Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag skulle köra 0.3 mm till och börja med i alla fall. Visst kan du ju köpa på dig några 0.5mm filter om du vill ta upp rören och skruva på mer filter, om du inte tycker kapaciteten räcker till.

Men det är ingen jätteskillnad i kapacitet mellan 0.3 och 0.5. 1.9m3/h per meter mot 2.3 m3/h per meter.
Men det är rekommenderad kapacitet som de tycker inte man ska belasta filtret mer än så med.
Jag kör 3 meter 0.3 som har rek 6m3 som jag kör 9m3 / h ett par gånger i veckan. Jag har provpumpat samma brunn med 12m3/h under ett par timmar.
Men de siffrorna är med pluggad botten. Vi här på forumet har öppen botten med isgrus som filter som även ökar kapaciteten.
De bästa är att öka antal filter tror jag.
Jag lade beställning på ett "startkit" igår. Körde tre meter av varje filterstorlek så få vi se hur det går. Planen är att ha fler än tre meter filter för att kompensera om nu genomsläppligheten är låg. Borde väl knappast vara något problem att ha för mycket filter tänker jag.

Kul! Vad menar du med start kit? Köpte du
färdiga kitet på Fontario med muff?

Kul! Vad menar du med start kit? Köpte du
färdiga kitet på Fontario med muff?
Nej, jag köpte på erdbohrer och satte ihop mitt eget "kit" med din lista från inlägg #1277 som grundplåt. Frakten ändrades inte när jag lade till filtersand 1-2mm så jag tog en säck sådant också så sparar jag en tur till Granngården.

• Gilla
Mardigan och 2 till
  • Laddar…
Lite brunnsrelaterat. Till kylsystemet.

Returbrunnen fixad idag. Blev PVC 40 ner och brunnshuvud.

PVC-rör och komponenter för brunnsinstallation nära en trätrall och stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen installerat brunnslock och PVC-rör i grävd brunn med verktyg på stenläggning.
Skapa konto

Sen ner med djuphålspump i den andra brunnen.

PVC-rör och en djuphålspump på en handduk vid en trädgårdsstig, indikerar installation för ett kylsystem.
Skapa konto
Nyligen installerad PVC-returbrunn och pump i en grävd grop vid kanten av en stenlagd yta.
Skapa konto

Blir mer och mer sugen på en djuphålspump till bevattningsbrunnen. Blir så clean installation.

• Gilla
fizz och 2 till
  • Laddar…
Vilken pump kör du då till bevattning? Helt klart inne på samma spår (om jag får något drag i brunnen).

Har du ingen tryckvakt efter pumpen? Inte orolig för att något ska gå sönder?

Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Vilken pump kör du då till bevattning? Helt klart inne på samma spår (om jag får något drag i brunnen).

Har du ingen tryckvakt efter pumpen? Inte orolig för att något ska gå sönder?
En Plurijet på bevattningen. Den har en "pressure controller".
De elektriska för djuphålspumpen är inte uppstyrd men blir väl någon tryckgivare som stoppar pumpen om tex filtret innan värmeväxlaren skulle klägga igen.

Bild på bevattningspumpen. Bilden är byggbilder. Nu mer uppstyrt.
Bevattningsanläggning med Plurijetpump, tryckkontroller och rörledning i ett pumpskåp.
Skapa konto
Bevattningssystem med Plurijet pump och tryckkontroll installerat på en hylla, omgiven av verktyg och omonterade rör.
Skapa konto

• Gilla
upa och 4 till
  • Laddar…

[bild] [bild]

[bild] [bild]

Blir mer och mer sugen på en djuphålspump till bevattningsbrunnen. Blir så clean installation.
Vad valde du för storlek på genomgången i brunnshatten för djuphålspumpslangen? Blir jäkligt smidigt!

R32 (1 1/4"). Kör PEM / PVC 40 på de här brunnarna.

[länk]

Riktigt smidiga!
perfekt tack, då vart det samma jag fick med i beställningen :)

K killernils skrev:
perfekt tack, då vart det samma jag fick med i beställningen :)
Spännande. Berätta gärna hur det går sen :)

• Gilla
killernils
  • Laddar…
Limmade på 2m rör till för några dagar sen och gjorde ett litet frest igår med att ta mig neråt i leran. Gick fortsatt bra att ta sig neråt enligt framarbetad metod men kom bara 1m igår och fortfarande bara lera:cry:. Fick även modifiera borrförlängarna lite då man såg plastavskrap på vissa bultar som har skavt på insidan brunnsrör. Virade lite tygremsa om några skarvar så att inte bultarna ska skrapa i.

[bild] [bild]

[bild] [bild]

Tjusigt!:ok: Smart med markröret.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Limmade på 2m rör till för några dagar sen och gjorde ett litet frest igår med att ta mig neråt i leran. Gick fortsatt bra att ta sig neråt enligt framarbetad metod men kom bara 1m igår och fortfarande bara lera:cry:. Fick även modifiera borrförlängarna lite då man såg plastavskrap på vissa bultar som har skavt på insidan brunnsrör. Virade lite tygremsa om några skarvar så att inte bultarna ska skrapa i.
Trist med fortsatt lera.. Tro mig.. Jag vet..
Fastnade du efter 1 meter eller tiden som tog slut? Fans dagar jag jag skulle kunna döda för en hel meter..:crysmile:
Enkel o smart lösning med tyget. (y)

U upa skrev:
Trist med fortsatt lera.. Tro mig.. Jag vet..
Fastnade du efter 1 meter eller tiden som tog slut? Fans dagar jag jag skulle kunna döda för en hel meter..:crysmile:
Enkel o smart lösning med tyget. (y)
Tiden som tog slut.

• Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
Någon här som har en sandpump att hyra ut. Bor i Västra Blekinge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.