Ja då blir det ju att dra nästan dubbelt så mycket rör alterativt att ha flera fördelare utspridda i skrymslen i huset...

Problemet är ju som sagt att jag vill dra RiR, och då går det ju inte att ha dolda fördelare så att säga...

Vad är det som är så dumsnålt med 1-rörs egentligen? Det blir väl bara som att ha ett större element? eller?

Alternativet är väl att typ bygga in Q&E-kopplingar i golvet under varje element. Vad jag förstår så är det fullt godkänt även om det inte känns fullt lika framtidssäkert...
 
1-rörs system kräver högre framledningstemperatur och elementen måste bli större längre bort i slingan.

Går väl bra med elvärme, fjärrvärme och oljepanna men mindre bra med vedvärme, solvärme, och värmepump då dessa har lägre framledningstemperatur.

Protte
 
_ap_
Herregud, finns det ingen redig rörkrökare som kan löda ihop det där?!

Bara att löda och trycka ner det där ingen ser och så är det klart.

Det går inte dubbelt så mycke rör bara för att man dra "tvårörs" om man nu inte ska greja till det med fördelare och sånt..
 
Men snälla prototypen inte behöver man varmare vatten med enrörssystem, det som avgör är väl radiatorernas förmåga att avge värme. Så det är dimensioneringen av radiatorer som är den springande punkten.
Från en som har enrörssystem (fyra slingor) med radiatorer (konvektorer) från vedeldningens tid och nu kör med bergvärme. Vid minus 25 ca 45 graders framlednings temperatur
 
Med 2 -rörs hade välan blivit lägre framtemp.

Protte
 
Inte om jag har samma element med 2-rörskopplel i stället för 1-rörskoppel.
 
elmont skrev:
Inte om jag har samma element med 2-rörskopplel i stället för 1-rörskoppel.
Jo det är precis så det blir. Eftersom element två får kallare vatten kommer det att avge mindre värme än om det satt parallellt med det första, alternativt kräva högre framledningstemp.
 
Elementens "storlek" räknas ut efter det system och vilken framledningstemperatur man vill ha, därför spelar det ingen roll om man har 1 eller2-rörssystem. Vid1-rör skall varje element efter det första ska vara 1,07 (andra)ggr större, tredje 1,07x1,07 osv. och 4 element på varje slinga är lämpligt
1-rörs system kan precis som 2-rörssystem strypas in, i dom flesta 2-rörssystem ör elementen lite överdimensionerade och sedan instrypta exakt det samma kan man göra med 1-rörssystem.
Däremot är det lättare att strypa in ett 2-rörs och det är där den största skillnaden ligger.
 
man bygger 2 rörs system, annars ångrarmansig punkt slut.

en rörs system är omordärnt & komer att göra uppvärmningan dyrare.

du ska inte slänga pengar på PEX rör i rör system, det har man till tapvatten av den anledning att man har ett mycket högt tryck & obegränsad mängd vatten i kombination med att man har noll koll på om det läcker.

i ett radiatorsystem så har du en begränsad mängd vatten med mycke lågt trck & du har en mätare där du kan se om du har lekage.

vist kan du andvända PEX, men du behöver inte rör i rör & om du kör med PEX, så kör den som är till för radiatorsystem !
 
Förklara varför ett 1-rörs system kommer att göra uppvärmningen dyrare, och 1-rörs system används ofta även i dag vid nyproduktion.
Sluta snacka skit och kom med en vettig förklaring om du kan :(
 
en rörs systemet gör att värmepumpen behöver produsera högre framledningstempratur än vad den behöver om du har 2 rör system.

ju högre framlednings tempraturen är ju lägre blir COP
 
Vilken temperatur man måste ha på framledningen beror på vilka element man använder och inget annat. Har man små element och 2-rörssystem måste man ha hetare vatten än om dom är stora exakt lika är det med 1-rörssystem.
Jag tar det en gång till det är elementet som avgör, så om du har lika element behöver 1-rörssystem något högre framledningstemperatur. Men om du ökar avgivningsförmågan genom något större (ca 1.07 ggr/element i slingan) yta behöver du inte högre framledningstemperatur.
 
Av det jag har läst av tillverknas information så verkar ju elmont ha mest rätt. Har inte kunnat hitta något om att man behöver högre framledningstemp, däremot att man måste kompensera i efterföljande element med 7%.

Att det är svårare att styra in en-rörsystem kan ju stämma, men å andra sidan så kan man ju dela upp slingorna så att alla elementen hamnar i rum där man vill ha samma temp, för det måste väl vara det som kan bli det kluriga?

Börjar väl bli mer och mer inne på att skippa rör-i-rör varianten, alternativt köra rör-i-rör men ändå ha dolda kopplingar under golvet... Kopparrör måste väl ändå bli vansinnigt mycketdyrare och knappast få samma prestanda som ett isolerat rör-i-rör?

Även knepigt att t.ex. Wirsbo marknadsför rör-i-rör för just radiatorer om alla nu verkar tycka att man bara ska dölja kopplingarna i alla fall...

Om man nu ska satsa på ett två-rörsystem... hur gör man då med dimensioneringen, finns det några riktlinjer för hur många watt man kan avge från en viss rördimension t.ex.?
 
C
Ska man ha ut mycket värme med en låg framledningstemp lär man ju enligt logikens alla regler få ha kortare slingor (färre element), eftersom man bör få en större tempsänkning över varje element. (När man har 25 grader på framledningsvattnet kvar av sina 35 möjlige kanske, så får man ha ett gigantiskt element för att hålla 21 grader inne när det är -20 ute, beroende på isolering förstås.)

I slutänden på ekvationen/funktionen/kurvan effektuttag vs. framledningstemp vs. slinglängd hamnar man på att varje slinga får bestå av ett element bara, för att det ska räcka till. Vilket är samma sak som ett tvårörssystem.

Små radiatorer är billigare än stora, så frågan är vad man tjänar mest i installationskostnad på.
 
det hela beror ju på flöde & hur många krökan man har m.m.

men detta funkar i de flästa fall.
22 rör som stam
15 rör matar 2 radiatorer
12 rör matar en radiator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.