Jag har ärvt en Emco Rex 2000, kombinerad rik/planhyvel och cirkelsåg. Maskinen är ca 40 år gammal och de senaste åren har den stått i en lokal som inte har varit uppvärmd. Maskinen är i ganska bra skick men det finns en hel del ytrost. Själv har jag ingen erfarenhet av den här typen av gamla maskiner eller motorer.
Är den någon som har några tips på hur jag skall få den i perfekt skick igen. Vad för slags kemikalier bör jag använda? Rengörning och smörjning vissa rörliga delar. Tacksam för råd och tips!
Är den någon som har några tips på hur jag skall få den i perfekt skick igen. Vad för slags kemikalier bör jag använda? Rengörning och smörjning vissa rörliga delar. Tacksam för råd och tips!
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Ytrosten kan man börja med att skrapa bort och sen köra med ett fint slippapper/putsa.
Kullagrena kan behöva nytt fett.
Kullagrena kan behöva nytt fett.
Ytrost kan du nog få bort med tex smärgelduk eller stålborste. Skydda sedan borden med tex paraffin som stryks på så slipper du ny rost.
Hur går det med uppiffningen ?H Hasm skrev:Jag har ärvt en Emco Rex 2000, kombinerad rik/planhyvel och cirkelsåg. Maskinen är ca 40 år gammal och de senaste åren har den stått i en lokal som inte har varit uppvärmd. Maskinen är i ganska bra skick men det finns en hel del ytrost. Själv har jag ingen erfarenhet av den här typen av gamla maskiner eller motorer.
Hej, Har du något skydd till cirkelsågen ? Jag söker ett skydd, har köpt en beg. men skyddet är borta.H Hasm skrev:Jag har ärvt en Emco Rex 2000, kombinerad rik/planhyvel och cirkelsåg. Maskinen är ca 40 år gammal och de senaste åren har den stått i en lokal som inte har varit uppvärmd. Maskinen är i ganska bra skick men det finns en hel del ytrost. Själv har jag ingen erfarenhet av den här typen av gamla maskiner eller motorer.
Klicka här för att svara