942 640 läst ·
6 380 svar
943k läst
6,4k svar
Rörspetsbrunn
M mortimer skrev:
här märkt rören noga var tionde centimeter.
Det sista taget jag tog nu sjönk röret 10cm sen gick jag och tömde skottkärran, när jag kom tillbaka hade det sjunkit 30 till, alltså 40cm på en pumpning och höjden stämmer invändigt så har inte bara fyllt röret med sand. Sjukt.
har 3meter filter och 5meter slät, ena röret 40cm sump.
har beställt för lite insåg jag nyss...
Lyckas jag få ner allt i marken (8 meter)jag har grundvatten på 4,5m så kommer jag ha 10cm grundvatten ovanför sista filtret...
eftersom sump + filter bygger 3,4meter.
sen kommer man behöva dra tillbaka röret 20cm och då täcks inte den sista 10cm filter av vatten.
så kommer jag ner hela vägen får jag beställa ett par meter släts TNA rör till....
OM inte tillrinningen är helt sjuk, men vill gärna ha en meter vatten ovanför sista filter.
Ni som kanske tycker att jag är löjligt och lat som tar borrfirma så skall jag visa hur isälvs sediment ser ut
Nedan ser ni stenarna de tog upp under husbygget
Nedan lämnade de för den var för stor
Så ni kanske förstår att det är kört från början
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedan ser ni stenarna de tog upp under husbygget
Logga in
Skapa konto
Nedan lämnade de för den var för stor
Logga in
Skapa konto
Så ni kanske förstår att det är kört från början
-Du, du kommer här med spik i foten! Under franska revolutionen gjorde de processen kort..M masseman33 skrev:
Men joo.. Det ser ju hyfsat besvärligt ut faktiskt men med lite tur och en bra stenfångare...?
Det där skämtet får du förklara, fattade inte 
Förjävla kul. Ja nu är du värd att det går bra efter allt slit!Shirack skrev:här märkt rören noga var tionde centimeter.
Det sista taget jag tog nu sjönk röret 10cm sen gick jag och tömde skottkärran, när jag kom tillbaka hade det sjunkit 30 till, alltså 40cm på en pumpning och höjden stämmer invändigt så har inte bara fyllt röret med sand. Sjukt.
har 3meter filter och 5meter slät, ena röret 40cm sump.
har beställt för lite insåg jag nyss...
Lyckas jag få ner allt i marken (8 meter)jag har grundvatten på 4,5m så kommer jag ha 10cm grundvatten ovanför sista filtret...
eftersom sump + filter bygger 3,4meter.
sen kommer man behöva dra tillbaka röret 20cm och då täcks inte den sista 10cm filter av vatten.
så kommer jag ner hela vägen får jag beställa ett par meter släts TNA rör till....
OM inte tillrinningen är helt sjuk, men vill gärna ha en meter vatten ovanför sista filter.
Samma fraktion fortfarande?
Ja man ska alltid ha lite extra rör. Surt att vara kort om de sjunker ner bra. Men du kan ju absolut provpumpa när du är nere. Är det bra tillrinning så räcker ju att köpa ett rör för att komma ner med filtret.
Om du inte är nöjd så är det bara beställa ett gäng och sikta så djupt det går.
haha, ja nu kom jag ihåg 

TotalControl skrev:
Förjävla kul. Ja nu är du värd att det går bra efter allt slit!
Samma fraktion fortfarande?
Ja man ska alltid ha lite extra rör. Surt att vara kort om de sjunker ner bra. Men du kan ju absolut provpumpa när du är nere. Är det bra tillrinning så räcker ju att köpa ett rör för att komma ner med filtret.
Om du inte är nöjd så är det bara beställa ett gäng och sikta så djupt det går.
Är på 7 meter nu, fick köra in till jobbet och svetsa ihop en längre kedja att dra i då den nuvarande va för korr.
ska igång igen nu bara en meter kvar.
Samma fraktion hela tiden, Är de bra eller dåligt? hoppas ingen lera kommer!
Tycker det ser ut ungefär som mitt, sjukt nyfiken på när du ska provpumpaShirack skrev:
Det är ju grymt bra om det är samma fraktion.Shirack skrev:
Ser fram emot provpumpning
Lera på 7 meter suck, vad göra nu? Har inte mer änTotalControl skrev:
2,6meter rör i vatten.
provpumpa och hoppas på tillrinning eller försöka ge sig på leran?
haha hela min 50meters pemslang har gått åt för att provpumpa på olika höjder snart
alltså 40cm sump + 220cm filter är i vatten,
Redigerat av moderator:
Är det samma djup sen sist leran kom på?Shirack skrev:
Borra vidare är mitt förslag för att kika vad som händer.
Det går att göra specialare och sätta filter och rör enligt jordlager. Tex om man har lerlager mellan två vattenförande sandlager så kan man sätta rören i den ordning att ett slätt rör hamnar i leran med filter under och över som ligger i sand.
Men det kräver ju att man tar upp röret igen.