Hej! Jag har en kamin, Handöl 10. Jag undrar om det här med rostret. I bruksanvisningen står det att man ska ha rostret fullt öppet vid uppstart men sedan stänga det när elden tagit sig. Men det är omöjligt att stänga då det lägger sig glödbitar i vägen för rostertallriken att röra sig. Så min fråga är om man ska elda med rostret fullt utdragen hela tiden eller ska man ha det stängt hela tiden?

Mvh

Mats-S
Du ska ha det stängt under eldningen, men eftersom du har problem med glödbitarna låt det alltid vara stängt och öppna luckan på glänt när du tänder elden:

https://www.contura.eu/download/18.3e69ff3e16c42d6de1684d/1568012153868/iav-handol-10-serien.pdf
Sidan 16

"En snabb antändning fås om reglagestången
till rostret dras utåt för max tillförsel av förbränningsluft
genom rostret. Skjut in reglagestången efter ca min när
brasan tagit sig. Som alternativ kan man låta luckan stå
på glänt tills brasan har tagit sig
."

Mats-S Mats-S skrev:
Du ska ha det stängt under eldningen, men eftersom du har problem med glödbitarna låt det alltid vara stängt och öppna luckan på glänt när du tänder elden:

[länk]
Sidan 16

"En snabb antändning fås om reglagestången
till rostret dras utåt för max tillförsel av förbränningsluft
genom rostret. Skjut in reglagestången efter ca min när
brasan tagit sig. Som alternativ kan man låta luckan stå
på glänt tills brasan har tagit sig
."
Tack för svar😊

Hej,

Har en likadan kamin. Är tämligen missnöjd med hur den sprider värmen. Men funderar på de två reglagen. Den vänstra går att justera, men den högra sitter som berget.

Ska den vänstra vara utdragen eller inte när man fått upp en glödbädd?
Närbild av en kamin med två reglage nedtill, det vänstra justerbart och det högra fast. Orange glöd synlig genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A Arson skrev:
Hej,

Har en likadan kamin. Är tämligen missnöjd med hur den sprider värmen. Men funderar på de två reglagen. Den vänstra går att justera, men den högra sitter som berget.

Ska den vänstra vara utdragen eller inte när man fått upp en glödbädd?
[bild]
Strunta i de högra!! Ha de stängt. Lämna ett lager aska i kamin. Tänd med finklyven ved. Ha lucka på glänt. Sen lägger du in tre vedträn. Justera vänstra reglaget så du får lugna gula lågor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.