941 653 läst ·
6 368 svar
942k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Jag lade beställning på ett "startkit" igår. Körde tre meter av varje filterstorlek så få vi se hur det går. Planen är att ha fler än tre meter filter för att kompensera om nu genomsläppligheten är låg. Borde väl knappast vara något problem att ha för mycket filter tänker jag.TotalControl skrev:
Jag skulle köra 0.3 mm till och börja med i alla fall. Visst kan du ju köpa på dig några 0.5mm filter om du vill ta upp rören och skruva på mer filter, om du inte tycker kapaciteten räcker till.
Men det är ingen jätteskillnad i kapacitet mellan 0.3 och 0.5. 1.9m3/h per meter mot 2.3 m3/h per meter.
Men det är rekommenderad kapacitet som de tycker inte man ska belasta filtret mer än så med.
Jag kör 3 meter 0.3 som har rek 6m3 som jag kör 9m3 / h ett par gånger i veckan. Jag har provpumpat samma brunn med 12m3/h under ett par timmar.
Men de siffrorna är med pluggad botten. Vi här på forumet har öppen botten med isgrus som filter som även ökar kapaciteten.
De bästa är att öka antal filter tror jag.
Kul! Vad menar du med start kit? Köpte du
färdiga kitet på Fontario med muff?
färdiga kitet på Fontario med muff?
Nej, jag köpte på erdbohrer och satte ihop mitt eget "kit" med din lista från inlägg #1277 som grundplåt. Frakten ändrades inte när jag lade till filtersand 1-2mm så jag tog en säck sådant också så sparar jag en tur till Granngården.TotalControl skrev:
Lite brunnsrelaterat. Till kylsystemet.
Returbrunnen fixad idag. Blev PVC 40 ner och brunnshuvud.
Sen ner med djuphålspump i den andra brunnen.
Blir mer och mer sugen på en djuphålspump till bevattningsbrunnen. Blir så clean installation.
Returbrunnen fixad idag. Blev PVC 40 ner och brunnshuvud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Sen ner med djuphålspump i den andra brunnen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blir mer och mer sugen på en djuphålspump till bevattningsbrunnen. Blir så clean installation.
Vilken pump kör du då till bevattning? Helt klart inne på samma spår (om jag får något drag i brunnen).
Har du ingen tryckvakt efter pumpen? Inte orolig för att något ska gå sönder?
Har du ingen tryckvakt efter pumpen? Inte orolig för att något ska gå sönder?
En Plurijet på bevattningen. Den har en "pressure controller".Stark-Johan skrev:
De elektriska för djuphålspumpen är inte uppstyrd men blir väl någon tryckgivare som stoppar pumpen om tex filtret innan värmeväxlaren skulle klägga igen.
Bild på bevattningspumpen. Bilden är byggbilder. Nu mer uppstyrt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad valde du för storlek på genomgången i brunnshatten för djuphålspumpslangen? Blir jäkligt smidigt!TotalControl skrev:
R32 (1 1/4"). Kör PEM / PVC 40 på de här brunnarna.
https://www.erdbohrer.de/Brunnenkoe...-DN115-x-1-1-4-Zoll-Stuelpsteckkopf::894.html
Riktigt smidiga!
https://www.erdbohrer.de/Brunnenkoe...-DN115-x-1-1-4-Zoll-Stuelpsteckkopf::894.html
Riktigt smidiga!
Limmade på 2m rör till för några dagar sen och gjorde ett litet frest igår med att ta mig neråt i leran. Gick fortsatt bra att ta sig neråt enligt framarbetad metod men kom bara 1m igår och fortfarande bara lera
. Fick även modifiera borrförlängarna lite då man såg plastavskrap på vissa bultar som har skavt på insidan brunnsrör. Virade lite tygremsa om några skarvar så att inte bultarna ska skrapa i.
Tjusigt!TotalControl skrev:
Trist med fortsatt lera.. Tro mig.. Jag vet..M Mardigan skrev:Limmade på 2m rör till för några dagar sen och gjorde ett litet frest igår med att ta mig neråt i leran. Gick fortsatt bra att ta sig neråt enligt framarbetad metod men kom bara 1m igår och fortfarande bara lera. Fick även modifiera borrförlängarna lite då man såg plastavskrap på vissa bultar som har skavt på insidan brunnsrör. Virade lite tygremsa om några skarvar så att inte bultarna ska skrapa i.
Fastnade du efter 1 meter eller tiden som tog slut? Fans dagar jag jag skulle kunna döda för en hel meter..
Enkel o smart lösning med tyget.