942 860 läst ·
6 380 svar
943k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
Här kommer en uppdatering.
Hämtade ut pluncher igår. Foderrör till 2 m (sedan tidigare). Grundvatten vid 2,3m.
Satt upp en liten ställning och provade.
Gick hur enkelt som helst först. Fick ner sump plus tre filter på 20 min, och fick upp sand. Sen kanske 1cm på 2 timmar.
Fick upp lite lera innan det tog stopp.. nu ingenting .
Vikt på brädan ca 200 kg.. (har stått på den).
Hämtade ut pluncher igår. Foderrör till 2 m (sedan tidigare). Grundvatten vid 2,3m.
Satt upp en liten ställning och provade.
Gick hur enkelt som helst först. Fick ner sump plus tre filter på 20 min, och fick upp sand. Sen kanske 1cm på 2 timmar.
Fick upp lite lera innan det tog stopp.. nu ingenting .
Vikt på brädan ca 200 kg.. (har stått på den).
Snygg rigg!
Har du något armeringsjärn du kan känna runt med om det är sten eller lera?
Om det är lera så behöver du borra i röret.
Tillägg: Har du alla filter under vatten menar du?
Har du något armeringsjärn du kan känna runt med om det är sten eller lera?
Om det är lera så behöver du borra i röret.
Tillägg: Har du alla filter under vatten menar du?
Det är definitivt lera, gjorde en "borr". Men det går sjukt sakta. Har rört sig kanske 2 cm senaste timmen.
Funderar på att plocka upp alla rör och borra med jordborren. Det kan väl inte göra något att hålet blir lite bredare?
Har kanske ett filter under vatten
Funderar på att plocka upp alla rör och borra med jordborren. Det kan väl inte göra något att hålet blir lite bredare?
Har kanske ett filter under vatten
Kanske mecka en lerborr ala @upa? Den är inte svår att göra tror jag. Du får offra ett skaft till jordborren.
Hålet kommer att gå igen om du plockar upp röret och försöker borra under vatten där du har sand tyvärr.
Har du känt med armeringsjärn hur djupt ler lagret är. Man brukar känna ett hasande ljud i händerna om man kommer ner till sand igen eller att det tar nästan stop att trycka ner järnet.
Hålet kommer att gå igen om du plockar upp röret och försöker borra under vatten där du har sand tyvärr.
Har du känt med armeringsjärn hur djupt ler lagret är. Man brukar känna ett hasande ljud i händerna om man kommer ner till sand igen eller att det tar nästan stop att trycka ner järnet.
Pontus2 skrev:
TotalControl skrev:
"Borr"
Haha ja varför inte 
För att borret ska fungera bra behöver det vara ”minst” lika stort som innerdiametern på röret men helst större.. Min fjädrar och skrapar mot insidan på röret och expanderar sedan när det kommer under. Gillar din inovation.Pontus2 skrev:
Tror det skulle kunna funka bra om man utvecklade din lösning lite. Tänker att man kan ta ett plattjärn (finns på Hornbach och liknande) och böja typ så som du gjort men kanske borra ett hål till att fäste i röret för att öka stabiliteten..?
Den enda åverkan du gör på röret då är ju ett extra hål tänker jag..
Den enda åverkan du gör på röret då är ju ett extra hål tänker jag..
Fyra av fem kollin dök upp igår. Projektet började idag. Vatten på 1,6 meter. Ganska grusigt med en hel del småsten där nere. Ingen lera än så länge. Ställningen är klar. I sista kollit ligger kiespumpen... Taggad på att fortsätta.
Jag tog i och köpte 3x0,3 och 3x0,5. Om jag varvar lite och lyckas få ner minst två av varje borde jag åtminstone maximera förutsättningarna. Hoppas att brevbäraren kommer med lådan på måndag.TotalControl skrev:
Apropå brevbäraren. Han kom med tre kollin i torsdags. Två stora och ett litet. Jag gick ut för att hjälpa honom och han sa lite skämtsamt att han skulle ta det lilla om jag tog dom stora. Dom stora var plaströren (inte speciellt tunga), det lilla var 25kg sand
När alla rören är nere och man är nöjd med djupet samt slängt i det man vill ha i botten. Sätter man bara igång och pumpar upp vatten tills det är klart eller ska man vara försiktigt eller göra något mer. Tyskarna jag sett på youtube verkar bara köra på, eller?
Börja pumpa lite försiktigt så att sanden med mindre fraktioner än filtret letar sig ut. Öka sedan successivt när vattnet du får upp blir ”renare”. På så vis får du en bra grund med större fraktioner och bättre förutsättningar för tillströmning till röret.Stark-Johan skrev:
Pontus2 skrev:
Uppdatering 2U upa skrev:För att borret ska fungera bra behöver det vara ”minst” lika stort som innerdiametern på röret men helst större.. Min fjädrar och skrapar mot insidan på röret och expanderar sedan när det kommer under. Gillar din inovation.Man tager vad man haver men det ser ut som du behöver lite styvare material eller jobba långsamt och försiktigt. Jag misstänker att ditt problem att komma neråt beror på att du gör ett för litet hål med din borr och att röret hänger på lerkanten som är kvar?
Borren av hammarband fungerade riktigt bra. Jag ändrade formen lite på den (genom att borra med den) formen blev typ en boll med en liten spets. Tog mig en meter ner i leran med den. Sen bestämde jag att kolla med grannen om han hade nått skrot hemma att göra en bättre borr av. Ett trasig foderskruv passade perfekt i röret. Lite anpassning bara för att få den att passa 30x30 jordborren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borr nr2 blev riktigt bra.. den behövdes dock bara en dm. Sen sand igen.. tjohoo
Så nu är sump + tre filter och 3 släta nere.
Tack för alla tips och hejjarop.. nu är det bara en meter rör kvar.. det får bli imorgon.

