Hej. Jag har fått problem med min fastighet och får inte tag på hantverkaren. Enligt offerten har jag 10 års garanti. Vad gäller? Jag har mejlat, ringt mobilen och telefonnumret som är listat till företaget. Mobilen verkar ha blockat mig och telefonnumret verkar vara ogiltigt. Vad mer måste jag göra för att kunna få ta in en annan hantverkare och sedan gå den rättsliga vägen för att få tillbaka pengarna?
 
Har du kollat upp företaget som utförde arbetet så dom finns kvar ? Alltså inte gått i konkurs
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
R
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Hej. Jag har fått problem med min fastighet och får inte tag på hantverkaren. Enligt offerten har jag 10 års garanti. Vad gäller? Jag har mejlat, ringt mobilen och telefonnumret som är listat till företaget. Mobilen verkar ha blockat mig och telefonnumret verkar vara ogiltigt. Vad mer måste jag göra för att kunna få ta in en annan hantverkare och sedan gå den rättsliga vägen för att få tillbaka pengarna?
Hej.
Har du försökt o besöka företaget, honom, Har du kollat upp bolaget på alla bolag så det är aktivt?
Rekommenderat brev brukar ha högt bevisvärde ifall han försöker o smita senare i en tvist.

Med vänlig hälsning, J
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Har du kollat upp företaget som utförde arbetet så dom finns kvar ? Alltså inte gått i konkurs
Företaget är skrivit och det är enskild firma :)
 
R
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Företaget är skrivit och det är enskild firma :)
Då skulle jag ha besökt honom och lämnat ett brev ifall han inte är hemma.

Har ni haft någon dispyt eller garanti åtgärder innan?
 
R Janu78 skrev:
Då skulle jag ha besökt honom och lämnat ett brev ifall han inte är hemma.

Har ni haft någon dispyt eller garanti åtgärder innan?
Nej inte direkt. Jag klagade på slutstädningen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Nej inte direkt. Jag klagade på slutstädningen.
Troligtvis så har du nu slutstädat själv och firman har inte möjlighet att rätta till det. Så släpp det!
Är det fortfarande tomt och inte städat, jaga på. Sök upp en släkting till honom. Barnen! Kan funka (av egen erfarenhet)
 
john68 john68 skrev:
Troligtvis så har du nu slutstädat själv och firman har inte möjlighet att rätta till det. Så släpp det!
Är det fortfarande tomt och inte städat, jaga på. Sök upp en släkting till honom. Barnen! Kan funka (av egen erfarenhet)
Eller så söker man upp rätt person/företag och låter människor som förmodligen inte har nått med saken att göra vara ifred? Herregud..
 
  • Gilla
fisgris8 och 6 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Eller så söker man upp rätt person/företag och låter människor som förmodligen inte har nått med saken att göra vara ifred? Herregud..
?
 
john68 john68 skrev:
Troligtvis så har du nu slutstädat själv och firman har inte möjlighet att rätta till det. Så släpp det!
Är det fortfarande tomt och inte städat, jaga på. Sök upp en släkting till honom. Barnen! Kan funka (av egen erfarenhet)
Jag kanske inte var helt tydlig i mitt svar. Denna gång har det inte med städning att göra utan en annan skada, men när jobbet gjordes för något år sedan så slarvades det bland annat med städningen, så då drog jag av pengar för det. Nu handlar det om en annan skada som jag väljer att inte nämna om hen sitter och tittar på forum.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
H
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag kanske inte var helt tydlig i mitt svar. Denna gång har det inte med städning att göra utan en annan skada, men när jobbet gjordes för något år sedan så slarvades det bland annat med städningen, så då drog jag av pengar för det. Nu handlar det om en annan skada som jag väljer att inte nämna om hen sitter och tittar på forum.
Ring från något annat nr som inte är spärrat på hantverkarens telefon.
 
Innan du tar in en annan hantverkare bör du skriva brev till firman, där du beskriver vad som är fel, och att du kommer att ta in en annan hantverkare på hans bekostnad om han inte åtgärdar inom ”x dagar”. Tiden måste vara så lång att det är möjligt att åtgärda, men du behöver inte ta hänsyn till hur upptagen han är.

Se till att ha vittne på att du skriver och postar brevet. Om det finns tveksamhet om korrekt address, så skicka till alla adresser.
 
  • Gilla
Freniño och 1 till
  • Laddar…
Skicka rekommenderat brev så du kan bevisa att det skickats. Beskriv vad som är fel, ge en rimlig tid att åtgärda felet och skriv att du annars tvingas ta in någon annan att göra det på hantverkarens bekostnad.

Om han struntar i att hämta ut brevet, eller fortfarande ignorerar dig, ja, då blir du tvungen att ta det till tinget, men om du kan bevisa att du reklamerat felet enligt ovan och hantverkaren bevisligen struntat i kravet borde du ha en rätt bra chans att få rätt.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.