Hejsan, vårt badrum genomgår en fullständig renovering. Just för tillfället är plattsättaren klar men en del frågetecken har dykt upp.
Vi ersätter radiatorn som satt innan med en vattenburen handdukstork, rörgenomföringar genom kaklet innan samt efter fogning.
Jag hittar denna mening från byggkeramikrådets handbok: "Urtag i keramiken runt genomföring får inte göras större än att täckbrickan
eller motsvarande väl täcker plattsättningens kant. Vid sågning och urtag för
genomföringar i ROT-arbeten kan platta delas och fogen ska vara lika övriga
fogar."
Det lättaste/snyggaste hade ju varit att tappa ur systemet på vatten, ta bort kopplingen/pluggningen för att sen göra håltagningen så minimal som möjligt.
Nästa punkt gäller tätskikt mot fönsterkarm. Då fönstret i badrummet sitter på intilliggande vägg till duschen så har vi valt duschväggar som passar för ändamålet, Macro spirit U, och som jag har uppfattat det så hamnar då fönstret i våtzon 2. Men måste inte tätskiktet ändå anslutas mot karmen?
Vi ersätter radiatorn som satt innan med en vattenburen handdukstork, rörgenomföringar genom kaklet innan samt efter fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag hittar denna mening från byggkeramikrådets handbok: "Urtag i keramiken runt genomföring får inte göras större än att täckbrickan
fogar."
Det lättaste/snyggaste hade ju varit att tappa ur systemet på vatten, ta bort kopplingen/pluggningen för att sen göra håltagningen så minimal som möjligt.
Nästa punkt gäller tätskikt mot fönsterkarm. Då fönstret i badrummet sitter på intilliggande vägg till duschen så har vi valt duschväggar som passar för ändamålet, Macro spirit U, och som jag har uppfattat det så hamnar då fönstret i våtzon 2. Men måste inte tätskiktet ändå anslutas mot karmen?
Logga in
Skapa konto
Ytterligare en fråga som dyker upp gäller tätskiktet på vägg där flera luftbubblor kunde ses innan kaklet kom upp. Plattsättaren skar upp några utav dessa för att sen täta. Nu i efterhand läser jag detta i branschreglerna från GVK:
"8.11.1 Krav
Delreparationer av branschgodkända plastmattor och tätskiktsfolier är möjliga förutsatt att:
Produkten/produkterna är godkända för delreparation och har en tillhörande monteringsanvisning som beskriver hur tätskiktet ska delrepareras.
Behörig montör som utför delreparationen har tillräcklig kompetens.
Delreparation av tätskiktet dokumenteras enligt GVKs kvalitetssystem."
Vad menas med det sistnämnda, ska bilder tas efter reparation eller räcker det med anteckningar?
"8.11.1 Krav
Delreparationer av branschgodkända plastmattor och tätskiktsfolier är möjliga förutsatt att:
Produkten/produkterna är godkända för delreparation och har en tillhörande monteringsanvisning som beskriver hur tätskiktet ska delrepareras.
Behörig montör som utför delreparationen har tillräcklig kompetens.
Delreparation av tätskiktet dokumenteras enligt GVKs kvalitetssystem."
Vad menas med det sistnämnda, ska bilder tas efter reparation eller räcker det med anteckningar?
Är ingen plattsättare men har gjort tätskikt i badrum och enligt instruktionerna för det systemet så skulle folien anslutas till fönsterkarmen. Eftersom vi bytte fönster fick vi även rådet (av en plattsättare som ”coachade” och gav lite tips) att ändå välja PVC karm och inte trä, eftersom fukten kan krypa iväg en jäkla bit genom kapilläreffekten.J JonasJN skrev:Hejsan, vårt badrum genomgår en fullständig renovering. Just för tillfället är plattsättaren klar men en del frågetecken har dykt upp.
[bild] [bild] [bild]
fogar."
[bild]
En av duschväggarna ska fästas bredvid fönstret i yttervägg och då hittar jag detta i monteringsanvisning för tätskiktet:
"Våtzon 1 = Väggar vid badkar/dusch och väggytor minst en meter utanför dessa samt våtrummets hela golvyta.
När badkar/duschplats på någon sida omges av skärmvägg som ska plattsättas, ingår väggyta mot bad/dusch, inklusive gavel, i våtzon 1.
Om del av yttervägg ingår i våtzon 1 ska hela väggen behandlas som tillhörande våtzon 1."
"Våtzon 1 = Väggar vid badkar/dusch och väggytor minst en meter utanför dessa samt våtrummets hela golvyta.
När badkar/duschplats på någon sida omges av skärmvägg som ska plattsättas, ingår väggyta mot bad/dusch, inklusive gavel, i våtzon 1.
Om del av yttervägg ingår i våtzon 1 ska hela väggen behandlas som tillhörande våtzon 1."
Texten i inlägget ovan återfinns även i Säker Vatten (kap. 4.1). Vi har även kollat med försäkringsbolaget och detta är inget som dom kommer stå för vid en eventuell skada. Det ska bli intressant att höra vad entreprenören säger i morgon...
Ja det ser onekligen inte rätt ut om du frågar mig. Jag tycker inte det heller låter korrekt att skära sönder bubblor i tätskiktet. I det läget dvs innan kakling är det väl bättre o bara slita ner det och göra om. Att göra lagningar gör man ju om hela badrummet är kaklat och klart och det behöver lagas på ett ställe, tror inte att tanken är att man ska ha sönder tätskiktet medans man sätter upp det. Detta är dock bara min högst personliga uppfattning och inget som jag läst på någon tillverkares anvisningar eller så. Känns bara som sunt förnuft.
Ja, golvbrunnsmanschetten och klämringen skulle vara intressant att se. Oftast där det blir vattenskador och det är den första saken ett försäkringsbolag kontrollerar för att bilda sig en uppfattning om kvaliteten på utfört arbete.Jonatan79 skrev:
Det är ju bara av estetiska skäl. Det intressanta är hur det ser ut bakom kaklet. Sitter det en korrekt monterad manschett där?J JonasJN skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ja, självklart ska det vara snyggt gjort. Det jag menar är att TS borde oroa sig mer för underarbetet än hur det ser ut på ytan. Särskilt när ytan ser ut så där... Men det ser ut att vara ganska stora kakelplattor och plattsättaren ville väl inte kapa en hel platta för att kunna göra ett mindre hål?
Försäkringsbolaget kommer nog inte att bry sig om att hålet i kakelplattan är lite större än täckbrickan (mer än att det kanske är en indikation på att resten av arbetet är slarvigt)
Försäkringsbolaget kommer nog inte att bry sig om att hålet i kakelplattan är lite större än täckbrickan (mer än att det kanske är en indikation på att resten av arbetet är slarvigt)
Jag tänkte att det kunde vara dags för en uppdatering!
Entreprenören gick helt på vår, BKR och tillverkaren av tätskiktets linje, d.v.s knacka ner kaklet runt fönstret och skarva tätskiktet enligt konstens alla regler samt ansluta mot karmen.
Alla rörgenomföringar har rätt manchetter och golvbrunnen är även den utan anmärkning.
Här har vi slutresultatet:
Entreprenören gick helt på vår, BKR och tillverkaren av tätskiktets linje, d.v.s knacka ner kaklet runt fönstret och skarva tätskiktet enligt konstens alla regler samt ansluta mot karmen.
Logga in
Skapa konto
Alla rörgenomföringar har rätt manchetter och golvbrunnen är även den utan anmärkning.
Här har vi slutresultatet:
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara