N Nucky skrev:
Jo - Därför undrar man om kontroller sker. För det är nog sinnessjuka mängder med skattepengar som alltid sugs ut ur statskassan när såna här möjligheter dyker upp
finns säkert icke nogräknande företag från rumänien polen undern osv som skiter i detta'

Frågan är om det är värt att för en företagare som vill fortsätta att jobba i sverige ta den risken att bli svartlistad
bli av med f-skatten och allehande andra tillstånd
bli av med momsredovisningen osv bara för att någon snål privatperson vil tjäna några tusenlappar mer
det är ju ett skattebrott med fängelse på straffskalan

J JohnHenry skrev:
Hej
Fått och godkänt en offert skriftligt där det framgår att rot är på 50% (det som ska betalas, ett fast pris). Hantverkaren meddelar att han planerar att göra arbetet en vecka innan julafton. Vad händer om han blir sjuk i influensa och det hinner bli år 2026 innan han kommer och gör arbetet, gäller inte påskriven offert på 50% rot då längre?

Lite orolig här.
Det här är från skatteverkets sida och ingen killgissning som många andra här inne

”Du kan ansöka om utbetalning först efter det att du har utfört arbetet. Om kunden under år 1 har betalat förskott för arbete som ska utföras under år 2 så måste du ha utfört arbetet och ansökt om återbetalning senast den 31 januari år 2”

https://www.skatteverket.se/foretag...hrutarbete.4.383cc9f31134f01c98a80003955.html

Så med andra ord. Förskottsbetala om du vill ha 50 %. Annars får du bara 30 %. Hantverkaren har hela januari på sig att göra jobbet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vad händer om hantverkaren söker rotavdrag på fel personnummer?

Jag påpekade att det inte var mitt personnummer på fakturan jag fick, och hantverkaren svarade att han skulle ändra i systemet när fakturan var betald - med avdragen rot.

Ännu har jag inte fått något meddelande från skatteverket om beviljat rotavdrag...

Hantverkaren kan förfakturera så betalningen är gjord före den 31/12-25 då rotavdraget fortfarande är 50 %.

Lite OT kanske, men tror ni inte att det kommer bli 50 % rot nästa år också? Vet inte vad jag baserar min tro på det, min magkänsla kanske.

J Johan_jo skrev:
Lite OT kanske, men tror ni inte att det kommer bli 50 % rot nästa år också? Vet inte vad jag baserar min tro på det, min magkänsla kanske.
beror ju på om politikernas vänner och grannar har hunnit med poolen, soldäcket, verkstaden mm.

• Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
C
J Johan_jo skrev:
Lite OT kanske, men tror ni inte att det kommer bli 50 % rot nästa år också?
Det lär knappast bli från årsskiftet iallafall. Budgeten är ju ute och där fanns det inte med.
Så det skulle i så fall vara som i år, att det kommer som ett tillägg framåt sommaren.
Nästa år är ju valår, så det handlar troligen om vilket fläsk man tror kommer att behaga folket mest.

• Gilla
Johan_jo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.