154 558 läst ·
462 svar
155k läst
462 svar
Rotorstopp - Heru
Så, nu var det fixat, smörjat och roterar som en kung igen.
Kostade mindre än 50:- att fixa och tog någon timme max.
FTX gubbe skulle nog ta 3500:- ?
Man har levlat upp sina skills och det känns underbart att fixa saker själv som alltid.
Det var lätt att svetsa en ny rem med värmepistol på 450 grader så ingen här bör vara orolig för det eller montera ner hela rotorn vilket är ett skitjob. Använd INTE en eldlåga som klowner på Youtube gör. Köp inte heller någon remsvets för ett rembyte.
Tack till alla i denna tråd och forum som gör husägandet mycket enklare och billigare.
Kostade mindre än 50:- att fixa och tog någon timme max.
FTX gubbe skulle nog ta 3500:- ?
Man har levlat upp sina skills och det känns underbart att fixa saker själv som alltid.
Det var lätt att svetsa en ny rem med värmepistol på 450 grader så ingen här bör vara orolig för det eller montera ner hela rotorn vilket är ett skitjob. Använd INTE en eldlåga som klowner på Youtube gör. Köp inte heller någon remsvets för ett rembyte.
Tack till alla i denna tråd och forum som gör husägandet mycket enklare och billigare.
Redigerat:
Varför är det ett skitjobb?H Hamstraren skrev:
Jag säger inte att du gjorde fel som svetsade i stället, jag är bara nyfiken varför du tycker det är ett skitjobb. Att lyfta ur rotorn är ju inte smutsigt, det finns inga fastrostade skruvar, inga ömtåliga dolda plasthakar och det är inget som är svårt att komma åt. Det är ju bara skruvar bort - rotor ur - rotor i - skruvar tillbaka och hela operationen tar väl en halvtimme ungefär.
Jag förstod kanske fel att det är mycket bökigare än så. Det låter ganska enkelt från din beskivning. Få ut själva rotorn kräver väll att skruva bort borstarna och hålla på?B Bigfoot skrev:Varför är det ett skitjobb?
Jag säger inte att du gjorde fel som svetsade i stället, jag är bara nyfiken varför du tycker det är ett skitjobb. Att lyfta ur rotorn är ju inte smutsigt, det finns inga fastrostade skruvar, inga ömtåliga dolda plasthakar och det är inget som är svårt att komma åt. Det är ju bara skruvar bort - rotor ur - rotor i - skruvar tillbaka och hela operationen tar väl en halvtimme ungefär.
Ja.H Hamstraren skrev:
Lite beroende på åt vilket håll aggregatet är placerat då blir det faktiskt ett "skit"jobb.
Det är inte skitigt men jävligt drygt att ligga dubbelvikt och skruva åt en skruv längst in i aggregatat.
Det jag menar, sen beroende på vinden man har och massa annat. 100x lättare med att svetsa.R Rowah skrev:
Men Bigfoot är kanske super duktig
Jag tog inte hänsyn till försvårande omständigheter. Jag tänker att om aggregatet står längst in under snedtaket på vinden, nås genom att åla 20 meter i lösullen, det är den varmaste sommardagen, vinden är full av getingbon, Färjestad förlorar, man har diarré och man bor på botten av en sjö så är det nog ett skitjobb att svetsa remmen också...
Jag skrattade ut högt faktiskt. Tack för det.B Bigfoot skrev:Jag tog inte hänsyn till försvårande omständigheter. Jag tänker att om aggregatet står längst in under snedtaket på vinden, nås genom att åla 20 meter i lösullen, det är den varmaste sommardagen, vinden är full av getingbon, Färjestad förlorar, man har diarré och man bor på botten av en sjö så är det nog ett skitjobb att svetsa remmen också...
Jo men klart de mesta är lätt med 100% access. Tänk bilmek. Det är ju ofta 95% av jobbet att komma åt något. Sen är det LÄTT att byta va? Så efter 2 timmar blod svett och svärdommar så är allt lätt.
Hursom, visa video eller instruktioner på att plocka ut rotor ur sin axel så ska vi se. Att få ut rotorpaketet från FTX aggregatet och få ner det från vinden bjuder jag på.
Det får nog vänta tills det är dags nästa gång. (Det kanske blir snart. Aggregatet är 11 år och det var nog 5-6 år sedan jag bytte remmen. Jag har laddat med ett kit med nya remmen inköpt när det var rea, men den gamla får nog sitta tills den börjar strula.)
Men så här är det väl har jag för mig:
Bära ner rotorn från vinden kan man ju göra om man vill, men jag hoppar nog över det momentet.
Lite trångt att få rotorns axel förbi plåten när den ska ur och lite pill att hålla den i rätt läge när man ska skruva fast axeln, men absolut inget man svär över. Så inget skitjobb så länge man inte räknar in tidigare beskrivna "externa omständigheter".
Jag lär väl inte hinna klart innan du har svetsat färdigt din rem, men om du sätter på kaffet efteråt så är nog det och jag klara samtidigt.
Men så här är det väl har jag för mig:
- Ta loss en skruv och en kontakt per fläkt
- Lyft ur fläktar och filter så blir det gott om plats. (Bra läge att dammsuga och ev. byta filter.)
- Lossa listerna. (Både borstlisterna och de utan borst eftersom de sitter i vägen.) Runt 20 skruvar totalt skulle jag gissa. (Kan vara bra att ta kort först ifall man skulle bli fundersam vilken list som satt var.)
- Ta bort tejpen till rotortätningarna och skjut in rotortätningarna.
- Ta bort de två insexskruvarna + brickorna som håller axeln på plats.
- Lyft ur rotorn med hjälp av den gamla remmen
Bära ner rotorn från vinden kan man ju göra om man vill, men jag hoppar nog över det momentet.
Lite trångt att få rotorns axel förbi plåten när den ska ur och lite pill att hålla den i rätt läge när man ska skruva fast axeln, men absolut inget man svär över. Så inget skitjobb så länge man inte räknar in tidigare beskrivna "externa omständigheter".
Jag lär väl inte hinna klart innan du har svetsat färdigt din rem, men om du sätter på kaffet efteråt så är nog det och jag klara samtidigt.
Hej,H Hamstraren skrev:Tänkte bidra till tråden med några bilder som jag aldrig sett själv.
Ett par år sedan fick jag rotorstop och efter lite spray så blev problemet löst.
Nu kom rotorstopp alarmet tillbaka varje dag och efter en tid var det dags att gå upp på vinden och att öppna systemet och se vad problemet är.
Har ni någosin sett en sådan sliten rem?
[bild][bild]
Och här har vi nog boven:
[bild][bild]
Det märkliga är att remen hamnade på släta sidan utåt från motorn men den kan ha börjat skadats på höger sida.
Nu verkar reservdelar kosta lika mycket som guld för dessa system så frågan är om :
1. Slipa remhjulet så det blir slät och fint, skaffa ny rem - delar med skarvnippel eller svetsa. Tänker inte röra rotorn. - Billigast alternativ
2. Byta remhjulet till nya platta "kilrem" designen + hjul - Dyrtaste alternativet.
3. Skaffa "svetsrem" och chansa med att lyckas svetsa den själv. Lösningen som [länk] med remspännare är ju riktigt häftig och kommer nog hålla många många år. Original designen utan spännare är ju designad för problem och rembytten.
Så vad är bäst här för att lösa problemet tycker ni? Är nya kilrem och hjul värt pengarna ?
Tack och superbra med dessa stora trådar med massa information
PS: Ska man byta "tejpen" längst ut på rotorn? Den verkar inte täta lika fint på en sida och det är massa "rött pulver" på kanten??
Kul att det löste sig med svetsningen. Själv kör jag på rem med skarvnippel, verkar också fungera bra och hyfsat enkelt att ta bort en liten bit om den blivit slapp. Tänkte fråga om du fick någon klarhet i var det röda pulvret kom från? Eller om det är någon annan som vet?
Jag har fått det på min också (se foton) och skulle gärna vilja veta var det kommer ifrån. Antagit att det är rost men själva rotorn är rostfri enligt supporten (som inte kände till vad det kunde vara) men skulle kunna komma från rotoraxeln möjligtvis som tydligen inte är rostfri? Kommer inte från rotormotorn som jag bytt lager på och själva rotorn verkar röra sig lätt. Mitt problem är att aggregat står så dumt till att det inte går att ta ut rotorn på något enkelt sätt pga takhöjden (fått modifiera filterinfästningarna så att de skall gå att byta någorlunda enkelt). Rotortätningarna är slitna och lagade med ventilationstejp, kan det vara från dem? Men de ser mer gröna ut på mitt aggregat. Det är tillluftfläkten man ser och det finns inget på andra sidan rotorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand!
Har ett Heru 250 och hade massiva problem efter ett gäng år, körde skarvad rem och fick spänna hårdare och hårdare varje vinter för att den slirade, provade remspray vilket funkade ett tag.
Tillslut var jag tvungen att spänna remmen så hårt att den började lossna i skarven.
Det visade sig att "läder" tätningarna runt rotorn hade samlat på sig något som gjorde att rotorn gick trögt ibland, typ när det var kallt ute.
Bytte plats på dom så det blev en ny yta som släpade mot plåtkanten, slackade efter remmen rejält. Och det har gått problemfritt i några år nu.
Tillslut var jag tvungen att spänna remmen så hårt att den började lossna i skarven.
Det visade sig att "läder" tätningarna runt rotorn hade samlat på sig något som gjorde att rotorn gick trögt ibland, typ när det var kallt ute.
Bytte plats på dom så det blev en ny yta som släpade mot plåtkanten, slackade efter remmen rejält. Och det har gått problemfritt i några år nu.
Man får aldrig fred från detta system. suck....
Nu snurrar rotorn sedan senast kirurgi med remmen men nu "gnäller" den jämnt.
Lyssna på videon.
Spreyade silikonsprej vid misstänkta punkter men det hjälpte inte.
(JA - JAG ÄR LJUDKÄNSLIG!)
Det vibrerar ner i huset och man hör detta gnäll som en lågton. Väldigt irriterande.
Verkar som att jag inte kommer undan att ta bort ut rotorn ?
Någon som vet vad det är som låter?
Hur effektivt är detta FTX om man stänger av rotorn helt?
Tack.
Nu snurrar rotorn sedan senast kirurgi med remmen men nu "gnäller" den jämnt.
Lyssna på videon.
Spreyade silikonsprej vid misstänkta punkter men det hjälpte inte.
(JA - JAG ÄR LJUDKÄNSLIG!)
Det vibrerar ner i huset och man hör detta gnäll som en lågton. Väldigt irriterande.
Verkar som att jag inte kommer undan att ta bort ut rotorn ?
Någon som vet vad det är som låter?
Hur effektivt är detta FTX om man stänger av rotorn helt?
Tack.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 256 inlägg
Låter som det är lagerras. Jag skulle satsa på lagren som håller rotorn. Hade det varit växellådan eller motorn borde ljudet vara mer ihållande/konstant och inte typ en gång per varv.
Snurrar inte rotorn blir verkningsgraden = 0%.
Snurrar inte rotorn blir verkningsgraden = 0%.
Börjar störa mig på ljudet... läser tidigare inlägg om hur man får ut rotorn men det lirar inte i huvudet.R Robert-san01 skrev:
Finns en täcklist som täcker axelns moneringar? Någon som har diagram eller instruktioner?
Är det lätt att byta ut lager i rotorn? Vanliga knacka ut med våld och trycka in med gummi hammare?
Klicka här för att svara