3 084 läst ·
31 svar
3k läst
31 svar
Rostiga fälgar, vad göra?
Vilken fråga! Var rädd om dina plåtisar - alla har tråkiga alu-fälgar nu och äkta stålfälgar stiger i värde. Låta blästra och pulverlacka dem kommer du antagligen inte att göra, men varför inte göra en "bondrep" så länge genom att borsta bort det värsta och klafsa på färg - typ Hammerite som täcker och fyller bra och står emot det mesta. Du behöver inte särskilt oroa dig för att det skulle påverka tätheten vid kanttråden - då har det gått långt. Den där rosten ser alltid mycket värre ut än det är. Hur är däcken? Har du navkapsel? Är du känslig för utseende? Det är sådant som bestämmer hur du förfar. Men kasta dem inte, anser jag. Min Torslandatraktor är 33 år, rullar på plåt och är bättre än ny. 😉Ä Älvsbyn28624 skrev:
Redigerat:
Det är faktiskt inte en specellt stor risk. Körde med rostiga plåtfälgar sedan min första EPA 1976 -till min sista 240 2015. Aldrig någon gång fick jag punka pga rost. Däremot med mina första alufälgar blev det pyspunka. Likaså med HEMINs vinterhjul. Pyspunka igen.RoTe skrev:
Så bryr sig TS inte om estetiken, är det bara att rycka på axlarna, tuta och köra vidare.
Ok så punkteringarna berodde på aluminiumet i fälgarna? Där ser man. Självklart korroderar alu med, speciellt om man inte sköter dom. Billiga alufälgar är ofta inte vintergodkända vilket många inte tänker på.Intet skrev:
Det är faktiskt inte en specellt stor risk. Körde med rostiga plåtfälgar sedan min första EPA 1976 -till min sista 240 2015. Aldrig någon gång fick jag punka pga rost. Däremot med mina första alufälgar blev det pyspunka. Likaså med HEMINs vinterhjul. Pyspunka igen.
Så bryr sig TS inte om estetiken, är det bara att rycka på axlarna, tuta och köra vidare.
Håller med i sak men man kan ju tömma en eller två sprayburkar zinkspray i fälgarna om man vill få det att stoppa upp lite.RoTe skrev:
Det är fö inget som kommer att få det att inte täta, det är kosmetiskt.
Redigerat:
Ytrost på plåtfälgar är inget som man behöver bry sig om, såvida man inte stör sig på att det ser otroligt skabbigt ut då....
Rent praktiskt spelar det ingen som helst roll. Något annat på bilen kommer garanterat rosta bort eller haverera långt innan rosten på fälgarna påverkar något i praktiken.
Känner du att du stör dig på det rent estetiskt men inte vill lägga ner pengar på det så kan du bara skrapa bort allt som sitter riktigt löst och sen kladda på hammarlack. Det kostar nån hundring och tar nån timme, ser helt ok ut en säsong eller 2 på några meters avstånd om man inte tittar för noggrant.... Men tillför inte mer än så.
Rent praktiskt spelar det ingen som helst roll. Något annat på bilen kommer garanterat rosta bort eller haverera långt innan rosten på fälgarna påverkar något i praktiken.
Känner du att du stör dig på det rent estetiskt men inte vill lägga ner pengar på det så kan du bara skrapa bort allt som sitter riktigt löst och sen kladda på hammarlack. Det kostar nån hundring och tar nån timme, ser helt ok ut en säsong eller 2 på några meters avstånd om man inte tittar för noggrant.... Men tillför inte mer än så.
Produkter som diskuteras: "linoljad"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer