Ska gå över till vattenburen värme från el och vet inte vilket uppvärmningssystem det blir men det lutar väl åt bergvärme eller frånluftsvärmepump.

Har läst att 2-rörsystem är att föredra när man har värmepump... Innebär detta att man måste dra två rör till varje enskild element? För 1-rörsystem är väl när elementen bara är kopplade till varandra...

Förstår inte helt varför man inte bara kan köra med 1-rörsystem och dimensionera radiatorerna utifrån det faktum att returvattnet får blir kallare och kallare ju längre man kommer...

Tvårörs betyder att elementen sitter parallellt, inte i serie. Är helt klart att föredra.

Kan du utveckla lite varför det är att föredra? Rördragningen blir väldigt mycket mer omfattande... Är det så svårt att kompensera för lägre temperatur med större radiatorer i slutet eller är det helt enkelt så att rör är billigare än element...

Med samma storlek på radiatorer får du lägre temp på vattnet, du kan resonera så att du kan köpa större radiatorer för att kompensera detta, men kopplar du dessa tvårörskoppling får du ju ett "ännu mer lågtemp system"

Sen blir systemet enklare att justera in.

I praktiken blir inte rördragningen så mycket värre, du ska ju ändå ha ett returrör och man sätter inte alla radiatorer i huset i serie utan sätter i så fall grupper av seriekopplade radiatorer parallellt.

Vad är lämpliga dimensioner på rör om vi antar att man sätter en fördelare mitt i huset. Dimension på matarledningen från värmepumpen till fördelaren och sen dimension på rören till elementen...

Gör man någonsin så att man låter elementen få var sitt till rör men med returrören i en enda slinga?

qrz skrev:
Gör man någonsin så att man låter elementen få var sitt till rör men med returrören i en enda slinga?
Förstår inte riktigt. Hur kan du gör en slinga av returrören? Det enda du kan göra är att koppla ihop dem.

Om vi antar att du har 3 element i samma rum så kan man antingen koppla 6 rör till dessa, dvs 2 till varje element. Mitt förslag är att man drar tre rör till elementen med till-vatten och sedan kopplar ihop från rören från de tre elementen till ett och samma rör.

Om man sedan tar det hela ett steg längre så kan man tänka sig ett grovt rör som går huset runt och som bara tar hand om frånvatten... Det skulle så att säga bli ett kombinerat system där alla element får det varmaste vattnet medan alla element frånvatten går till slingan...

Vet inte om det finns någon vits med detta öht men i min skiss så verkar det inte helt dumt... Möjligt att det skiter sig i att jag kommer att behöva så pass grova dimensioner på frånrören så att det inte är ngn vits..

Då finns ingen anledning att dra separata rör för framledning heller. Man drar två rör till första element, sätter T-kopplingar där och går vidare till nästa osv.

Metoden med en fördelare används väl mest om man vill dra skarvlöst i bjälklaget, då drar man rörpar till nån fördelningspunkt.

Vad som är bäst beror på förutsättningarna.

_ap_
För att inte krångla till det yterligare känner jag att det är dax för en pedagogisk paint bild som ingående visar på skillnaderna mellan 1 och 2 rör system.

• system skillnader.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mattiaswahlberg
  • Laddar…
_ap_ skrev:
För att inte krångla till det yterligare känner jag att det är dax för en pedagogisk paint bild som ingående visar på skillnaderna mellan 1 och 2 rör system.
Mja.. Jag har tydligen "en-rörssystem" och mitt är då inte kopplat så där..

Mitt är så att de går bara ett rör i en slinga runt huset.. alltså nedanför, i golvet, varje radiator ligger de bara ett "huvudrör". Sedan går de upp två rör från den till varje radiator.. Då blir de nån form av självcirkulation, att de varma vattnet stiger upp i radiatorn och sedan sjunker de ner i samma rör igen.

Jag har just installerat bergvärme och de sa att de man bli gränsfall att jag har tillräckligt "värmande yta". Men vi ska prova så här å se.. Jag kommer att installera vattenburen golvvärme i de rum jag renoverar senare (toer, hall) så då får man ju lite mera yta.

Lägger man in vattenburen golvvärme måste man dock dra en ny "matning" till de.. som tvårörssystem.. går visst inte så bra att koppla in golvvärme på enrörssystem.

De har dessutom inkluderat en "volymtank" till min bergvärme för att de krävs tydligen vid enrörsystem..

Fin bild :)

En fråga, om man nu sätter in ett tvårörssystem enligt skissen, hur löser man det då enklast om man inte vill ha en T-koppling liggandes under golvet? Är väl kanske inte hela världen i ett uppvärmningssystem men lagen om alla tings jävlighet säger ju att risken för strul är större om det är svårare att komma åt och fixa...

Man kan ju förstås dra upp tre rör till varje element men det är ju inte så estetiskt...

_ap_
Om du inte ska dra synliga rör finns väl några alternativ att välja på.

1. Det som Matss beskrev ovan med fördelare och rör utan skarv till element.
2. Löda koppar och bygga in.

Säkert 100 sätt till men domär nog vanligast.

B
qrz skrev:
Fin bild :)

En fråga, om man nu sätter in ett tvårörssystem enligt skissen, hur löser man det då enklast om man inte vill ha en T-koppling liggandes under golvet? Är väl kanske inte hela världen i ett uppvärmningssystem men lagen om alla tings jävlighet säger ju att risken för strul är större om det är svårare att komma åt och fixa...

Man kan ju förstås dra upp tre rör till varje element men det är ju inte så estetiskt...
hej

tror att thermopanel har någon slags "quadrokoppling" eller vad de kallar det, där du låter två st 18 mm rör går upp till elementet och sen två 18 vidare till nästa, med andra ord T-kopplingar "inbyggt" i kopplet. (som har totalt 4 anslutningar)

då slipper du kopplingar under golvet.

vi har precis byggt om men vi har ju en enkel krypgrund, vilket gjorde att två "stammar" blev en bra lösning, med 15 mm rör upp till varje element.

Matss skrev:
Med samma storlek på radiatorer får du lägre temp på vattnet, du kan resonera så att du kan köpa större radiatorer för att kompensera detta, men kopplar du dessa tvårörskoppling får du ju ett "ännu mer lågtemp system"

Sen blir systemet enklare att justera in.

I praktiken blir inte rördragningen så mycket värre, du ska ju ändå ha ett returrör och man sätter inte alla radiatorer i huset i serie utan sätter i så fall grupper av seriekopplade radiatorer parallellt.

Har nu funderat vidare på detta och det jag glömde nämna är att jag hade tänkt satsa på på pex - rör i rör, då det känns säkrast. Detta gör det dock till ett mindre helvete att få till det med ett 2-rörsystem, det blir ju fördelarcentralen Allan med ett 30-tal kopplingar i så fall.

Det jag är inne på nu är att dela upp huset (113 kvm) i 4 sektorer och seriekoppla elementen i dessa. Det blir alldeles tillräckligt krångligt känns det som.

Tänker mig isolerade Wirsbo-CombiPex Q&E RiR Plus 15x2,5 rör till elementen och sen någon grövre variant till matningen. Vad brukar man använda till den? Hade tänkt mig 28mm men har inte hittat Wirsbos isolerade rör i större än 22mm, räcker det?

Varför inte dela upp huset i fyra sektioner med var sin fördelare och göra 2 rörssystem, 1-rörs måste vara det mest dumsnåla som uppfunnits.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.