Jag har haft mitt värmesystem i nuvarande form sedan 2011. Förra året installerades även solfångarna äntligen, dock inte inritat på bilden, men inkopplat på solslingorna i tanken.
Så till mitt problem. Jag har ett slutet system med tryckkärl. Alltså ska det inte finnas möjlighet för syre att tillföras till systemet förutom vid påfyllnad av nytt vatten. Dessutom kan jag elda i vedpannan för att få upp hela systemet i mer än 82°C för att få bort syre. Trots det har jag problem med rostbrunt vatten. Normalt är ju att vattnet är svart, men hos mig är det alltså ljust rostbrunt. Jag har haft problem lite till och från att mina silar måste rensas, jag har även monterat in ett magnetfilter på returen till värmepumpen.
För några veckor sedan började värmepumpen lösa ut hela tiden på HP-larm. Det gick bra om jag sänkte frekvensen på varmvattenladdning till det lägsta, och då såg jag ändå att diffen mellan framledningstemp och retur var väldigt stor, ca 10°C och det verkade som att cirkulationspumpen inte orkade cirkulera vattnet.
Så, jag tömde systemet på vatten, och delade pumpen....ingen skojig syn:
Förstår varför pumpen inte cirkulerade något vatten.....
Nu kommer jag till mitt problem. Jag brukar alltid använda syra till att få bort rost, tog därför pumpdelen och slängde ner själva hjulet i ättiksyra, 60%. Det brukar ta bort all rost utan problem. Men i detta fall hände absolut ingenting. Det enda sätt jag kunde få bort klägget var med mekanisk borstning. Så, frågan är, är det inte Järn? Är det något annat? Och hur fasen ska jag göra för att få bort detta ur mitt system då verkningsgraden på både värmepump och solfångare blir kraftigt försämrade av att det är ett lager klägg på alla rör.
Jag har i alla fall fått pumpen att gå mycket bättre nu när det ser ut så här:
Nu har jag en diff mellan inkommande och utgående från pumpen på ca 3°C vilket känns väldigt bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så till mitt problem. Jag har ett slutet system med tryckkärl. Alltså ska det inte finnas möjlighet för syre att tillföras till systemet förutom vid påfyllnad av nytt vatten. Dessutom kan jag elda i vedpannan för att få upp hela systemet i mer än 82°C för att få bort syre. Trots det har jag problem med rostbrunt vatten. Normalt är ju att vattnet är svart, men hos mig är det alltså ljust rostbrunt. Jag har haft problem lite till och från att mina silar måste rensas, jag har även monterat in ett magnetfilter på returen till värmepumpen.
För några veckor sedan började värmepumpen lösa ut hela tiden på HP-larm. Det gick bra om jag sänkte frekvensen på varmvattenladdning till det lägsta, och då såg jag ändå att diffen mellan framledningstemp och retur var väldigt stor, ca 10°C och det verkade som att cirkulationspumpen inte orkade cirkulera vattnet.
Så, jag tömde systemet på vatten, och delade pumpen....ingen skojig syn:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Förstår varför pumpen inte cirkulerade något vatten.....
Nu kommer jag till mitt problem. Jag brukar alltid använda syra till att få bort rost, tog därför pumpdelen och slängde ner själva hjulet i ättiksyra, 60%. Det brukar ta bort all rost utan problem. Men i detta fall hände absolut ingenting. Det enda sätt jag kunde få bort klägget var med mekanisk borstning. Så, frågan är, är det inte Järn? Är det något annat? Och hur fasen ska jag göra för att få bort detta ur mitt system då verkningsgraden på både värmepump och solfångare blir kraftigt försämrade av att det är ett lager klägg på alla rör.
Jag har i alla fall fått pumpen att gå mycket bättre nu när det ser ut så här:
Logga in
Skapa konto
Nu har jag en diff mellan inkommande och utgående från pumpen på ca 3°C vilket känns väldigt bra.
Du kan testa om slammet är magnetiskt, då vet du om det är rost...
Har du eller har du haft glykol i systemet? Håller trycket i solfångarsystemet eller får du fylla på?
Om koncentrationen av glykol är för låg kan man nämligen få ordentlig bakterietillväxt och rejält med "slam" i vattnet.
Har du eller har du haft glykol i systemet? Håller trycket i solfångarsystemet eller får du fylla på?
Om koncentrationen av glykol är för låg kan man nämligen få ordentlig bakterietillväxt och rejält med "slam" i vattnet.
Redigerat:
Jag har bara haft solfångarna i drift i ett år, och det har varit ljusbrunt ända sedan drifttagning 2011. Det kan därför inte vara dom som är problemet.M -MaH- skrev:
Jag behöver fylla på en halvliter sprit i köldbäraren ungefär vartannat år, men jag jag har ju frikyla också som kan förklara det. Ger det samma problem med etanol som med glykol?
Köldbäraren är ju ett eget system som inte har kontakt med värmesystemet, medans solfångarna har slingan i tanken som vid läckage kan blanda glykolen i värmesystemets vatten. Därav frågan om du behöver fylla på.
Etanol har inte samma problem med bakterietillväxt, det är sockret i glykolen som gör detta.
Etanol har inte samma problem med bakterietillväxt, det är sockret i glykolen som gör detta.
Har tyvärr inget svar på frågan men jag ville bara säga att det är ett jävligt fräckt system du har! Har tänkt mig något nästan identiskt här hemma. En fråga: backventilen längst ner mellan tankarna, vad fyller den för funktion?
Jag fyller bara på första tanken, men när jag eldar eller att solen värmt upp hela första tanken, då öppnas kulventilen och tank två kan fyllas på. När den sedan stängs gör backventilen att kallt vatten kan fyllas på i botten så att värmen kan flyttas över från tank 2 till tank 1.joakim_j skrev:
Hoppar in i denna tråd då jag har samma färg i mitt värmesystem där filtret i fjvcentralen sätter igen och gör att yttersta radiatorn i varje slinga (3 st) kallnar igen efter några veckor, och jag måste rengöra filtret.
Har du fått klarhet i vad slammet är och orsakas av?
Räckte det att rengöra pumpen så fick du ut värmen I radiatorerna eller behövde hela systemet inkl radiatorer spolas rent?
Räckte det att rengöra pumpen så fick du ut värmen I radiatorerna eller behövde hela systemet inkl radiatorer spolas rent?
Har ett system hos fastighetsbolag som ser ut så. Vet inte säkert men tror det är en blandning mellan kölbärarsprit och etylenglykol samt rost. Har lagat solfångarsystem men där har det varit glykol. Så hög temp som det blir i solfångare blir det ju en brandrisk med kölbärarsprit!
Jag har tyvärr inte kommit på vad det är. Men jag är ganska säker att det inte har något med köldbärare att göra. Snarare tror jag det är något med att kommunala vattnet innehåller mycket Mangan. För det är inte magnetiskt det som kläggar. Jag har bara gjort rent, sen funkar det.P Pistvakt skrev:Hoppar in i denna tråd då jag har samma färg i mitt värmesystem där filtret i fjvcentralen sätter igen och gör att yttersta radiatorn i varje slinga (3 st) kallnar igen efter några veckor, och jag måste rengöra filtret.
Tack för svar.R raderarn skrev:
Bra att det funkar hos dig efter regöring. Lite märkligt om/att det successivt genereras ytterligare i systemet hos mig, som jag upplever det. Eller så är vätskan bemängd med slammet under åren så att det är "konstant" och bara sätter igen pga sin koncentration. Men samtidigt är hela systemet "bara" 15 år och borde inte ha så sådan koncentration utan att det pågår en tillskjutande process.
För mig är problematiken tudelad.
1) Finns hindrande slam även ute i systemet/ radiatorerna som också behöver rensas för fullgott flöde? Att garageslingans yttre radiator inte blir varm ens efter filterrengöringen tyder på mer hinder än bara i filtret.
2) Varför har jag i grunden sådan koncentration slam i systemet att filtret så frekvent sätter igen? Hur genereras det?
Jag har funderat på om installerad (ingjuten...) golvvärmeslang vid badrumsrenovering 2022 kan orsaka detta (i kombination med andra material) vilket ungefär sammanfaller med problemens början, men entreprenören har gått i konkurs och den hantverkare som gjorde jobbet har bytt mobilnummer så jag når inte honom för en fråga...
Med den roströda färgen på filtrerna så indikerar det att du hela tiden får in syre i systemet - om det inte kommer in ny syre hela tiden så skulle rödrosten sakta men säkert omvandlas till svart (magnetit) och inte längre öka i mängd. - du får kolla av dina element så att det plötsligt inte börja läcka i någon av dessa då det är bara en tidsfråga innan det händer när det kommer så mycket rost som du beskriver då det är dom som håller på att tokrosta invändigt.
Som redan misstänkt så ligger golvvärmeslingorna nära till hands om de inte är utförd av syrediffusionspärrad slang. När du skriver att slangen är ingjuten i golvet - är det med massa direkt på slangen eller går slangen med luftspalt inuti?.
Hur eller hur får du nog mentalt förbereda dig att lägga om all golvvärme igen med rätt sorts slang...
Som redan misstänkt så ligger golvvärmeslingorna nära till hands om de inte är utförd av syrediffusionspärrad slang. När du skriver att slangen är ingjuten i golvet - är det med massa direkt på slangen eller går slangen med luftspalt inuti?.
Hur eller hur får du nog mentalt förbereda dig att lägga om all golvvärme igen med rätt sorts slang...