M Mardigan skrev:
Jag har under dagen arbetat fram ett hyfsat effektivt sätt att ta sig ner i leran. Köpte fyrkantsrör idag så att jag kunde förlänga lerborret och på toppröret svetsade jag fast en M14 mutter så att jag kan köra med min betongblandare. Ner med borret och ställa sig på stupstocken +ca 120 kg betongstenar. Sen var det bara att köra med borret upp och ner så sjönk röret så fint när man bara borrar. Sen fick man rensa röret med kiespumpen varje halvmeter ungefär. Kommer dock inte längre ner nu utan att limma på ännu mera rör. Är lite mer än två meter ner i leran nu och frugan börjar bli trött på mitt projekt. Får se när och om jag fortsätter.
Härligt att höra!:ok:
Det var ju en ganska ”smutt” idé att köra med blandare och eftersom jag nu är stolt ägare av en svets (tack @Immobil för en trevlig affär) så finns det hög möjlighet att jag testar samma lösning. (y)

• Gilla
Pontus2
  • Laddar…
Pontus2 Pontus2 skrev:
Yes.. ska uppdatera när jag kommit igång
Foderröret är nere Bara sand.

230 cm till vatten.

• Grävd grop i trädgården med foderrör, spade, vattenpass och borr för brunnsborrning, 230 cm djupt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Långt orange foderrör på marken med hjulburen skottkärra full av sand i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
Håller tummarna att det är sand hela vägen ner.
Har du fått hem rören?

Pontus2 Pontus2 skrev:
Foderröret är nere Bara sand.

230 cm till vatten.
Ja, det vore ju väldigt bra.
Har inte fått rören än, tokjobbigt att vänta
Har inget leveransdatum än, beställde från fontario.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Foderöret ser längre ut än 2.3m. Borrade du ner hela foderöret?

sunnis
Hur gör ni för att få rätt antal filterrören i vattenbärande lager? Tänkte mer hur man ska planera rördelarna, jag antar att man inte får upp dessa igen när de väl är i backen?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Foderöret ser längre ut än 2.3m. Borrade du ner hela foderöret?
Skarp observation, nä jag kapade det.
Det ska bli en dricksvattensbrunn.
Jag stannade med röret innan vattnet, tänkte att det var onödigt att låta markröret "bada". De blå rören är ju godkända för dricksvatten. Lite onödigt nojigt kanske i efterhand...

sunnis sunnis skrev:
Hur gör ni för att få rätt antal filterrören i vattenbärande lager? Tänkte mer hur man ska planera rördelarna, jag antar att man inte får upp dessa igen när de väl är i backen?
De går att ta upp rören om man inte väntar allt för länge så de sätter sig.
Jag körde "standard" sump, filter, släta. Men det går ju omfördela de om man har olika lager.
@upa har gått lite i de tankarna tror jag.

Men vet man inte fraktionerna innan så börja med sump, filter, släta.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Jag körde "standard" sump, filter, släta. Men det går ju omfördela de om man har olika lager.

Det stämmer. Eftersom jag hade grundvattnet på 1.9 meter och sedan stötte på flera meter lera från 4 meter och ner fick jag ingen tillrinning av vatten ovan leran (enbart släta rör ner till leran) sjönk min vattenpelare betydligt. Så planen är att även lägga ner 2 meter filter ovan leran för att kunna tillgodoräkna mig det vattnet. Förutsatt att fraktionerna är samma i det nya hålet såklart.

• Gilla
Frosse0
  • Laddar…
sunnis

Jag har vad jag tror när jag tolkar geoanalysen på min tomt ca 4 meter lera och 8m till berg, grundvatten synligt på ca 1m. Skulle det funka med en sån här brunn? Fraktion av leran är mestadels silt. Sen borde det vara sand eller annat poröst.

Som jag förstått det skulle jag kunna testa med 0,5 sump, 2m filter, resten släta?

U upa skrev:
Härligt att höra!:ok:
Det var ju en ganska ”smutt” idé att köra med blandare och eftersom jag nu är stolt ägare av en svets (tack @Immobil för en trevlig affär) så finns det hög möjlighet att jag testar samma lösning. (y)
Jo har du möjlighet och grejer så tycker jag absolut att du ska testa med maskin. Sista metern jag borrade ner tog nog mindre än en timma och då jobbar jag själv. Jag har gjort borren så att den skär lite större än röret men är inga problem att få ner och upp borret då jag gjort det i 2 mm galvad plåt som fjädrar bra. Så här ser grejerna ut. Borrutrustning i gräs med motor, borrstång och anpassad 2 mm galvad plåt för borrning.
Skapa konto

• Gilla
Snillet65 och 3 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Som jag förstått det skulle jag kunna testa med 0,5 sump, 2m filter, resten släta?
Ja absolut om du inte tror dig kunna få ner 3 meter filter.

Min tomt verkar inte ha något kanonläge för filterbrunn om man ska lita på gränserna i SGUs kartor till 100% men jag är ändå väldigt sugen på att testa.
Å ena sidan har jag i ett hörn av tomten enligt kartan "Genomsläpplighet" "God genomsläpplighet, Postglacial sand" och resten kassa förhållanden (<1l/s). Å andra sidan har jag enligt jordartskartan på hela tomten isälvssediment och den postglaciala sanden ca 3-4 hus bort.
Det finns ingen info om grundvatten i jordlager som i sin tur går till 10-20 meter. I berget finns det massa vatten men det blir svårt att få ner filterrör där. Grundvattnet ligger sannolikt på ca 2 meter. Målet är att kunna köra trädgårdbevattning med 25-30l/m, mer är bättre men inte nödvändigt.

1. Är det en vettig plan att dra ner mer filterrör än "det vanliga" 3 meter för att kompensera för dålig tillrinning?
2. Är det någon poäng att sätta en "skärsko/schneidschuh" i botten på röret eller går det lika bra att fasa av? Det kan väl inte skada med lite hårdare kant där nere misstänker jag.
3. Större rördiameter borde betyda större potentiell vattenmängd. Finns det några nackdelar förutom priset att gå upp i diameter? Svårare att pumpa ner?

Jag ser också att man kan välja slitsbredd i filterrören. Vad har ni kört? Hur ska man tänka gällande det valet?

Nej SGU kan du inte lita på till 100. Jag har tex postglacial lera på min tomt enligt kartorna fast jag har sand på stor del av tomten. Hela gränsen ligger fel med kanske 50 meter.
Jag har 3st brunnar. 2 av dem var sand ner till berg. Den senaste hade jag lera ner till grundvattnet men sen kom sanden så den ger också så mycket vatten som min pump orkar pumpa.
Är bara 10-15 meter mellan där det är bara sand till den med lera/sand.

1. Det är alltid bättre med fler filter. Nackdelen är ju såklart att man måste gå djupare. Men om du har sand och berget ligger djupt så är det bara köra.
Om inte jag skulle haft berg runt 8 meter så skulle jag lungt kunna lägga ner ett par meter filter till utöver mina 3 meter på tops ett par timmar.

2. Ser inget behov av en sådan sko. Onödigt om du frågar mig.

3. Nackdelen är som du säger priset. På rören samt verktygen. Kapaciteten ökar så klart men om det finns plats neråt så är det bara att öka antal filter med DN115.
Tror det är tom bättre att öka antal filter än ha större rör för då får du direkt tillrining på större pelare i vertikalplanet.
1st filter extra ökar kapaciteten med 1,8-2.0m3 (0.3mm slits). Vet inte vad större rör ger.

Tillägg ang slits: Man brukar säga att om man inte vet fraktionerna innan så kör man 0.3mm.
@fizz har 0.5mm och det går bra som jag förstår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.