Hej
Fått och godkänt en offert skriftligt där det framgår att rot är på 50% (det som ska betalas, ett fast pris). Hantverkaren meddelar att han planerar att göra arbetet en vecka innan julafton. Vad händer om han blir sjuk i influensa och det hinner bli år 2026 innan han kommer och gör arbetet, gäller inte påskriven offert på 50% rot då längre?

Lite orolig här.

• Gilla
Jonningen
  • Laddar…
Nej, det är när arbetet utförs som gäller, så blir han sen missar du den delen av avdraget.

Som oftast så står det i deras offert/avtal att rotavdraget förutsätter att kunden har täckning för det, vilket du då inte kommer ha. Så jag föreslår att du säkerställer med honom om att arbetet blir försenat får han stå för mellanskillnaden själv. Inte säkert att han nappar men då vet du ju i alla fall vart han står.

• Gilla
jagarparken
  • Laddar…
C
Värt att beakta i sammanhanget är också att fakturan måste ha betalts innan årsskiftet.
Hantverkare är ju inte alltid de bästa på att fakturera, och det har hänt mig några gånger att fakturan trots tjat kommit typ på nyårsafton så att det helt enkelt inte gått att få in betalningen innan årsskiftet. Och då blir det på nästa års ROT-avdrag även om jobbet utfördes innan årsskiftet.

Det har hänt att jag fått besked från skatteverket att ROT inte beviljats pga för sent insänd ansökan. Har inte hört något från hantverkaren. Tror inte detta är så sällsynt.

• Gilla
Parhed54
  • Laddar…
C
yonna yonna skrev:
Det har hänt att jag fått besked från skatteverket att ROT inte beviljats pga för sent insänd ansökan.
Har ansökan lämnats för sent skulle jag dock kräva att hantverkaren själv får stå för det om det inte på något sätt är mitt eget fel.
De har ju till 31 januari på sig att lämna in ansökan, och så komplicerat är det inte.

Jag får rätta mig själv lite, jag utryckte mig lite dåligt. Det är som @cpalm säger att betalningen måste vara gjord innan årsskiftet. Du skulle teoretiskt kunna göra en förskottsbetalning i år och sedan låta hantverkaren göra klart arbetet senast 31/1 2026. Men att betala ett jobb i förskott är oftast en dålig ide.

• Gilla
Blueztar och 2 till
  • Laddar…
C
T TypRätt skrev:
Jag får rätta mig själv lite, jag utryckte mig lite dåligt.
Nä, du hade helt rätt från början. Även arbetet skall vara utfört innan 31/12.
Fast det är så klart inte lika lätt att kontrollera...

C cpalm skrev:
Nä, du hade helt rätt från början. Även arbetet skall vara utfört innan 31/12.
Fast det är så klart inte lika lätt att kontrollera...
Är du säker, jag hade för mig att det var så men så här skriver Skatteverket:
” Rotavdraget höjs från 30 procent till 50 procent under perioden 12 maj–31 december 2025. Höjningen är tillfällig och gäller arbeten där betalning sker mellan 12 maj och 31 december 2025. Ansökan om utbetalning för betalningar som gjorts år 2025 ska göras senast den 31 januari 2026. Arbetet ska vara färdigställt när utförarens ansökan om utbetalning skickas in.

Notera sista meningen, ” Arbetet ska vara färdigställt när utförarens ansökan om utbetalning skickas in” dvs senast 31/1-26

• Gilla
Haksav och 1 till
  • Laddar…
C
Nä, säker skall man aldrig vara 🙂
Då stämmer det nog att det räcker med att arbetet är utfört innan 31/1.

T TypRätt skrev:
” Rotavdraget höjs från 30 procent till 50 procent under perioden 12 maj–31 december 2025. Höjningen är tillfällig och gäller arbeten där betalning sker mellan 12 maj och 31 december 2025. Ansökan om utbetalning för betalningar som gjorts år 2025 ska göras senast den 31 januari 2026. Arbetet ska vara färdigställt när utförarens ansökan om utbetalning skickas in.

Notera sista meningen, ” Arbetet ska vara färdigställt när utförarens ansökan om utbetalning skickas in” dvs senast 31/1-26
Fast det står också att arbete ska utföras före sista december

T TypRätt skrev:

så är det
väldigt viktigt för oss företagare att inte glömma detta
skattemydigheten vill desutom se när fakturan är betald
alla datum skall stämma
jävla skit med rut och Rot

Fick höra häromdagen att många företag har tagit på sig så mycket jobb att de vet att de ej kommer hinna klart med dem så de har fakturerat kunder i förväg på ”projekten” och därav står kunden för risken att bli blåsta eller ta del av 50%.

Undrar ifall SKV gör kontroller av detta.

Han som berättade för mig som då själv hade ett bolag sa att kunderna frågar efter detta. Dom är i alla möjliga åldrar och typer av folk.

N Nucky skrev:
Fick höra häromdagen att många företag har tagit på sig så mycket jobb att de vet att de ej kommer hinna klart med dem så de har fakturerat kunder i förväg på ”projekten” och därav står kunden för risken att bli blåsta eller ta del av 50%.

Undrar ifall SKV gör kontroller av detta.

Han som berättade för mig som då själv hade ett bolag sa att kunderna frågar efter detta. Dom är i alla möjliga åldrar och typer av folk.
då måste man ljuga för skattemyndigeheten med risk för att få det riktigt jävla ont

returen returen skrev:
då måste man ljuga för skattemyndigeheten med risk för att få det riktigt jävla ont
Jo - Därför undrar man om kontroller sker. För det är nog sinnessjuka mängder med skattepengar som alltid sugs ut ur statskassan när såna här möjligheter dyker upp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.