U Ulff skrev:
Den kanske inte stannar. Kanske bara känner att det går för slött. Vet inte.

Men det fixar sig
Har också rotorstopp på min Heru. Kan se att motorn försöker driva hjulet men den stannar upp nästan direkt, som att den inte orkar driva runt. Motorn går konstant varm, någon som har en gissning på vad problemet kan vara? Som tidigare beskrivits i tråden så hade jag svarta märken på hjulet/trumman, som att något legat ”på”.

Hade rotorstopp vid något tidigare tillfälle och då swischade jag mellan AC-motor och EC-motor i inställningarna och vips så gick rotorn igen. Mycket märkligt.

• Ventilationsmotor med anslutna kablar och svarta märken på trumman, nära en pilmarkering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metalltrumma med svarta markeringar och en pil som visar rotationsriktning, en del av ett ventilationssystem med rotorproblem.
    Skapa konto
M
O Ollesjo skrev:
Har också rotorstopp på min Heru. Kan se att motorn försöker driva hjulet men den stannar upp nästan direkt, som att den inte orkar driva runt. Motorn går konstant varm, någon som har en gissning på vad problemet kan vara? Som tidigare beskrivits i tråden så hade jag svarta märken på hjulet/trumman, som att något legat ”på”.

Hade rotorstopp vid något tidigare tillfälle och då swischade jag mellan AC-motor och EC-motor i inställningarna och vips så gick rotorn igen. Mycket märkligt.
Jag skulle demontera montor och kika lagerna, men om dom går tungt så hör du det genom att bara vrida på trumman (iaf för mig var det så) Annars kanske planväxeln behöver smörjas, ta en som tål höga grader isf. Om du tar av remmen och roterar trumman enligt anmärkningen går det riktigt tungt då?

• Gilla
tumiro och 1 till
  • Laddar…
M Mumricken skrev:
Jag skulle demontera montor och kika lagerna, men om dom går tungt så hör du det genom att bara vrida på trumman (iaf för mig var det så) Annars kanske planväxeln behöver smörjas, ta en som tål höga grader isf. Om du tar av remmen och roterar trumman enligt anmärkningen går det riktigt tungt då?
Jag tänkte jag skulle släppa lös mina tjänstemannafingrar på demonteringen av motorn men var iväg och köpte lite remspray också. En sak som dock slår mig, när jag snurrar trumman med handen så snurrar inte hjulet på själva motorn (se bild), ska inte den också snurra?

Stort tack för tipsen förresten!

• Närbild av en motor med ett tillhörande hjul och en rem. Hjulet snurrar inte när trumman snurras för hand.
    Skapa konto
O Ollesjo skrev:
Jag tänkte jag skulle släppa lös mina tjänstemannafingrar på demonteringen av motorn men var iväg och köpte lite remspray också. En sak som dock slår mig, när jag snurrar trumman med handen så snurrar inte hjulet på själva motorn (se bild), ska inte den också snurra?

Stort tack för tipsen förresten!
Det är nog lagren i motorn som kärvar, det verkar vara ett rätt vanligt problem. Det är inte speciellt svårt att byta och ett par lager kostar inte så mycket. Beställ rätt dimension bara, det är lätt att ro att det är samma dimension på lagren men det skiljer lite.
Jag kommer inte ihåg hur lättsnurrad motorn är, men generellt kan det ju vara lite knepigt att "jobba mot" utvväxlingen.
Remspray kan ju vara bra som nödlösning ibland, men jag gissar på att den bara kommer att förvandla ditt problem till ett kladdigare problem.

• Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
O Ollesjo skrev:

Hej, vad menar du med ”driva hjulet”? Är hjulet = lilla remhjulet som sitter på motorn eller trumman/rotorn som värmeväxlar?

Dessa fel gissar jag på.
Om motorn (lilla remhjulet) inte alls snurrar så har ett lager skurit.
Om motorn snurrar men remmen slirar på remhjulet så att inte trumman/rotorn snurrar så är det remmen som töjt sig samt att den svarta oringen (som ska skapa mer friktion) som sitter i remhjulet är nernött (som skapar det svarta stoftet). Byt rem ( finns delbara) och o-ring men bäst är att köpa (dock dyr) den nya kil remmen med motsvarande remhjul från Östbergs ( de har uppenbarligen kommit fram till att en rund rem inte var tillräckligt robust)

Övrigt
Motorn är väldigt varm även vid normal gång.
Motorn går knappt att snurra på för hand via remhjulet pga utväxlingen, dvs lilla hjulet kommer inte snurra med hjälp av remmen om du vrider på trumman/rotorn.

/Pär

• Gilla
tumiro
  • Laddar…
Om det är trumman som stannar men hjulet på motorn snurrar på, då kann det vara lädertätningarna på sidorna som kärvar.
Jag hade det problemet och spännde och släppte på remmen om vartannat tills jag insåg att varje gång den hade stannat så satt trumman fast.
Bytte plats på lädertätningarna och nu är problemet borta.

Jag köpte den här rackaren för två år sedan till Heru 130s: https://ventilation.se/sv/products/servicekit-6000265-heru-130-s-ec2-kilrem

Det har snurrat sedan dess. Vilket är rekord.

Skulle jag flytta, sätter jag inte in FTX igen. Tänkte att det skulle vara underhållsfritt. Ligga i timmar på knä på vind och pilla var inte min grej. Har man inte hantverkar-skills och rätt verktyg från början, tar allt så mycket längre tid.

• Gilla
Crank
  • Laddar…
P Plura skrev:
Hej, vad menar du med ”driva hjulet”? Är hjulet = lilla remhjulet som sitter på motorn eller trumman/rotorn som värmeväxlar?

Dessa fel gissar jag på.
Om motorn (lilla remhjulet) inte alls snurrar så har ett lager skurit.
Om motorn snurrar men remmen slirar på remhjulet så att inte trumman/rotorn snurrar så är det remmen som töjt sig samt att den svarta oringen (som ska skapa mer friktion) som sitter i remhjulet är nernött (som skapar det svarta stoftet). Byt rem ( finns delbara) och o-ring men bäst är att köpa (dock dyr) den nya kil remmen med motsvarande remhjul från Östbergs ( de har uppenbarligen kommit fram till att en rund rem inte var tillräckligt robust)

Övrigt
Motorn är väldigt varm även vid normal gång.
Motorn går knappt att snurra på för hand via remhjulet pga utväxlingen, dvs lilla hjulet kommer inte snurra med hjälp av remmen om du vrider på trumman/rotorn.

/Pär
Har äntligen kommit mig för att försöka byta lagret i rotormotorn men har fastnat på en punkt. Jag kan för allt i världen inte få bort det gamla lagret, det sitter stenhårt. Har provat smörja med lite WD-40 (dumt på grund av nån brandrisk?) och nu snurrar ju lagret som nytt men jag hade ju ändå velat sätta in ett sprillans lager när man väl kommit så här långt. Något tips på hur jag får bort det gamla? Är det på ren kraft man ska dra ut lagret?
Mvh
Olov

• Närbild på en hand som håller en rotormotor med ett fastsittande lager, omgiven av oljiga verktyg och en sprayburk i bakgrunden.
    Skapa konto
Cheesen
O Ollesjo skrev:
Har äntligen kommit mig för att försöka byta lagret i rotormotorn men har fastnat på en punkt. Jag kan för allt i världen inte få bort det gamla lagret, det sitter stenhårt. Har provat smörja med lite WD-40 (dumt på grund av nån brandrisk?) och nu snurrar ju lagret som nytt men jag hade ju ändå velat sätta in ett sprillans lager när man väl kommit så här långt. Något tips på hur jag får bort det gamla? Är det på ren kraft man ska dra ut lagret?
Mvh
Olov
Ser ut som om du måste lossa låsskruven som håller fast lagret. Är väl en Robertson som behövs.

VillMycketKanLite VillMycketKanLite skrev:
Jag använde mig av denna: [länk]

Och så använde jag en snickarbänk med ett litet rör för att pressa dit det nya lagret.
Jag provade att bara spruta på lite WD40 och torka av lagren och nu spinner rotormotorn som en katt, den är också märkbart svalare när den går. Får se hur länge detta håller men nu vet jag hur jag ska göra om lagren skär ihop totalt, tack 👍

Tänkte bidra till tråden med några bilder som jag aldrig sett själv.
Ett par år sedan fick jag rotorstop och efter lite spray så blev problemet löst.
Nu kom rotorstopp alarmet tillbaka varje dag och efter en tid var det dags att gå upp på vinden och att öppna systemet och se vad problemet är.

Har ni någosin sett en sådan sliten rem?
Sliten, grön kamrem med sprickor längs kanten ligger på en ljus träyta, del av ett forumdiskussionsämne om rotorstop.
Skapa konto
Sliten rem på ett skrivbord med tecken på skador.
Skapa konto

Och här har vi nog boven:

Slitet remhjul med slitage och etiketten "S6DA15B1-L49" synlig på sidan, relaterat till rotorstopproblem.
Skapa konto
Slitet remhjul med rem på motoraxel, visa tecken på slitage och damm.
Skapa konto

Det märkliga är att remen hamnade på släta sidan utåt från motorn men den kan ha börjat skadats på höger sida.
Nu verkar reservdelar kosta lika mycket som guld för dessa system så frågan är om :

1. Slipa remhjulet så det blir slät och fint, skaffa ny rem - delar med skarvnippel eller svetsa. Tänker inte röra rotorn. - Billigast alternativ

2. Byta remhjulet till nya platta "kilrem" designen + hjul - Dyrtaste alternativet.

3. Skaffa "svetsrem" och chansa med att lyckas svetsa den själv. Lösningen som https://www.byggahus.se/forum/threads/rotorstopp-heru.294649/page-8#post-3498244 med remspännare är ju riktigt häftig och kommer nog hålla många många år. Original designen utan spännare är ju designad för problem och rembytten.

Så vad är bäst här för att lösa problemet tycker ni? Är nya kilrem och hjul värt pengarna ?

Tack och superbra med dessa stora trådar med massa information :)

PS: Ska man byta "tejpen" längst ut på rotorn? Den verkar inte täta lika fint på en sida och det är massa "rött pulver" på kanten??

U Ulff skrev:
Fick ett rotorstopp på Heru 130S EC. Aggregatet kördes igång i november 2015.
Tryckte bort felmeddelande och det verkar snurra på som vanligt igen.

Körde aggregat på "bortaläge" vid några dagars resa, utetemperatur var väl på någon minusgrad, borde inte påverka. Men vi har varit hemma ett par dagar nu, så det borde inte heller påverka tycker jag.

Tycker att det är lite väl kort tid för slitage?
Bör man göra något?
10 års användning är väl ganska länge. Remmen är ett känt problem. Det går att byta rem eller köra remspray . Till slut gav jag upp o bytte till nytt uppdaterat drivhjul o en fetare rem för nån dryg tusenlapp. Sen dess inga problem alls. Så jag tyckte det var värt det än att krångla med det flera ggr per år.

Det känns väl som ett bra läge att köpa paketet med "remuppgraderingen". Det följer väl med nya rotortätningar också.

• Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.