Tjoho, undrar om detta blir rätt forumsdel?

Fick bygglovet beviljat i morse så nu är det dags att jaga hantverkare, offerter, material, banklån osv då jag enligt min fru inte har tid att göra vår tillbyggnad själv :(

Först ut kommer ju momentet att schakta ur för grunden, fylla/packa, sätta kantelement, golvvärmeslingor och gjuta.
Eftersom det är arbete för en tillbyggnad som görs måste det ju vara berättigat ROT avdrag, eller har jag fel redan här?
Om det är berättigat, hur görs då typiskt ROT avdraget? Ska firman speca maskinkostnader separat och sina timmat när de sitter i maskinerna separat för att kunna det ska vara idiotsäkert eller hur funkar det vanligtvis?

Det viktiga är att du avtalar att ROT ska användas och får det redovisat hur mycket del blir om du begär fastpris.
Sedan har den utförande koll på hur faktura ska skrivas och ansvarar för att söka ROT (bara utförande kan söka). För vissa arbeten kan det finnas schablonberäkning som ska tillämpas.

• Gilla
moken
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det viktiga är att du avtalar att ROT ska användas och får det redovisat hur mycket del blir om du begär fastpris.
Sedan har den utförande koll på hur faktura ska skrivas och ansvarar för att söka ROT (bara utförande kan söka). För vissa arbeten kan det finnas schablonberäkning som ska tillämpas.
Kanon, tack för input!
Tror du att de seriösare firmorna har bra koll på hur detta görs, och det är relativt smidigt för dem eller riskerar man tappa de som faktiskt är bäst på att utföra själva jobbet pga kämpigt med ROT?

Där har jag inget svar, men man får utgå att de kan det och du kan ju fråga hur de hanterar ROT.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.