Min mamma äger en gård med tre bostadshus. Hon bor själv i det största huset, jag och min familj bor i det minsta, och det mellanstora är för närvarande obebott efter att ha varit uthyrt under många år.

Mellanhuset behöver nu genomgå en ganska omfattande renovering. Tanken är att jag och familjen sedan skall bo där. Även om jag har tänkt göra så mycket jag kan och hinner själv, kommer vi behöva ta in hantverkare för mer än vad bara min mammas ROT-avdrag räcker till.

Om min mammma skriver över hälften av bostadshusen på mig, skulle vi då kunna nyttja både mitt och min mammas ROT-avdrag vid renoveringen av detta?

Mvh,
Kaj

Ej juridiskt men det är så jag uppfattat det. Avser göra sammaledes med mitt hus nästa år.

Från Skatteverket nedan. Jag har själv nyttjat ROT på min mammas hus, som jag äger 5 % av, utan problem.

Rot- och rutavdrag kan även medges för arbete som utförs i en förälders hushåll. Föräldern ska vara bosatt i Sverige (67 kap. 15 § IL). För rotarbete gäller att den som begär skattereduktion måste äga hela eller en del av den bostad som föräldern bor i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.