919 067 läst ·
6 287 svar
919k läst
6,3k svar
Rörspetsbrunn
TotalControl skrev:
Är det samma djup sen sist leran kom på?
Borra vidare är mitt förslag för att kika vad som händer.
Det går att göra specialare och sätta filter och rör enligt jordlager. Tex om man har lerlager mellan två vattenförande sandlager så kan man sätta rören i den ordning att ett slätt rör hamnar i leran med filter under och över som ligger i sand.
Men det kräver ju att man tar upp röret igen.
Japp ungefär samma djup i förhållande till markskillnad, då får man hoppas det bara är 30cm lera här med
har ett dilemma, båda offerterna kostar lika men den ena har 4,5" och den andra 5,5"
hur stor blir skillnaden på vattenmagasin per meter?
hur stor blir skillnaden på vattenmagasin per meter?
4.5" (DN115) 10 liter meter. 5.5" 15 liter metern.M masseman33 skrev:
Om du har värsting tillfllöde så kvittar det för dig. Lägg ner tillräckligt med filter bara.
Speca ett flöde du vill kunna ta ut så ska de kunna anpassa efter det.
Du vill i alla fall kunna få ner en 4" djuphålspump vilket går med 4.5".
Finns 5" pumpar också. Fördel lägre varvtal då det är större displacement på dessa.
Är det samma pris så ser jag ingen anledning att inte välja 5.5", förutsatt att priset innefattar arbete och material(förutom pump). Går väl att sänka ner en 4" pump nu i ett 5.5" hål och sedan uppgradera något senare år om man vill "sälja vatten"/dela vatten med grannen.
Mina föräldrar borrade ner 40m för 45år sedan, och då var/är de 4st som delar på den borran
Mina föräldrar borrade ner 40m för 45år sedan, och då var/är de 4st som delar på den borran
TotalControl skrev:
Gott om lera nu, gått från 7 meter till 7,6 meter och nu bara sjönk stupstocken 20cm och stoppades av gräsmattan
kanske igenom.
De skriver båda att filterlängd enligt kund önskemål och vattentillgång, slits storlek beroende på vad som kommer upp i kornstorlek, grövre material= mindre filter och större slits och tvärt omTotalControl skrev:
borrkostnad inkl foderrör 1000kr/meter
rostfritt filter odex140 ss2333 5000kr/meter (tror de kör 140 filter för att kunna trycka ner det genom foderröret)
pratade med grannen som bott här i 50 år, han sa att när de grävde ner septitanken så stötte de på torr pansar lera, grävmaskinen var tvungen att byta till skopa med tänder för att kunna komma igenom överhuvud taget
TotalControl skrev:
Den funkar bra hans lerborr
har pumpat väck det nu och det kommer en del sand med
är osäker på om jag är igenom, men eftersom röret bara stöp rakt ner och efter det kommit sand och lera
Så känns det lite hoppfullt,
så imorgon börjar jag på 7,7meters djup både på rörens längd och innuti röret.
kommer bara kunna köra 20cm sen är rören slut, jag måste ha lite marginal för att kunna dra upp det om jag ska köpa fler rör, men jag hoppas på de 20cm kunna avgöra om jag är igenom leran eller ej.
Ah fan vilken cliffhanger
Då lär provpumpning ske i morgon?
Testa provpumpa som det är
fundera på att mäta vattenpelaren på något sätt hur mycket den Sjunker när jag pumpar ut 80l/min.TotalControl skrev:
ser inte ner i röret på samma sätt som i mitt pumprum när jag nästan satt på grundvattnet
Har du något tips hur jag ska mäta hur mycket det sjunker?
är rätt tight när en pem 50 slang är i hålet.