Maxwells demon TotalControl skrev:
Spännande. Berätta gärna hur det går sen :)
Absolut, blir ett höstjobb! Foderrör nere, men bävar för ev lera..
 
Här kommer en uppdatering.

Hämtade ut pluncher igår. Foderrör till 2 m (sedan tidigare). Grundvatten vid 2,3m.

Satt upp en liten ställning och provade.

Gick hur enkelt som helst först. Fick ner sump plus tre filter på 20 min, och fick upp sand. Sen kanske 1cm på 2 timmar.

Fick upp lite lera innan det tog stopp.. nu ingenting .

Vikt på brädan ca 200 kg.. (har stått på den).
 
  • En enkel träställning med pluncher och ett foderrör för brunnsborrning i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
carlert och 1 till
  • Laddar…
Snygg rigg!
Har du något armeringsjärn du kan känna runt med om det är sten eller lera?
Om det är lera så behöver du borra i röret.

Tillägg: Har du alla filter under vatten menar du?
 
Det är definitivt lera, gjorde en "borr". Men det går sjukt sakta. Har rört sig kanske 2 cm senaste timmen.

Funderar på att plocka upp alla rör och borra med jordborren. Det kan väl inte göra något att hålet blir lite bredare?

Har kanske ett filter under vatten :(
 
Kanske mecka en lerborr ala @upa? Den är inte svår att göra tror jag. Du får offra ett skaft till jordborren.

Hålet kommer att gå igen om du plockar upp röret och försöker borra under vatten där du har sand tyvärr.
Har du känt med armeringsjärn hur djupt ler lagret är. Man brukar känna ett hasande ljud i händerna om man kommer ner till sand igen eller att det tar nästan stop att trycka ner järnet.
 
Pontus2 Pontus2 skrev:
Det är definitivt lera, gjorde en "borr". Men det går sjukt sakta. Har rört sig kanske 2 cm senaste timmen.

Funderar på att plocka upp alla rör och borra med jordborren. Det kan väl inte göra något att hålet blir lite bredare?

Har kanske ett filter under vatten :(
Maxwells demon TotalControl skrev:
Snygg rigg!
Har du något armeringsjärn du kan känna runt med om det är sten eller lera?
Om det är lera så behöver du borra i röret.

Tillägg: Har du alla filter under vatten menar du?

"Borr" :crysmile:
 
  • Blå borr i gräset bredvid en stor lerklump, tecken på borrning misslyckande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Pontus2 Pontus2 skrev:
"Borr" :crysmile:
För att borret ska fungera bra behöver det vara ”minst” lika stort som innerdiametern på röret men helst större.. Min fjädrar och skrapar mot insidan på röret och expanderar sedan när det kommer under. Gillar din inovation. (y) Man tager vad man haver men det ser ut som du behöver lite styvare material eller jobba långsamt och försiktigt. Jag misstänker att ditt problem att komma neråt beror på att du gör ett för litet hål med din borr och att röret hänger på lerkanten som är kvar?
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Tror det skulle kunna funka bra om man utvecklade din lösning lite. Tänker att man kan ta ett plattjärn (finns på Hornbach och liknande) och böja typ så som du gjort men kanske borra ett hål till att fäste i röret för att öka stabiliteten..?
Den enda åverkan du gör på röret då är ju ett extra hål tänker jag..
 
Fyra av fem kollin dök upp igår. Projektet började idag. Vatten på 1,6 meter. Ganska grusigt med en hel del småsten där nere. Ingen lera än så länge. Ställningen är klar. I sista kollit ligger kiespumpen... Taggad på att fortsätta.
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
Fyra av fem kollin dök upp igår. Projektet började idag. Vatten på 1,6 meter. Ganska grusigt med en hel del småsten där nere. Ingen lera än så länge. Ställningen är klar. I sista kollit ligger kiespumpen... Taggad på att fortsätta.
Hur många meter filter blev det?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur många meter filter blev det?
Jag tog i och köpte 3x0,3 och 3x0,5. Om jag varvar lite och lyckas få ner minst två av varje borde jag åtminstone maximera förutsättningarna. Hoppas att brevbäraren kommer med lådan på måndag.

Apropå brevbäraren. Han kom med tre kollin i torsdags. Två stora och ett litet. Jag gick ut för att hjälpa honom och han sa lite skämtsamt att han skulle ta det lilla om jag tog dom stora. Dom stora var plaströren (inte speciellt tunga), det lilla var 25kg sand :D Han undrade vad det var, jag berättade lite om vattenprojektet och visade rören. Jag nämnde att jag saknade lite delar för att kunna sätta igång. På fredagen hade han sett ett kolli till mig som egentligen skulle levereras först på måndag. Han körde ut en extra runda bara för att leverera det paketet till mig eftersom han visste att jag behövde det för att kunna sätta igång. Dagens ros utan konkurrens!
 
  • Gilla
Angreas och 3 till
  • Laddar…
När alla rören är nere och man är nöjd med djupet samt slängt i det man vill ha i botten. Sätter man bara igång och pumpar upp vatten tills det är klart eller ska man vara försiktigt eller göra något mer. Tyskarna jag sett på youtube verkar bara köra på, eller?
 
Stark-Johan Stark-Johan skrev:
När alla rören är nere och man är nöjd med djupet samt slängt i det man vill ha i botten. Sätter man bara igång och pumpar upp vatten tills det är klart eller ska man vara försiktigt eller göra något mer. Tyskarna jag sett på youtube verkar bara köra på, eller?
Börja pumpa lite försiktigt så att sanden med mindre fraktioner än filtret letar sig ut. Öka sedan successivt när vattnet du får upp blir ”renare”. På så vis får du en bra grund med större fraktioner och bättre förutsättningar för tillströmning till röret.
 
  • Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
Pontus2 Pontus2 skrev:
"Borr" :crysmile:
U upa skrev:
För att borret ska fungera bra behöver det vara ”minst” lika stort som innerdiametern på röret men helst större.. Min fjädrar och skrapar mot insidan på röret och expanderar sedan när det kommer under. Gillar din inovation. (y) Man tager vad man haver men det ser ut som du behöver lite styvare material eller jobba långsamt och försiktigt. Jag misstänker att ditt problem att komma neråt beror på att du gör ett för litet hål med din borr och att röret hänger på lerkanten som är kvar?
Uppdatering 2 :D

Borren av hammarband fungerade riktigt bra. Jag ändrade formen lite på den (genom att borra med den) formen blev typ en boll med en liten spets. Tog mig en meter ner i leran med den. Sen bestämde jag att kolla med grannen om han hade nått skrot hemma att göra en bättre borr av. Ett trasig foderskruv passade perfekt i röret. Lite anpassning bara för att få den att passa 30x30 jordborren.
Anpassad jordborr med rostig spiral och blått handtag på gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borr nr2 blev riktigt bra.. den behövdes dock bara en dm. Sen sand igen.. tjohoo :D:D:D
Så nu är sump + tre filter och 3 släta nere.

Tack för alla tips och hejjarop.. nu är det bara en meter rör kvar.. det får bli imorgon.
 
  • Gilla
Oldjoe och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.