Visste inte helt vart jag skulle lägga denna tråd så möjligt jag har lagt denna i fel forum.
Jag och min sambo anlitade i 2018 en firma för ett jobb som täcks av ROT-avdraget. Nu när deklarationen har kommit så ser vi att detta inte ligger inne på någon av våra deklarationer, och vi har heller inte fått något brev om varken godkännande eller avslag ang ROT-avdraget. Det låter helt enkelt som att firman vi anlitat har glömt att skicka in ansökan.
Vad har vi för skyldigheter här? Det är ju inte vi som är ansvariga för att sända in uppgifter ang ROT utan firman. Standardtexten på fakturan står ju att om det bli avslag ang ROT ska vi betala det direkt till firman, men här verkar det ju inte vara snack om avslag utan om aldrig inskickade papper från firman. Då kan ju inte vi vara skyldiga firman den summan som de själva glömt att ansöka om?
Det enda som kan ev stöka till det här är att jag jobbar i utlandet men är fortfarande skatteskyldig i Sverige, vilket innebär att jag får avräkna skatten jag betalar i utlandet på min svenska deklaration. På så sätt kan det alltså vara så att jag inte kan göra något avdrag då jag ju inte betalat in skatt till skatteverket, men då borde jag ju snarare bli skyldig skatteverket och inte firman. Detta skulle ju kunna vara en anledning till avslaget ROT-avdrag, men det borde vi ju fått brev om då i sådana fall?
Är det någon som har kunskap om detta?
Jag och min sambo anlitade i 2018 en firma för ett jobb som täcks av ROT-avdraget. Nu när deklarationen har kommit så ser vi att detta inte ligger inne på någon av våra deklarationer, och vi har heller inte fått något brev om varken godkännande eller avslag ang ROT-avdraget. Det låter helt enkelt som att firman vi anlitat har glömt att skicka in ansökan.
Vad har vi för skyldigheter här? Det är ju inte vi som är ansvariga för att sända in uppgifter ang ROT utan firman. Standardtexten på fakturan står ju att om det bli avslag ang ROT ska vi betala det direkt till firman, men här verkar det ju inte vara snack om avslag utan om aldrig inskickade papper från firman. Då kan ju inte vi vara skyldiga firman den summan som de själva glömt att ansöka om?
Det enda som kan ev stöka till det här är att jag jobbar i utlandet men är fortfarande skatteskyldig i Sverige, vilket innebär att jag får avräkna skatten jag betalar i utlandet på min svenska deklaration. På så sätt kan det alltså vara så att jag inte kan göra något avdrag då jag ju inte betalat in skatt till skatteverket, men då borde jag ju snarare bli skyldig skatteverket och inte firman. Detta skulle ju kunna vara en anledning till avslaget ROT-avdrag, men det borde vi ju fått brev om då i sådana fall?
Är det någon som har kunskap om detta?
Det är firman som ansöker om ROT hos SKV, ni ska inte göra något åt det.
Är det så att dom får avslag pga att du inte är berättigad till ROT avdrag (tex om du redan fyllt din kvot el inte har betalar in tillräckligt med skatt) får firman den information och brukar då fakturera dig motsvarande.
Om firman nu har missat att göra ansökan om ROT är det helt enkelt deras förlust ..
Är det så att dom får avslag pga att du inte är berättigad till ROT avdrag (tex om du redan fyllt din kvot el inte har betalar in tillräckligt med skatt) får firman den information och brukar då fakturera dig motsvarande.
Om firman nu har missat att göra ansökan om ROT är det helt enkelt deras förlust ..
Men man ska väl också få brev om det från SKV ifall man får avslag? Just för att vi inte fått det så känns det ju lite som att firman helt enkelt glömt hela grejen. För om vi fått avslag så borde ju även firman hört av sig nu sedan sista datum för de att skicka in ansökan är ju 31 januari (arbetet gjordes i oktober och fakturan kom kort därefter).Mazen skrev:
Det är firman som ansöker om ROT hos SKV, ni ska inte göra något åt det.

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 765 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 765 inlägg
https://www.skatteverket.se/privat/...hrutarbete.4.2e56d4ba1202f95012080002966.html
Detta förklarar hur det fungerar.
Detta förklarar hur det fungerar.
Det hela låter som att firman glömt göra ansökan. Hur det är att ansöka i efterhand vet jag inte, tänkte du isf kunde vara schysst och påtala detta för dom. Risken är iof att dom fakturerar för den uteblivna Roten. SKV skickar vad jag vet ett avslag till den som sökt dvs firman, vet bara att en kopia skickas till kunden när ROT beviljas.
Ja det är ju en annan fråga om det går eller ej, är ju en anledning att de har en deadline hos SKV.Mazen skrev:
Det hela låter som att firman glömt göra ansökan. Hur det är att ansöka i efterhand vet jag inte, tänkte du isf kunde vara schysst och påtala detta för dom. Risken är iof att dom fakturerar för den uteblivna Roten. SKV skickar vad jag vet ett avslag till den som sökt dvs firman, vet bara att en kopia skickas till kunden när ROT beviljas.
Men om nu de har glömt och sedan fakturerar oss i eftertid, då måste man ju kunna kräva att få se avslaget för det känns ju som den mest relevanta pusselbiten. Och om det nu är så att de faktiskt har glömt så är det ju deras problem med förlorad inkomst.
Jag har råkat ut för samma sak. Kontaktade skatteverket som sade att byggföretaget inte hade skickat in om ROT-avdrag. Sen hörde jag inget mer om det. Jag skulle sitta lugnt, det är ju trots allt inte du som felat. (I mitt fall tyckte jag lite synd om firman, som gjorde ett bra jobb hos oss, och det var fullt avdrag, så ganska mycket pengar för en liten firma).
Medlem
· Västernorrland
· 10 145 inlägg
Hur lång tid har företaget på sig att söka? Vad är liksom den lagliga biten här både för kund och företag? Ett företag kan ju glömma såklart men hur länge kan de sen kräva kunden på pengar för detta? Har de laglig rätt till det? Eller räcker det med att summan och avdraget står med på fakturan så är kunden skyddad helt och hållet?