Har ett garage byggt 1967 på ca 25m2, Under detta finns en källare där den förra ägaren som byggde garaget en gång i tiden byggde ett mindre rum som ett slags matkällare. Han uppförde förutom själva rummet även ett lager med innerväggar där samtidigt som han täppt till ventilationen på sidan och drog en ventilationstrumma genom hela garaget ut genom yttertaket.

Källargolvet är någon form av sand, närmast lera med all fukt det innebär, samt att när man gjutit grunden för väggarna, har man låtit formen ligga kvar i jorden.

Jag har grävt upp allt trä och avlägsnat några ton jord och allt material som kan binda fukt. Även tagit bort den "cell" som byggts inuti matkällaren och avlägsnat de tegelstenar som stod på kant och utgjorde golvet i det lilla utrymmet. lagt en ångspärr och sand och betongplattor på detta, det borde minska fukten radikalt.

Garaget är inte dränerat, ingen ville åta sig det pga hur det ligger en dryg meter till grannens tomt och lite annat. Så ovan beskrivna blev en Plan B efter diskussion med andra. Däremot är jag osäker på hur hantera problemet med armeringen?

Betongplattan (golvet i garaget/taket i källaren) verkar ha gjutits för grund gällande det nedersta lagret armeringsjärn som är längsgående. Det är totalt 4 lager, 2 längsgående, två korsande. Och plattan är drygt 15cm tjock.

Armeringen har på sina ställen rostat, mest troligt pga den "matkällare" som var men även för att det var grunt när den gjöts.

Jag har haft en professionel firma här som kollat som sysslar med större uppdrag och inte var intresserade av att åta sig mitt,
de var inte oroliga över bärigheten och jag har haft min bil ståendes i garaget under vintern.

Svärfar tycker att jag ska ta fram, blästra och svetsa på nytt där det i princip inte är existerande längre, och sedan gjuta igen.

Andra har sagt "äh bara gör rent och fyll med något".

MIn fråga blir därför vilket förslag jag ska göra och i så fall hur

Alternativ A: bila fram, blästra, svetsa, fylla igen.
Hur får jag tag i någon som kan blästra och svetsa? Vad söker jag på, alltså vilken yrkeskategori eller beskrivning är det jag söker.

Alternativ B: Bila lite kanske, gå lös med en stålborste, fylla igen utan att svetsa på nytt.

Vilket förslag är bäst?

Och för båda förslagen, Vad ska jag fylla i med? Har hört talas om epoxybetong, men det verkar vara ett begrepp mer än något definitvt, vad för produkter är det jag ska använda? Finns det några namn/produktnamn?

Ska jag bygga en form och injicera från sidan? För att försöka undvika att sänka taket på de ställena så mycket.

Ytterligare en fråga är om något slagsdomkraft, jag har sett att det finns gängade metallrör med plattor på som man kan skruva upp, expandera längdmässigt, för att bära upp ett tak vid t.ex. konstruktion/renovering, vad kallas detta?

Tacksam för svar.

• Betongtak med rostiga armeringsjärn synliga, tecken på skador och försämring i betongen. Fokus på längsgående sprickor och betongens struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostiga armeringsjärn synliga i en betongplatta med sprickor och skador på ytan.
    Skapa konto
  • Sprucken betongplatta i garagegolv med exponerad rostig armering. Vissa delar av betongen har ramlat av, och de rostiga armeringsjärnen syns tydligt.
    Skapa konto
C
T Tidsvampyren skrev:
har sett att det finns gängade metallrör med plattor på som man kan skruva upp, expandera längdmässigt, för att bära upp ett tak vid t.ex. konstruktion/renovering, vad kallas detta?
Stämp

• Gilla
Tidsvampyren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.