Ä Älvsbyn28624 skrev:
Mina fälgar är rätt rostiga, bifogar en bild på hur dom ser ut. Är detta normalt för en bil som är 10 år? Bör jag göra något åt detta, hur i så fall?

Tack på förhand! :)
Vilken fråga! Var rädd om dina plåtisar - alla har tråkiga alu-fälgar nu och äkta stålfälgar stiger i värde. Låta blästra och pulverlacka dem kommer du antagligen inte att göra, men varför inte göra en "bondrep" så länge genom att borsta bort det värsta och klafsa på färg - typ Hammerite som täcker och fyller bra och står emot det mesta. Du behöver inte särskilt oroa dig för att det skulle påverka tätheten vid kanttråden - då har det gått långt. Den där rosten ser alltid mycket värre ut än det är. Hur är däcken? Har du navkapsel? Är du känslig för utseende? Det är sådant som bestämmer hur du förfar. Men kasta dem inte, anser jag. Min Torslandatraktor är 33 år, rullar på plåt och är bättre än ny. 😉
 
Redigerat:
  • Gilla
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Är dom sådär rostiga är risken stor att det börjar krypa in på ytan där däcket ska täta mot fälgen och då är det bara att köpa nya. Tills dess kan du väl åka på dom om du vill. Att göra något åt det? Absolut inte.
Det är faktiskt inte en specellt stor risk. Körde med rostiga plåtfälgar sedan min första EPA 1976 -till min sista 240 2015. Aldrig någon gång fick jag punka pga rost. Däremot med mina första alufälgar blev det pyspunka. Likaså med HEMINs vinterhjul. Pyspunka igen.

Så bryr sig TS inte om estetiken, är det bara att rycka på axlarna, tuta och köra vidare.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Intet Intet skrev:
Det är faktiskt inte en specellt stor risk. Körde med rostiga plåtfälgar sedan min första EPA 1976 -till min sista 240 2015. Aldrig någon gång fick jag punka pga rost. Däremot med mina första alufälgar blev det pyspunka. Likaså med HEMINs vinterhjul. Pyspunka igen.

Så bryr sig TS inte om estetiken, är det bara att rycka på axlarna, tuta och köra vidare.
Ok så punkteringarna berodde på aluminiumet i fälgarna? Där ser man. Självklart korroderar alu med, speciellt om man inte sköter dom. Billiga alufälgar är ofta inte vintergodkända vilket många inte tänker på.
 
F
RoTe RoTe skrev:
Plåtfälgar är så billiga så bara en dåre skulle åtgärda en fälg som ser ut sådär, just saying. När däcken är slut så beställ kompletta hjul från internet.
Håller med i sak men man kan ju tömma en eller två sprayburkar zinkspray i fälgarna om man vill få det att stoppa upp lite.

Det är fö inget som kommer att få det att inte täta, det är kosmetiskt.
 
Redigerat:
RoTe RoTe skrev:
Ok så punkteringarna berodde på aluminiumet i fälgarna? Där ser man.
Det ärjade mellan fälj och däck. Däckgubben såg ut som en snögubbe när han slipar bort allt löst aluminiumärj.
 
RoTe
Intet Intet skrev:
Det ärjade mellan fälj och däck. Däckgubben såg ut som en snögubbe när han slipar bort allt löst aluminiumärj.
Inte ovanligt att dom får putsa lite men det där måste ju varit fälgar som inte tålde vägsalt. Jag kör bara original alufälgar på vintern. Eftermarknads på sommaren.
 
F
F fribygg skrev:
Har du inga mer tips till TS eller svar på min undran om det brukar gå bra att måla om plåtfälgar utan att balansera om dem?
Det går bra att lacka färgar utan att balansera om. Men det får man ju göra själ, finns noll ekonomiska incitament att lämna in.
 
Ytrost på plåtfälgar är inget som man behöver bry sig om, såvida man inte stör sig på att det ser otroligt skabbigt ut då....

Rent praktiskt spelar det ingen som helst roll. Något annat på bilen kommer garanterat rosta bort eller haverera långt innan rosten på fälgarna påverkar något i praktiken.

Känner du att du stör dig på det rent estetiskt men inte vill lägga ner pengar på det så kan du bara skrapa bort allt som sitter riktigt löst och sen kladda på hammarlack. Det kostar nån hundring och tar nån timme, ser helt ok ut en säsong eller 2 på några meters avstånd om man inte tittar för noggrant.... Men tillför inte mer än så.
 
F
RoTe RoTe skrev:
Inte ovanligt att dom får putsa lite men det där måste ju varit fälgar som inte tålde vägsalt. Jag kör bara original alufälgar på vintern. Eftermarknads på sommaren.
Merparten eftermarknadsfälgar är ”vinterklassade”.
 
RoTe RoTe skrev:
Inte ovanligt att dom får putsa lite men det där måste ju varit fälgar som inte tålde vägsalt. Jag kör bara original alufälgar på vintern. Eftermarknads på sommaren.
Jaguar orginal.
 
RoTe
Intet Intet skrev:
Jaguar orginal.
Ja det förklarar saken.
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
RoTe RoTe skrev:
Ja det förklarar saken.
Ha ha ha, ser framför mig en jagga med äkta kinafälgar från bythjul.com 😂
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha ha, ser framför mig en jagga med äkta kinafälgar från bythjul.com 😂
Är väl inte mycket bättre med rostiga plåtfälgar på en jagga?:)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag borstar och penslar linjolja. Men man måste vänta någon vecka med att köra om man inte vill ha hela bilen linoljad.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
F
J jihe skrev:
Jag borstar och penslar linjolja. Men man måste vänta någon vecka med att köra om man inte vill ha hela bilen linoljad.
Det är ju perfekt. Glöm inte olja in bromsskivorna med…
 
  • Haha
  • Gilla
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.