CO har den här på rea nu:
http://www.clasohlson.com/se/Rotationslaser-Laserliner-BCM-120/31-105
Är det någon som har testat den?
0,2mm/m är faktiskt ganska bra noggrannhet kontra pris om man jämför.
Men med manuell nivellering som lasern verkar ha, så beror det väl i slutändan på hur noggrant man kan läsa av bubblorna?
Går det tack vare manuell nivellering att snedställa och få en lutning eller fall?
Jag antar att den inte kan användas ute om det regnar, eller?

Ingen som testat denna?

62_an skrev:
Ingen som testat denna?
Jag köpte den självnivellerande varianten just med avseende på att det är den funktionen som man vill åt. Har dock inte byggt ngt större med den ännu men efter några enklare test verkar den leva upp till mina förväntningar, dvs inte lika bra som en för 10 000 kr men ok för mitt behov. Den är lite känslig för vibrationer och placerad på golv inne börjar den lätt att autonivellera rätt som det är, t.ex. när man trycker på knapparna eller golvet svajar till, och det tar en stund. Irriterande men accepabelt. Bör fungera bättre utomhus.

Båda är enligt beskrivningen känsliga för regn (tyvärr).

Ja den du köpte har ju 0,4mm/m noggrannhet. Den jag funderar över är manuell och har dubbelt så bra värde, 0,2mm/m. Det är just det jag undrar över - om den manuella verkligen är nogrannare. Iofs så skulle det ju kunna vara så, om dels libellerna är väldigt noggranna OCH samtidigt väldigt känsliga. Men det räcker antagligen inte med det, utan den person som ställer in, måste också ha bra syn och vara noggrann!
Men om nu BCM120 har så bra libeller så är den ju helt klart intressant. Fördelen med manuell är väl också att man kan ställa in en lutning - stämmer det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.