Hej på er!
Ny i hus och inte speciellt erfaren. Behöver er input!
Så vi flyttade in i huset för ett år sedan. Först i våras upptäckte jag att fönsterfodren började se skumma ut på två av våra fönster. Först såg man bara att färgen hade spruckit lite. Trodde inte det var någon större grej. Men nu upptäckte jag att det verkligen är rötskadat. Petade runt med en kniv och kom långt in. Första bilden är det mest utsatta stället, men de andra bilderna visar ytterligare två ställen som är påväg åt samma öde.
Fönsterfodret är liksom inte ett helt stycke utan det är två delar som verkar vara sammanfogade på något sätt. När jag gröper runt inuti tycker jag mig känna någon plastremsa. Vet inte om det syns på bilden men den är grå.
Vill börja med att säga att jag inte känner mig bekväm med att åtgärda detta själv, utan kommer ta in en snickare.
Frågan är hur stort jobb det är? Är det rimligt att be snickaren laga det som är rötskadat eller är det lika bra att dra bort hela skiten och sätta nytt foder? Jag är som sagt inte erfaren, men det känns inte som att fodret har satts ihop på ett fackmannamässigt sätt.
Jag tror inte ens det är 10 år gammalt!!
Ny i hus och inte speciellt erfaren. Behöver er input!
Så vi flyttade in i huset för ett år sedan. Först i våras upptäckte jag att fönsterfodren började se skumma ut på två av våra fönster. Först såg man bara att färgen hade spruckit lite. Trodde inte det var någon större grej. Men nu upptäckte jag att det verkligen är rötskadat. Petade runt med en kniv och kom långt in. Första bilden är det mest utsatta stället, men de andra bilderna visar ytterligare två ställen som är påväg åt samma öde.
Fönsterfodret är liksom inte ett helt stycke utan det är två delar som verkar vara sammanfogade på något sätt. När jag gröper runt inuti tycker jag mig känna någon plastremsa. Vet inte om det syns på bilden men den är grå.
Vill börja med att säga att jag inte känner mig bekväm med att åtgärda detta själv, utan kommer ta in en snickare.
Frågan är hur stort jobb det är? Är det rimligt att be snickaren laga det som är rötskadat eller är det lika bra att dra bort hela skiten och sätta nytt foder? Jag är som sagt inte erfaren, men det känns inte som att fodret har satts ihop på ett fackmannamässigt sätt.
Jag tror inte ens det är 10 år gammalt!!
Jag är övertygad om att det är bättre att byta ut allt dåligt trä, det bör vilken snickare som hellst klara av och förmodligen även du själv om du bara vågar försöka.
Jag rekomenderar att du målar eller låter måla de nya fönsterfodren med linoljefärg, det minskar risken att de ruttnar i framtiden
Jag rekomenderar att du målar eller låter måla de nya fönsterfodren med linoljefärg, det minskar risken att de ruttnar i framtiden
Menar du då att bara ersätta det som är rötskadat och låta resten av fodret vara kvar? Kommer inte problemet bara förflytta sig till ett nytt ställe?F fribygg skrev:
Tack för svar. I resten av huset, vid de äldre fönsterna ser blecket ut mer som på bilden du bifogat.T Tjrex skrev:
Upptäcker ju att man som sagt även sammanfogat 2 st virkesbitar som foder på sidorna och fyllt i mellanrummet med någon fog (typ akryltätning)? Inte konstigt att det blivit utsatt för onödig fuktpåverkan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stående lockpanel - Ska fönsterfoder se ut så här?
Fasad -
Våga köpa ev. fukt- rötskadat hus - Kostnader?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Krönlist/fönsterfoder/fönsteromfattning "20-tal"
Byggnadsvård -
Oj då... Rötskadat fönsterfoder.
Fasad -
extra långa fönsterfoder - bara för utseende eller praktiskt skäl?
Byggmaterial & Byggteknik