Hejsan Alla

Jag har en liten allmän fråga.
Har i fjor använt ca 16000:- i rotavdrag. 11000:- på mig och 5000:- på min fru.
Normalt brukar jag få tbx ca 2-6000:-

Hur påverkar rotavdraget jag gjort under året på deklarationen?
Gör det att jag får mindre tbx, eller rent av får betala.
Eller gör det att jag kommer få mer tillbaks?

Rent tekniskt betalar jag en bra bit mer än 50k i skatt årligen, så även min fru.

Vill igentligen bara veta vilket håll jag bör förbereda mig på att det barkar.
Har försökt hitta informationen, men det är svårt på just denna frågan.
Kommer vid tillfälle göra en preliminär skatteuträkning för 2010, se om jag kan se det där.

Men någon kanske vet vilket håll ?

Tack på förhand!

Men du har väl fått avdraget på fakturan från hantverkaren? Då skall ju inte detta påverka din vanliga skatt överhuvudtaget.

Tack hempularen för svaret-

Klart jag har fått den avdragen av entreprenören.
Men dom pengarna som betalas ut dras från min skatt?Så då borde den väl påverka min skatt indirekt?Och då ochså hur det ser ut när min deklaration kommer?

Hej !
Varför skall pengarna dras från din skatt ?
//Goerana

Avdraget är ju ett avdrag på faktisk betalad skatt. Och du får avdraget genom en lägre fakturering från hantverkaren, som i sin tur får ut "dina" skattepengar från skatteverket. Det skall inte bli någon effekt överhuvudtaget när slutskatten räknas samman, mer än att summan som staten får blir lägre.

Ok hempularen, då tror jag att jag förstått rätt.
För googlar man det så är det inte alls det svaret man får..

Man skulle först fått avdrag på fakturan, och sedan fått tillbaka lika mycket på skatten. Det hade vatt nåt, de...

Det som kan hände efter deklarationen är det visar sig att du inte betalt tillräckligt mycket skatt för att avdraget du fått ska rymmas. Trådskaparens 11000 ska väl inte vara några problem, men det är ju till exempel inte alla som betalar 50000 i skatt. Så har man då utnyttjat ett ROT-avdrag på 50000 så kommer skattverket att kräva tillbaka det överskjutande av hantverkaren, som i sin tur får kräva kunden.

Ja absolut har de varit nått.
Jag berättade bara vilka svar jag fick när jag googla, o då dök osäkerhet fram i mig.

Trådskaparen i detta fallet är jag=) Har full förståelse om förfarandet om man nu inte betalar 50k i skatt.

Tack för svaret..

Lånar tråden lite.

Hur blir det den dagen man säljer fastigheten?
Får man dra av hela summan eller den verkliga kostnaden efter rot avdraget?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.