11 669 läst ·
35 svar
12k läst
35 svar
Rostfri bänk. Hur tåliga är de?
en rostfritt diskbänk är hur tålig som helst och uppskattas av alla som brukar laga mat hemma .....men inget bra val för dom som letar efter repor i motljuset och lägger mer tid på ytpolering än på matlagning
.
Jag misshandlar min ifö bäst jag kan ( den tål det mesta och litet till) men den blir inte sämre nu efter jag fick bort det värsta glansen
. Verkar som om den blir bara matt till en vis grad och sen håller sej på detta nivå , praktiskt, lättstädat, kräver ingen extra behandling .... tåligaste arbetsyta jag vet 
gaia
Jag misshandlar min ifö bäst jag kan ( den tål det mesta och litet till) men den blir inte sämre nu efter jag fick bort det värsta glansen
gaia
Heja gaia, kunde inte säga det bättre själv. 
Vi har en knappt två år ny rostfri diskbänk. Visst har den massor med smårepor, det har alla rostfria bänkar, men dessa tänker man inte på. Och ju fler repor desto mindre syns de. Och visst kan jag högglanspolera min diskbänk och gör det också när andan faller på. För det mesta torkar jag bara av den med vatten och lite diskmedel.
Vi har en knappt två år ny rostfri diskbänk. Visst har den massor med smårepor, det har alla rostfria bänkar, men dessa tänker man inte på. Och ju fler repor desto mindre syns de. Och visst kan jag högglanspolera min diskbänk och gör det också när andan faller på. För det mesta torkar jag bara av den med vatten och lite diskmedel.
Coss, vi köpte från Västbo plåt. Dom har flyttat och bytt namn till Purus, men verkar annars vara precis samma som innan
http://www.purus.se/sv/Produkter/Rostfri-inredning/Diskbankar/
När vi köpt förra gången gav dom oss ett pris utan moms men skrev inte ut det. Vi trodde det var ink moms eftersom vi ju är privatpersoner. Vi fick bänken till offererat pris, 3400 kr. Detta var dock -01, hade fakturan framme håller på att sortera kvitton inför deklaration av försäljning av gamla huset.
Malin
http://www.purus.se/sv/Produkter/Rostfri-inredning/Diskbankar/
När vi köpt förra gången gav dom oss ett pris utan moms men skrev inte ut det. Vi trodde det var ink moms eftersom vi ju är privatpersoner. Vi fick bänken till offererat pris, 3400 kr. Detta var dock -01, hade fakturan framme håller på att sortera kvitton inför deklaration av försäljning av gamla huset.
Malin
Vi köpte en Intra i oktober och grannarna köpte en av de dyrare från IKEA. Vi har ett par mindre repor i vår bänk, grannarnas från IKEA är helt genomsatt av fula repor (för djupa för att det ska se snyggt ut). De har ändå varit mer försiktiga med sin än vad jag varit, har bl a använt den som förvaringsbänk för verktyg under köksbygget. Så ska du köpa så välj ett dyrare märke, de är otroligt mkt mindre känsliga.
THNX AstaS.
Landskrona hade jag koll på, Lagarostfritt var däremot nya för mig.
Moderator:
Går det att skapa ett länkregister till alla olika typer av leverantörer?
Det vore så mycket enklare än att behöva söka sig igenom alla trådar.
//Sture
Landskrona hade jag koll på, Lagarostfritt var däremot nya för mig.
Moderator:
Går det att skapa ett länkregister till alla olika typer av leverantörer?
Det vore så mycket enklare än att behöva söka sig igenom alla trådar.
//Sture
decosteel är en annan tillverkare. Vår bänk i specialmått kommer därifrån, dyrt men kanonbra. Hela skivan har en 30mm fukttålig skiva inunder, helt stum är bänken. Den rostfria plåten är tjockare och av bättre kvalitet än Ikea och andra billiga bänkar.
Har kollat med lite kontakter och tydligen så görs inte rostfri plåt på samma sätt idag som på tex 70 talet pgr av miljöskäl. Man kan inte använda samma typ av medel och annat i processen som gör ytskicket så tåligt som tidigare. Dvs gamla rostfria bänkar är mycket tåligare än dagens. Något som jag haft starka misstankar om. Så nej det handlar inte om att repa hela bänken och med tiden blir den fin igen. Om man måste gå på rostfritt är Blanco tydligen bland de bättre förutom att de specialiserade tillverkarna Ni pekar på i tråden troligen är bättre än tex Ikea, Franke mfl.
Slutsats: Jag kommer gå på granit och troligen på underlimmad ho i något tåligt material som inte repas. Blanko har tydligen något stenmaterial som tål hårda tag. Såg hur en säljare drog med gafflar och kniv (inte vass) utan att det vart märken så det känns som det blir en sådan ho.
Tack för alla som svarat på min tråd. Jag har bestämt vi för vad jag skall ha och önskar alla andra lycka till oavsett vilka bänkskivor Ni tänker köpa. Smaken är som baken
Slutsats: Jag kommer gå på granit och troligen på underlimmad ho i något tåligt material som inte repas. Blanko har tydligen något stenmaterial som tål hårda tag. Såg hur en säljare drog med gafflar och kniv (inte vass) utan att det vart märken så det känns som det blir en sådan ho.
Tack för alla som svarat på min tråd. Jag har bestämt vi för vad jag skall ha och önskar alla andra lycka till oavsett vilka bänkskivor Ni tänker köpa. Smaken är som baken
Underlimmad vask är inte lika tålig som en planmonterad vaskHybris skrev:Har kollat med lite kontakter och tydligen så görs inte rostfri plåt på samma sätt idag som på tex 70 talet pgr av miljöskäl. Man kan inte använda samma typ av medel och annat i processen som gör ytskicket så tåligt som tidigare. Dvs gamla rostfria bänkar är mycket tåligare än dagens. Något som jag haft starka misstankar om. Så nej det handlar inte om att repa hela bänken och med tiden blir den fin igen. Om man måste gå på rostfritt är Blanco tydligen bland de bättre förutom att de specialiserade tillverkarna Ni pekar på i tråden troligen är bättre än tex Ikea, Franke mfl.
Slutsats: Jag kommer gå på granit och troligen på underlimmad ho i något tåligt material som inte repas. Blanko har tydligen något stenmaterial som tål hårda tag. Såg hur en säljare drog med gafflar och kniv (inte vass) utan att det vart märken så det känns som det blir en sådan ho.
Tack för alla som svarat på min tråd. Jag har bestämt vi för vad jag skall ha och önskar alla andra lycka till oavsett vilka bänkskivor Ni tänker köpa. Smaken är som baken
Stenen som då blir utsatt för slag från grytor och stekpannor blir med tiden lite naggad i kanten
Plåt och eventuellt silgranit klarar stötarna bättre
Se bilder nedan
Vi är väldigt nöjda med vår rostfria bänk. Visst är det repor och märken så den ser inte ny ut. Men tjock plåt på 28 mm vattenfast spånskiva och uppdragen i bakkant gör den otroligt tålig och trevlig att arbeta med. Det är stor skillnad mot reglade bänkar eller standardbänkarna men dyrare. Nästa diskbänk ska jag dock göra några centimeter djupare, 65 cm eller så.



