Jag har nyligen köpt ett hus som har problem med röta i en balk.
Som synes på bilen har man vid något tillfälle satt in en extra balk som man bultat fast, så ser det inte ut oss grannen så jag antar att syftet var just att tillfälligt säkra mot rötan i yttre balken.
Min plan är att ta tag i det på allvar först nästa sommar men funderar på om det skulle vara en bra ide att gröpa ur så mycket angripet trä som möjligt och sedan måla över med färg som en tillfällig lösning eller ska jag bara låta det vara?

//Andreas

• Rötangripen balk med extra bultad balk och dekorativt trästöd syns under takfoten i ett hus, med träd och molnig himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en träbalk under en altan med en extra bultad balk. Omgivningen visar gröna buskar och ett rött hus i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Rötangripen balk med skador, en extra balk bultad som förstärkning på ett hus. Dekorativ trädetalj synlig under balken.
    Skapa konto
  • Balkong med rötskadat trä och bultad extra balk, del av husfasad och veranda, vitmålad trästruktur.
    Skapa konto
Så länge du inte använder balkongen så håller det nog.
Det är ingen idé att skrapa och måla någonting lägg energin på att reparera ordentligt istället.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K
Skrapa och måla ger ingenting i detta läge. Bara att reparera ordentligt som gäller

Ok.
Jag antar att laga ordentligt är att palla upp och byta ut allt som är angripet helt enkelt, inga egentliga konstigheter.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.