1 872 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Röta i trallvirke efter 12 år
Jag har ett hus byggt 2010 med en balkong mot norr där det ligger tryckimpregnerat trallvirke. Trallen ligger på reglar och tätskiktet i form av takpapp under reglarna. Det är alltså luftat under trallvirket och brädorna ligger med ca 10 mm spalt. Nu har jag upptäckt att en bräda har röta. Det är en halvmeter lång mörk fläck och man kan lätt sticka ned en kniv djupt. Hur länge kan man förvänta sig att trallvirke ska hålla? NTR ger ju en garanti på 20 år, med kravet att trallvirket är så dåligt att det inte fyller sin funktion. Jag tolkar det som att man inte ska kunna gå på brädorna utan att de går av. Det verkar inte finnas något krav på behandling kopplad till garantin.
Jag funderar på hur länge vanliga furu/granbrädor hade klarat sig? De kanske klarar sig lika länge? Vad ska man använda för att få längre livslängd än 12 år?
Jag funderar på hur länge vanliga furu/granbrädor hade klarat sig? De kanske klarar sig lika länge? Vad ska man använda för att få längre livslängd än 12 år?
En liten uppdatering. Jag reklamerade rötan i trallvirket till husleverantören Fiskarhedenvillan. De svarar att det är 2 års garanti på huset. De avskriver alltså reklamationen, Är det rimligt att man får 2 års garanti om man köper från en husleverantör och 20 år om man åker till Byggmax och handlar?
Klicka här för att svara