4 056 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Roterande kulhandske på släp?
Tjenare!
Jag har testat diverse sökord både här i forumet och på allas vår vän google utan att hitta någon information alls i frågan. Gissningsvis finns det många här som kan svara iaf!
Jag bytte nyligen påskjutsdämpare och kulhandske till min husvagn (en polarvagn från -89 f.ö.) och efter detta kan jag rotera kulhandsken fritt - 360 grader. Jag kan inte minnas att det gick innan!
Andra släpvagnar jag har i min närhet "låser" efter 1/4 varv ungefär, så att kulhandsken enbart går att vicka. Det verkar finnas metallklackar som tar emot i dem på något vis.
Min fundering är således: Är det normalt att ha roterande drag på husvagnar eller andra släp? Har jag tappat någon sprint eller hoppat ur någon klack när jag hållit på? Det känns osannolikt (tycker jag då såklart
) då det enbart är skruvförband jag lossat på och satt tillbaka..
Jag har testat diverse sökord både här i forumet och på allas vår vän google utan att hitta någon information alls i frågan. Gissningsvis finns det många här som kan svara iaf!
Jag bytte nyligen påskjutsdämpare och kulhandske till min husvagn (en polarvagn från -89 f.ö.) och efter detta kan jag rotera kulhandsken fritt - 360 grader. Jag kan inte minnas att det gick innan!
Andra släpvagnar jag har i min närhet "låser" efter 1/4 varv ungefär, så att kulhandsken enbart går att vicka. Det verkar finnas metallklackar som tar emot i dem på något vis.
Min fundering är således: Är det normalt att ha roterande drag på husvagnar eller andra släp? Har jag tappat någon sprint eller hoppat ur någon klack när jag hållit på? Det känns osannolikt (tycker jag då såklart
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Det första som slår mig är väl om du har fått i alla skruvar rätt? Har du bytt dämparen så vill det ju till att det fästet hamnar rätt och skruven går igenom det. Själva röret kan ju ibland rotera fritt men när allt är monterat och särskilt med dämparen så går det ju ändå så pass tungt att vrida så ingen tänker ju på det.
Jag har fått filmklipp och utrop i en facebookgrupp där jag ställde samma fråga, där är det flera som säger att det är normalt för vissa drag att de kan rotera 360 grader! Jag antar att min vagn kärvade tidigare och att den nu, med ny dämpare, är lättare att rotera bara! Besiktning väntar så då får jag väl facit på om jag är en trafikfara eller ej 
Verktygstokig
· gotland
· 455 inlägg
Har tyvärr inget svar men då blir det som på hitch krokar på traktorvagnar, vagnen kan tippa utan att dra med sig dragfordonet
Klicka här för att svara