5 677 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Rörinstallationsmaterial. Prislista. Konstig värld
Sida 1 av 2
Skulle köpa lite PEX "rör i rör" för att installera några radiatorer.
Eftersom materialet (i detta fall Roths Multilex rör) var tillfälligt slut på Hornbach, ringde jag till Roth för att köpa rören.
Men se, icke, det går inte! Dom säljer bara till grossister som sedan säljer till rörläggare som sedan säljer till konsument som sedan säljer till........
Försökte oxå att köpa på Bierregaard. Samma svar, trots att dom har prislistor liggande på nätet!
Rätt intressant faktiskt! Misstag att dom ligger där?
För vem är dessa prislistor avsedda? Grossisterna? Rörläggarna? Slutkonsumenten?
http://www.bierregaard.se/
Jag ringde oxå en rörläggare och ville köpa.
Gick inte om han inte fick installera!
Ja, jösses vilken branch!
Vad är man så rädd för?
Att det numera är så lätt att själv beräkna och installera en anläggning att en amatör klarar av det, tack vare att material och information i dag är så lätt och konsument anpassat att hantera?
Eller vad är meningen med det hela?
Får väl bli material via Internet från en tysk tillverkare.
Så vill väl den svenska rörbranchen ha det i stället för att anpassa sig.
Eller väntar jag tills Hornbach har fått hem igen.
Hornbach är f.ö. bra och många priser är lägre än på Rinkaby Rör.
Eftersom materialet (i detta fall Roths Multilex rör) var tillfälligt slut på Hornbach, ringde jag till Roth för att köpa rören.
Men se, icke, det går inte! Dom säljer bara till grossister som sedan säljer till rörläggare som sedan säljer till konsument som sedan säljer till........
Försökte oxå att köpa på Bierregaard. Samma svar, trots att dom har prislistor liggande på nätet!
Rätt intressant faktiskt! Misstag att dom ligger där?
För vem är dessa prislistor avsedda? Grossisterna? Rörläggarna? Slutkonsumenten?
http://www.bierregaard.se/
Jag ringde oxå en rörläggare och ville köpa.
Gick inte om han inte fick installera!
Ja, jösses vilken branch!
Vad är man så rädd för?
Att det numera är så lätt att själv beräkna och installera en anläggning att en amatör klarar av det, tack vare att material och information i dag är så lätt och konsument anpassat att hantera?
Eller vad är meningen med det hela?
Får väl bli material via Internet från en tysk tillverkare.
Så vill väl den svenska rörbranchen ha det i stället för att anpassa sig.
Eller väntar jag tills Hornbach har fått hem igen.
Hornbach är f.ö. bra och många priser är lägre än på Rinkaby Rör.
Det ser nog tyvärr ut på liknande sätt i resten av europa, men inte lika extremt. Jag vet inte vad som skiljer mellan europa och USA, men jag misstänker att systemet med grossister klassas som konkurensbegränsing och inte är tillåtet.
Försökte vid ett tillfälle hittta beskrivningar av ZF-automatlådor. Jag hittade lite skisser och framför allt delar till salu, allt i USA. Samma sak med AC kompressorer vill du packa om den själv, ladda ner och köp från USA. Kreditkort rules.
Försökte vid ett tillfälle hittta beskrivningar av ZF-automatlådor. Jag hittade lite skisser och framför allt delar till salu, allt i USA. Samma sak med AC kompressorer vill du packa om den själv, ladda ner och köp från USA. Kreditkort rules.
Detta är väl egentligen inget unikt för just VVS-branchen. Du kan ju t.ex. inte köpa dina matvaror direkt från tillverkare/importör eller direkt från ICA:s centrallager utan får snällt gå till butiken och köpa dina varor.
Att Bierregaard har sina prislistor tillgängliga för vem som helst på nätet håller jag däremot med om att det är lite märkligt.
/Mario
Att Bierregaard har sina prislistor tillgängliga för vem som helst på nätet håller jag däremot med om att det är lite märkligt.
/Mario
Jaha.
Och vad är det för vits med att visa listorna på nätet då, när "ingen" uppenbarligen har nån nytta av dom om dom inte skulle gälla?
Jag har för mig att om ett företag lägger prislistan för offentligheten, kan dom inte heller neka att sälja till kreti o pleti för de priserna.
Varför skall jag som privatperson betala mer för grejorna än någon annan när företaget annonserar sina varor med pris?
Och vad är det för vits med att visa listorna på nätet då, när "ingen" uppenbarligen har nån nytta av dom om dom inte skulle gälla?
Jag har för mig att om ett företag lägger prislistan för offentligheten, kan dom inte heller neka att sälja till kreti o pleti för de priserna.
Varför skall jag som privatperson betala mer för grejorna än någon annan när företaget annonserar sina varor med pris?
Grossistens listpris är vad du som kund får betala för materialet när du köper det av en rörentreprenör, entreprenörens rabatter får du aldrig veta rabatterna kan variera från ca 20% ända upp till 90% för vissa entreprenörer och varor.
Rabatterna varierar mellan olika entreprenörer stora entreprenörer har mer rabatt än små.
Entreprenörerna har relativt låga timpriser och räknar hem vinsten i rabatterna på materialet.
/Patrik
Rabatterna varierar mellan olika entreprenörer stora entreprenörer har mer rabatt än små.
Entreprenörerna har relativt låga timpriser och räknar hem vinsten i rabatterna på materialet.
/Patrik
Pasta skrev
Det är samma sak som att säga att konkurensen inte fungerar. Det ska vid en fungerande marknad finnas detaljister som säljer varorna till ett pris bara en bit över grossistpriset.Grossistens listpris är vad du som kund får betala för materialet när du köper det av en rörentreprenör, entreprenörens rabatter får du aldrig veta rabatterna kan variera från ca 20% ända upp till 90% för vissa entreprenörer och varor.
Rabatterna varierar mellan olika entreprenörer stora entreprenörer har mer rabatt än små.
Entreprenörerna har relativt låga timpriser och räknar hem vinsten i rabatterna på materialet.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 inlägg
Den rätten förhandlas bort när detaljisten skriver kontrakt med grossisten/tillverkaren. Tillverkaren bestämmer oftast till vilket pris varan skall säljas på marknaden. Vill inte detaljistn gå med på det "slipper" han att sälja varorna helt och hållet.
Lågprisförsäljning sker oftast via spotmarknaden (partihandel) och då har man ett annat upplägg.
Ja detta bevisar bara att konkurrensen är satt helt ur spel.
Metoden liknar vad Levis jeans försökte med en återförsäljare som ville sätta ett rasonabelt, lägre, pris och sälja till vem han ville.
Han "slapp" visst också att sälja Levis jeans.......Lite äckligt är det med sådana metoder! >
Metoden liknar vad Levis jeans försökte med en återförsäljare som ville sätta ett rasonabelt, lägre, pris och sälja till vem han ville.
Han "slapp" visst också att sälja Levis jeans.......Lite äckligt är det med sådana metoder! >
Johan Gunverth skrev:
De snedvrider konkurensen!
Möjligen kan de accepteras om ALLA kunder tvingas betala SAMMA pris, möjligen även rabatter men då med LIKA volym rabatter för alla kunder med samma volym/order. (Det var genom att avslöja olagliga rabbatter man till slut knäckte Standard Oil).
Man får väl hoppas att Waal mart snart etablerar sig i sverige!
Det skulle svenska tillverkare/leverantörer må bra av. ;D
Det är den sortens avtal som ska förbjudas och straffas så hårt så att de inte ens vågar tänka tanken.Den rätten förhandlas bort när detaljisten skriver kontrakt med grossisten/tillverkaren. Tillverkaren bestämmer oftast till vilket pris varan skall säljas på marknaden. Vill inte detaljistn gå med på det "slipper" han att sälja varorna helt och hållet.
Lågprisförsäljning sker oftast via spotmarknaden (partihandel) och då har man ett annat upplägg.
De snedvrider konkurensen!
Möjligen kan de accepteras om ALLA kunder tvingas betala SAMMA pris, möjligen även rabatter men då med LIKA volym rabatter för alla kunder med samma volym/order. (Det var genom att avslöja olagliga rabbatter man till slut knäckte Standard Oil).
Man får väl hoppas att Waal mart snart etablerar sig i sverige!
Det skulle svenska tillverkare/leverantörer må bra av. ;D
Åter till grundproblemet (
) - du saknar Roth's rör-i-rör-pex. Den finns att handla på www.sigro.se.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 inlägg
I en marknadsekonomi har man rätt att sätta vilket pris man vill och sälja till vem som helst. Tillverkarna har inte bara skyldigheter, möjligtvis i en planekonomi.Canuto skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 inlägg
Ja. Att köpa billig, billig skit är ju trend just nu. Snart kommer vi återigen att värdesätta kvalitet. Trendoraklen har ju redan hintat om att vi kommer att sätta värde i detta under nästa år
Johan Gunverth skrev:
Prissammarbete är inte tillåtet och där har rörbranchen bevisligen sammarbetat vid två tillfällen som jag känner till, FJV-rör och PVC-avloppsrör.
Johan Gunverth skrev:
Billig skit i dag ja, men se på priset på en vinkelslip typ bruksbo. Det är knappast så mycket dyrare att sätta i bättre lager och lägga ner lite mer arbete på utformningen. Jag tror att Europiska tillverkare ska passa sig dj-vl-gt noga för att fortsättta som man gör idag. Och företag som Waal mart, HM, och IKEA behöver ju bara anpassa kvalliteten om kraven ökar, och då kan inte försoffade tillverkare hänga med. Det sker ett skifte nu från att det är leverantören som är kung till att det är beställeren/detaljisten som är kung.
I en fungerande marknadsekonimi finns det en ramlagstiftning som reglerar marknadensfunktion. Bland de reglerna finns regler som säger att avtalsvilkor som snedvrider konkurensen inte är tillåtna. Det betyder att omitiverade rabatter eller olika priser till olika kunder utan orsak från samma leverantör inte är tillåtet. Skiljer priset 30% mellan en privatkund och en enmans firma(som ju ofta har samma volym/order) måste förtaget kunna bevisa att det är 30% dyrare att sälja till privatkund. (Flera rörgrossister har ju två sidor på butiken). Att prisreglera detaljistern är att sätta konkurensen ur spel och ska inte vara tillåtet. I USA får tex en biltillverkare inte hindra/straffa en återförsäljare för att han säljer ett konkurerande märke.
Prissammarbete är inte tillåtet och där har rörbranchen bevisligen sammarbetat vid två tillfällen som jag känner till, FJV-rör och PVC-avloppsrör.
Johan Gunverth skrev:
Talade med en polack i somras; en "blå" Bosch bilmaskin för ca 20 kkr i Sverige kostade i Polen 4-5 kkr för samma maskin.Quote:
Ja. Att köpa billig, billig skit är ju trend just nu. Snart kommer vi återigen att värdesätta kvalitet. Trendoraklen har ju redan hintat om att vi kommer att sätta värde i detta under nästa år Wink
Billig skit i dag ja, men se på priset på en vinkelslip typ bruksbo. Det är knappast så mycket dyrare att sätta i bättre lager och lägga ner lite mer arbete på utformningen. Jag tror att Europiska tillverkare ska passa sig dj-vl-gt noga för att fortsättta som man gör idag. Och företag som Waal mart, HM, och IKEA behöver ju bara anpassa kvalliteten om kraven ökar, och då kan inte försoffade tillverkare hänga med. Det sker ett skifte nu från att det är leverantören som är kung till att det är beställeren/detaljisten som är kung.