Byggahus.se
E elmont skrev:
Det går utmärkt att få ROT på ett jobb som redan är betalt, det är bara att kreditera fakturan och ställa ut en ny med rätt belopp. Det är bara om man kommer in på ett nytt år som det kan bli problem då ROT ansökan ska vara inlämnad senast den sista Januari.
Men det blir ju lite pappersjobb så för den som tycker att det är svårt med ekonomihanteringen är det kanske enklare att påstå att det inte går.
Exakt
 
E elmont skrev:
Det går utmärkt att få ROT på ett jobb som redan är betalt, det är bara att kreditera fakturan och ställa ut en ny med rätt belopp. Det är bara om man kommer in på ett nytt år som det kan bli problem då ROT ansökan ska vara inlämnad senast den sista Januari.
Men det blir ju lite pappersjobb så för den som tycker att det är svårt med ekonomihanteringen är det kanske enklare att påstå att det inte går.
Det är ju bra att veta. Läser man tidigare i tråden så är rekommenderationerna att inte göra något, typ "sitt i båten, det är deras förlust", vilket gör att man riskerar att få betala "fullt pris", alltså utan avdraget.
I mitt fall är det inte fråga om mer än en tusenlapp jag borde fått i ROT-avdrag så jag låter det bero. De glömde att fakturera mig för en jfb som installerades så jag tänker att udda får vara jämnt.
 
Rot avdraget ska företaget göra på din faktura innan dom skickar den till dig. Sedan du har betalat skickar företaget en ansökan till skatteverket som då betalar företaget OM du har rätt till rotavdrag. Har du inte det så kan företaget fakturera dig för det uteblivna rot-pengarna.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
E elmont skrev:
Rot avdraget ska företaget göra på din faktura innan dom skickar den till dig. Sedan du har betalat skickar företaget en ansökan till skatteverket som då betalar företaget OM du har rätt till rotavdrag. Har du inte det så kan företaget fakturera dig för det uteblivna rot-pengarna.
Okej, jag är som sagt ny på den här biten. Första huset köptes i somras. Berättigad till ROT-avdrag är jag men då borde det ju framgå av fakturan om jag fått avdrag för ROT eller inte? Jag reagerade inte över det förrän frågan om ROT dök upp förra veckan när jag bokade elektrikern andra gången.
 
Ja det ska stå på fakturan hur mycket ROT-avdraget är. Fakturan är en helt vanlig faktura där man har en "rad" med ROT-avdraget på.
 
E elmont skrev:
Ja det ska stå på fakturan hur mycket ROT-avdraget är. Fakturan är en helt vanlig faktura där man har en "rad" med ROT-avdraget på.
Inte på den fakturan jag fick.
Den ser ut så här (har såklart klippt bort uppgifter rörande mig som kund och vilken firma det är) Bild av en faktura med poster för demontering och arbetskostnader relaterade till el och VVS i badrum. Faktura med klippta kunduppgifter som visar totalt netto, momsspecifikation och summa att betala på 8 060 SEK.

Är det många kronor jag missat? Är det värt besväret att åtgärda?
 
Du har gått miste om knappt 2000:-
 
Hemmakatten
Rot 30% på arbetskostnaden inklusive moms = 4640 x 1,25 = 5800kr. Rot 30% på det är 1740kr.

Men, som sagt, det är ditt ansvar att be firman om att du vill ha Rot, innan de börjar arbeta. Men firman kanske är snäll och skickar en ny faktura.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Rot 30% på arbetskostnaden inklusive moms = 4640 x 1,25 = 5800kr. Rot 30% på det är 1740kr.

Men, som sagt, det är ditt ansvar att be firman om att du vill ha Rot, innan de börjar arbeta. Men firman kanske är snäll och skickar en ny faktura.
Tack. Då vet jag hur det fungerar i fortsättningen. Eftersom elektrikern inte räknade med och inte verkar ha tagit betalt för materialet så ser jag ingen anledning att göra nåt mer av det då ingen av oss gör någon större ekonomisk förlust.
 
Keiller Keiller skrev:
Inte på den fakturan jag fick.
Den ser ut så här (har såklart klippt bort uppgifter rörande mig som kund och vilken firma det är)[bild] [bild]

Är det många kronor jag missat? Är det värt besväret att åtgärda?
Kilometerkostnad 3,0 x 200 = 600 är det 3 kr och 200 km eller vad?
 
P Putte 9497 skrev:
Kilometerkostnad 3,0 x 200 = 600 är det 3 kr och 200 km eller vad?
Ja, det kan man fråga sig. Rörisen åkte 2x1 mil och elektrikern (två besök) 4x1 mil totalt för jobbet hos mig, så det blir 10:-/km. Det kanske är normal debitering? Vad vet jag
 
Keiller Keiller skrev:
Ja, det kan man fråga sig. Rörisen åkte 2x1 mil och elektrikern (två besök) 4x1 mil totalt för jobbet hos mig, så det blir 10:-/km. Det kanske är normal debitering? Vad vet jag
De tycks ha ett fast pris för resan men de borde kanske byta namn på den posten till resekostnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.