Nissens
mexitegel mexitegel skrev:
Nu är ju detta en gård som varit i vår ägo i många generationer så jag är helt säker på att det inte är dränerat där eller att det kommer att behövas så den frågan är bara teoretisk :). Och om man så vill så är det ju inte värre än att inte arrendera ut den markplätten.
Man vet aldrig vad som händer. Min familj hade också en släktgård som gått i några generationer. Den är numera uppstyckad och det mesta sålt.

Man vet hur det är nu, men framöver kan allt hända…

L Limosin skrev:
Ring till Bjarne Rutgersson Jordvärme VAREKIL 070-855 65 04, han har långvarig kunskap om jordvärme mm
Jag har grävt ner 600 m slang , men om jag inte haft maskin själv ,så skulle jag låta plöja ner slangen.
Jag valde en Thermia panna som är lite större i efferkt, 10 kva vilket har sparat mycket energi, eftersom elpatron aldrig har . Rekomenderad panna enligt rörläggare var 8 kva

• Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte pratat med honom själv, utan enligt farsgubben ”gör man inte det längre”. Kanske han är mest bekväm med berg av någon anledning, lite konstigt kan tyckas då det är mycket jordbruksbygd i hans område.

Avansen för honom borde ju vara densamma. Mest nyfiken på om något annan hört liknande argument.
Rörmokarna gör bättre pris och förtjänst på borrhåll än ytvärme. Gräva jordvärmeslang 5-800 meter och hålla isär matjord kan vara runt 30-50tkr för maskinen beroende på jordart och terräng. Men då behövs en eller 2 gubbar att rulla slang och skyddsfylla kabeln.

Plöja jordvärmeslang går utmärkt i de flesta jordarter, sånär som på skiffer blandad jord. Mindre återställning, men större maskin krävs för att hålla djupet.
Men man klarar sig med en spadgubbe, som inte behöver anstränga sig lika mycket.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
A AndersSt skrev:
Om man hat rätt förutsättningar kan man lägga slangen djupare i slingor, sök på "Ringgrabenkollektor". Fördel är litet platsbehov och mindre grävning. Här är ett beräkningsverktyg för dimensionering:
[länk]
jag är dålig på tyska, men lägger man slangen fördjupt tar det längen innan tjälen försvinner runt slangarna på vår/sommar

Vi har precis installerat jordvärme. Pumpen är på 8kW och 400m slang. Totalkostnaden var cirka 20000 billigare än motsvarande med bergvärme. Läggning av slangen tog cirka 7-8h med återställning.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Tjälen går ju olika djupt i landet, samt vintern är ju lite olika hård/lång. Det skulle inte förvåna mig om det är mer optimalt med en grundare förläggning i södra Sverige, även om jag inte räknat på det.

Stora delar av året ger ju en grundare förläggning högre inkommande temperatur.

Vägverket har en del tjäldjupskartor på olika platser i landet, där kan man ju få en fingervisning om hur temperaturen är nån meter ner i jorden, samt hur ett par dm upp eller ner påverkar temperaturen.
Tjäldjup är i plogad/tranpad mark, snötäckt eller otrampad mark blir det sällan mer än en skorpa

Håller på att hjälpa föräldrarna med att byta värmesystem, Har bra koll på installationen i sig men blir lite fundersam på rörmokaren som är väldigt emot markvärme av okänd anledning. Han påstår tex att man inte plöjer ner slangen längre.

Offerten för markvärme är ca 60 tkr lägre exkl. grävningen. Spontant tycker jag man gott och väl borde få ner de 5-600 meter slang som behövs för mindre än skillnaden?

Det är kanske 100 meter genom trädgården innan man når en åker där resterande slang kan ligga. Det är ingen golfgräsmatta så återställningen är en rimlig arbetsinsats.

Situationen på marknaden är ju som den är dessutom och det är inte gott om rörmokare att välja bland där de bor heller.

Utöver rörmokarens aviga inställning är det ju så att han inte kommer ta helhetsansvaret för anläggningen vid jordvärme. Han är för övrigt en bra kille och en välrenommerad firma sedan lång tid.

Så frågan är väl någonstans om det i slutänden blir så mycket billigare att det är värt att ”bråka” om?
Jag vet inget om plöjning av slang, men vill påminna om den stora vinsten i bergvärme i möjligheten med frikyla. Så otroligt skönt att heta dagar kunna hämta upp hur mycket kylmedium som helst för kostnaden för att driva cirkulationspump och kylpaket och få 18-20 grader i sovrum.
Du blir inte lika bra alls med jordvärme.

Redigerat:
  • Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
A Allmäntvetgirig skrev:
jag är dålig på tyska, men lägger man slangen fördjupt tar det längen innan tjälen försvinner runt slangarna på vår/sommar
En "Ringgrabenkollektor" läggs på frostfritt djup.

• Gilla
Pottaan
  • Laddar…
Vi plöjde ner 1200 meter slang i vår åker för 11 år sedan. Ligger på mellan 80cm ner till 1m djup, Ingående temperatur är 18 grader på sommaren och 7 grader som kallast på vintern. Vi betalade då 35000kr för det och det tog typ en dag att få det gjort. Vi har sen starten gjort åt 82670 kWh, dvs ca 7500 kWh/år. Huset är 318 kvm och det bor 6 vuxna här.
Vi hade bergvärme på det tidigare huset vi hade och trots att det var ca 200 kvm drog det betydligt mer. Jag kan varmt rekommendera jordvärme.

• Gilla
Allmäntvetgirig och 3 till
  • Laddar…
Håller på att hjälpa föräldrarna med att byta värmesystem, Har bra koll på installationen i sig men blir lite fundersam på rörmokaren som är väldigt emot markvärme av okänd anledning. Han påstår tex att man inte plöjer ner slangen längre.

Offerten för markvärme är ca 60 tkr lägre exkl. grävningen. Spontant tycker jag man gott och väl borde få ner de 5-600 meter slang som behövs för mindre än skillnaden?

Det är kanske 100 meter genom trädgården innan man når en åker där resterande slang kan ligga. Det är ingen golfgräsmatta så återställningen är en rimlig arbetsinsats.

Situationen på marknaden är ju som den är dessutom och det är inte gott om rörmokare att välja bland där de bor heller.

Utöver rörmokarens aviga inställning är det ju så att han inte kommer ta helhetsansvaret för anläggningen vid jordvärme. Han är för övrigt en bra kille och en välrenommerad firma sedan lång tid.

Så frågan är väl någonstans om det i slutänden blir så mycket billigare att det är värt att ”bråka” om?

Vi plöjde ner ca 1km slang i en åker som bonden fortfarande nyttjar fullt ut , djupet varierar mellan 1,2 -1,5m.
Vi bor på rena sjö botten, finns inget berg alls, så det hade blivit snor dyrt att kosta på alla rör dom gått åt till det borrhålet.
så för våran den fanns inget annat alternativ än slang i backen.
Har både skrivit servitut med mark ägaren och även mätt in det i kommunens papper så att det inte ska hända något om dom planerar någon form av framtida utbyggnad av någonting.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
D Martin72 skrev:
Jag vet inget om plöjning av slang, men vill påminna om den stora vinsten i bergvärme i möjligheten med frikyla. Så otroligt skönt att heta dagar kunna hämta upp hur mycket kylmedium som helst för kostnaden för att driva cirkulationspump och kylpaket och få 18-20 grader i sovrum.
Du blir inte lika bra alls med jordvärme.
Inga problem med 17 grader i sovrum med frikyla från jordvärme.

Redigerat:
  • Gilla
DrDengrot och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det enda jag kan komma på är att det kan vara svårt att plöja ner slangen tillräckligt djupt så man får problem med tjällyftning och annat. Men med rätt utrustning borde det gå. Kedjegrävare t ex är underskattat...
Gissar du eller?

• Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…

Det enkla svaret på din fråga är: Man plöjer inte ner kollektiorslang längre då risken att slangen skadas av stenar i marken är betydligt större än vid grävning där man ser vad som omger slangen. Det är mycket rörelse runt slangen över året då den själv her upphov till tjälen och rörelserna som följer i dess spår.

Millimeterns fiende Millimeterns fiende skrev:
Det enkla svaret på din fråga är: Man plöjer inte ner kollektiorslang längre då risken att slangen skadas av stenar i marken är betydligt större än vid grävning där man ser vad som omger slangen. Det är mycket rörelse runt slangen över året då den själv her upphov till tjälen och rörelserna som följer i dess spår.
Fast det är inte sant, jag har pratat med flera idag som gör detta mer eller mindre varje dag och det är mycket sällsynt med de skador du beskriver. Naturligtvis finns det olika förutsättningar på olika platser som man behöver ta hänsyn till om det är en lämplig metod eller inte. Jag vet också att det plöjts ner slang inte särskilt långt bort från där detta är aktuellt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.