3 993 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Rostfritt gångjärn i aluminiumstolpe
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Rostfritt och aluminium är ju två material som ärgar ihop. . Oj vad många rostfria skruvar man drog av när man började arbeta som servicetekniker i livsmedelsindustrin, där man gillar dessa metaller eftersom de inte rostar ... Men ihop... Burr ..
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Oj vad många syrafasta skruvar det sitter i segelbåtarnas aluminiummaster, byggda i Göteborg.Dan_Johansson skrev:
Men de seglar ju bara omkring på Nordsjön, Engelska Kanalen och Medelhavet i en korrosiv saltstänkt miljö. Kan ju vara därför de håller så bra
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Tja, har ingen erfarenhet av vare sig segelbåtar eller aluminiummaster, men jag antar att det skulle vara lika spännande att få ur rostfria skruvar ur dem, utan att värma dem?KnockOnWood skrev:
Jag hanterar rostfria gängor dagligen i rörsystem. Det brukar inte vara några problem, bara man är noggrann vid montaget. Det är väldigt viktigt att man använder ändamålsenligt fett för att smörja gängorna och kontrollera att gängorna inte är skadade. Det räcker med en liten grad på gängorna för att de ska skära. Jag antar att man kan smöra gängorna vid montering i aluminium också.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Jojo, med rätt kladd funkar det utmärkt .. Men det vet man ju sällan om man inte skruvat ihop det själv .. Var mest bara ett tips till TS, så hen slipper dra av skruven i onödan ..D Deathtrip2000 skrev:Jag hanterar rostfria gängor dagligen i rörsystem. Det brukar inte vara några problem, bara man är noggrann vid montaget. Det är väldigt viktigt att man använder ändamålsenligt fett för att smörja gängorna och kontrollera att gängorna inte är skadade. Det räcker med en liten grad på gängorna för att de ska skära. Jag antar att man kan smöra gängorna vid montering i aluminium också.
Måste ta DanJohansson i försvar lite...
Rostfritt och Aluminium har rätt olika elektronegativitet och är rent kemiskt inte helt lyckade att ha i kontakt.
Nu passiviseras ytan på dom så undviker man punktkorrosion genom fett, gängklister eller liknande så kan det säkert funka hyfsat bra ändå.
Rostfritt och Aluminium har rätt olika elektronegativitet och är rent kemiskt inte helt lyckade att ha i kontakt.
Nu passiviseras ytan på dom så undviker man punktkorrosion genom fett, gängklister eller liknande så kan det säkert funka hyfsat bra ändå.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Och så finns det många olika aluminiumlegeringar i olika sammanhang som kan ha väldigt olika korrosionsegenskaper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut. Grinden har aldrig varit monterad sedan staketet sattes upp för ca 50 år sedan. Nu har jag hittat grinden i ett uthus och vill ha dit den så att inte di små rymmer. Som synes är vinkeln på den nedre gångjärnsdelen riktad neråt och den bör ju vara uppåt
Har den suttit uppe 50 år kan ju aluminiumet ha oxiderat. Aluminiumoxid är väldigt hårt.E EssoJ skrev:
I värsta fall kan man kapa det rostfria beslaget och borra ur det och gänga om hålet i aluminiumstolpen. Det viktiga är att man har ett ersättningsbeslag, som passar i grinden, innan man kapa det befintliga.
Skruven kan även vara galvad. Testa med en magnet. Är den den magnetisk är det galvat och inte rostfritt.
Det finns både magnetiskt och omagnetiskt rostfritt stål. De flesta rostfria stål är omagnetiska, men t ex knivar (och kylskåpsdörrar i rostfritt) ofta är gjorda av ett magnetiskt rostfritt stål.D Deathtrip2000 skrev:
Nu handlar det inte om en kniv, eller en kylskåpsdörr. Det är nog inte så vanligt med gängad stång i magnetiskt rostfritt.S Strontus skrev:
Nej, det är antagligen inte så vanligt. Jag ville bara upplysa om att ett test med en magnet inte är någon garanti för att det inte skulle vara rostfritt.D Deathtrip2000 skrev: