Krilleman
Ramox skrev:
-->krilleman_215
Stort tack!
:thumbup:

Ramox skrev:
Vad hade ni gjort i mitt ställe?
Begärt massivt prisavdrag eller hoppat av affären!

Men som du skriver, om detta är uselt utfört, vad har du då att förvänta dig i resten av huset?

I slutändan är det bara ni som kan avgöra, för det är bara ni som sett huset i sin helhet!

• Gilla
Ramox
  • Laddar…
Se bara till att få skriftligt på att ni får förlängd besiktningstid!!!!

Man kan göra om klacken så att det blir förenligt med reglerna. Låt rören komma ur klackens sidor/väggar, sätt på manschetter, och fixa en ovansida/lock. Hela klackens utsida ska givetvis vara tätskiktad, och rören ska vara av typen RiR.
Att döma ut hela huset som fuskbygge är att ta i.

Krilleman
isolde skrev:
Man kan göra om klacken så att det blir förenligt med reglerna. Låt rören komma ur klackens sidor/väggar, sätt på manschetter, och fixa en ovansida/lock. Hela klackens utsida ska givetvis vara tätskiktad, och rören ska vara av typen RiR.
Att döma ut hela huset som fuskbygge är att ta i.
Dåligt alternativ då både skyddsrör och fuktspärr måste skarvas.

Att göra rätt från början är bästa alternativet!

-->hbenke:
Det är redan skickat till oss, men jag måste tänka över det hela..

Jag tror inte att man ska överreagera. Jag har för mig att det var 2007 som det blev otillåtet att dra upp tappvattnet genom golvet. Det är en riskfaktor, inte en katastrof. Förhoppningvis så har man gjort genomföringarna genom golvet korrekt och sen satt dit lådan för att dölja fula slangar.

Jag tycker att ett skäligt prisavdrag skall kompensera er för en ökad risk för vattenskada som inte ersätts av försäkringsbolaget. Jag hade ringt och hört med försäkringsbolaget ungefär hur stor andel av vattenskadorna som orsakas av golvgenomföringar (säg 10%) samt hur mycket badrummet skulle ersättas med om det vattenskadades på annat sätt idag (säg 75000:-) och krävt det sannorlikhetsberäknade värdet plus lite mer i prisavdrag. Typ 15000 kr. Det borde kunna vara acceptabelt för säljaren också.

Hade jag som säljare fått krav på ett helt nytt badrum pga detta hade jag ringt övriga budgivare och diskuterat saken med dem.

Som köpare hade jag gjort en mycket nogrann besiktning och krävt skriftliga utfästelser på sånt som är nytt.

Krilleman
Jag (kanske yrkes-skadad) skulle absolut begära att ett hus från 2010 skall följa gällande normer. Och kan man inte dom, borde man inte bygga hus...

Och om det inte gör det (bygger efter gällande normer) ska läget vara helt oslagbart för att jag skulle investerat surt förvärvade slantar! Det finns alltid fler hus att köpa än ett.

Redigerat:
Tillåtet eller inte.Jag har sett det där på flera ställen där det är svårt eller helt olämpligt att dra upp rören i väggen. Man gjuter klacken efter att man flutit golvet (eller möjligen samtidigt) sedan drar man upp tätskiktet på klackens sidor. Avsikten är givetvis att vattnet vid en översvämning av golvet inte ska nå upp till klackens ovansida.. Det kommer rinna ut genom dörren först. Jag har det likadant i mitt badrum som byggdes 2010 och den lösningen har två certifierade besiktningsmän tittat på och sagt att det är en ok lösning. I mitt fall gick det inte att dra upp rören i den väggen utan att skada den bärande konstruktionen. (Gammal yttervägg.) Ett annat fall där det blir nödvändigt att göra så är om man har en skorsten bakom handfatet. Man kan inte dra rör genom en skorsten.

pelpet skrev:
Förhoppningvis så har man gjort genomföringarna genom golvet korrekt och sen satt dit lådan för att dölja fula slangar.
Ja, frågan är ju även om dom har lyckats att få till genomföringarna korrekt, det ser ju ut att vara mindre än de "rekomenderade" 60mm till vägg och då kan det väl vara lite svårt att få dit machetterna?

Ramox:
Begär kostnadsavdrag för att få badrummet försäkringsmässigt! = Riv ut hela rasket och börja om från början med riktiga hantverkare. Ta in offerter, dra av summan på köpekillingen! Få det på papper!!!! Hänvisa till säkervattens regler som du nu fått länken till! Och tack vare besiktningsklausulen så har du rätten på din sida! :thumbup:[/QUOTE]

Jag har läst det flera gånger och vet fortfarande inte om du är seriös eller inte? Är du seriös så är du en typisk hantverkare, klaga på alla andras jobb och höjer sig till skyarna själv. Rören kommer onekligen fel, men det är väl knappast en högrisk installation? Vad är det med folk nu för tiden? Gjut en klack, gumma allt så är du säker! "men det är inte enligt säker vatten" Det är 1,5 meter till duschen som har både brunn och fall. Vad skall kunna hända under tvättstället om man gör en klack? Vad är det med folk att måla fan på väggen..........

• Gilla
Mikaelzii och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Nefcairion skrev:

Jag har läst det flera gånger och vet fortfarande inte om du är seriös eller inte? Är du seriös så är du en typisk hantverkare, klaga på alla andras jobb och höjer sig till skyarna själv. Rören kommer onekligen fel, men det är väl knappast en högrisk installation? Vad är det med folk nu för tiden? Gjut en klack, gumma allt så är du säker! "men det är inte enligt säker vatten" Det är 1,5 meter till duschen som har både brunn och fall. Vad skall kunna hända under tvättstället om man gör en klack? Vad är det med folk att måla fan på väggen..........
Nja, höja mig själv över skyarna påstår jag absolut inte att jag gör... Var fick du det ifrån?

Klaga på andras jobb som är väldigt uppenbart felaktigt utförda, när man har möjlighet att göra rätt, är aldrig fel!

Och det är ju detta som är konstigt. Det är ingen kärnfysik att följa regler och normer. Oavsett om man är hantverkare till yrket eller glad "hemma-pulare" !!!!!!!!!

Men du Nefcairion kanske fuskar med alla normer i dina bygg-projekt? Takstolar? Bärigheter? CC-mått i regelkonstruktioner? osv.. Anser du det också som en petitess där man kan lösa problemen med genvägar? Jag skulle inte rekommendera att avvika från regelverket oavsett vad som byggs!

Det är inte att "höja sig själv till skyarna" det är att komma med fakta om vad som faktiskt fuskats med!

Det jag försökte poängtera är fortfarande att få allt korrekt så TS inte får problem med ev försäkring senare.

Säkervatten har tillkommit av en anledning!

• Gilla
spekerök
  • Laddar…
Att montera rören på det viset i nyproduktion år 2010 är en gåta, inkommande vatten brukar vallas in med klack i t.ex tvättstuga med tätskikt men inte i ett "färskt" badrum.

Är det mot yttervägg som de dragit upp rören ur golv?

mvh

Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Nja, höja mig själv över skyarna påstår jag absolut inte att jag gör... Var fick du det ifrån?

Klaga på andras jobb som är väldigt uppenbart felaktigt utförda, när man har möjlighet att göra rätt, är aldrig fel!

Och det är ju detta som är konstigt. Det är ingen kärnfysik att följa regler och normer. Oavsett om man är hantverkare till yrket eller glad "hemma-pulare" !!!!!!!!!

Men du Nefcairion kanske fuskar med alla normer i dina bygg-projekt? Takstolar? Bärigheter? CC-mått i regelkonstruktioner? osv.. Anser du det också som en petitess där man kan lösa problemen med genvägar? Jag skulle inte rekommendera att avvika från regelverket oavsett vad som byggs!

Det är inte att "höja sig själv till skyarna" det är att komma med fakta om vad som faktiskt fuskats med!

Det jag försökte poängtera är fortfarande att få allt korrekt så TS inte får problem med ev försäkring senare.

Säkervatten har tillkommit av en anledning!

Det jag syftade på är att det du skriver att "Riv ut hela rasket och börja om från början med riktiga hantverkare" för ett problem som går att åtgärda med en klack, istället för att är att skrämma upp TS "som jag antar inte är en hantverkare" till att eventuellt att riva ett helt badrum för saker som går att fixa. Sen ber jag om ursäkt om jag tog i lite hårt med "att höja sig själv till skyarna" men det jag menade är att generellt när en hantverkare klagar på en annans hantverkares jobb så brukar det ofta bli att man är väldigt självgod och anser sig själv ha rätt i precis allt, detta kanske inte gäller dig och det ber jag om ursäkt för.

Sen med mina byggprojekt så kan jag väl säga som så här, nu talar jag inte för alla och jag vet personligen att vissa är tvärtom :) Men, jobb som görs för kund skulle jag aldrig slarva på, däremot saker jag gör hemma gör jag så gott jag kan efter normer och regler MEN vissa saker anser jag vara med både livrem och hängslen så "fuskar" hemma gör jag väl i den mån att det jag tycker är fullgott för mig och vet att det funkar rent funktionellt men kanske inte följer alla krav till 100 % så kan jag både vara nöjd och säker med mina jobb här hemma.

Läste rubriken och tråden och satt och funderade om förutsättningarna satte stop för riktigt installation under RENOVERINGEN. Sedan ser jag att jag läst fel, hänt förr jag vet, att husfan är från 2010! Detta är för fan riktigt dåligt om huset är från 2010. Detta ska inte kunna ske i ett nybyggt hus!

Nefcairion skrev:
Det jag syftade på är att det du skriver att "Riv ut hela rasket och börja om från början med riktiga hantverkare" för ett problem som går att åtgärda med en klack, istället för att är att skrämma upp TS "som jag antar inte är en hantverkare" till att eventuellt att riva ett helt badrum för saker som går att fixa. Sen ber jag om ursäkt om jag tog i lite hårt med "att höja sig själv till skyarna" men det jag menade är att generellt när en hantverkare klagar på en annans hantverkares jobb så brukar det ofta bli att man är väldigt självgod och anser sig själv ha rätt i precis allt, detta kanske inte gäller dig och det ber jag om ursäkt för.

Sen med mina byggprojekt så kan jag väl säga som så här, nu talar jag inte för alla och jag vet personligen att vissa är tvärtom :) Men, jobb som görs för kund skulle jag aldrig slarva på, däremot saker jag gör hemma gör jag så gott jag kan efter normer och regler MEN vissa saker anser jag vara med både livrem och hängslen så "fuskar" hemma gör jag väl i den mån att det jag tycker är fullgott för mig och vet att det funkar rent funktionellt men kanske inte följer alla krav till 100 % så kan jag både vara nöjd och säker med mina jobb här hemma.
Jag ska renovera här hemma och jag kommer följa varenda regelfan som finns för jag som yrkesman ska ha det ordentligt gjort hemma. Precis som en kompis som är mekaniker fixar han bilar ordentligtl, min kompis som är programmerare ser till att det han programmerar fungerar som det ska. Min kompis som jobbar som säljare ser till att sina kunder blir bra behandlade.

Hade detta varit en renovering och en avvikelserapport gjorts så hade jag kanske funderat på förutsättningarna kanske satte stop. Nu gäller det ett nybyggt hus och då är det fan inte OK. Då har man alla förutsättningar man behöver för man är med under hela bygget och kan styra upp jobbet, samtidigt som alla yrkesgrupper måste ha någon inblick i varandras yrken, regler etc.

Detta är inte bra alltså...

• Gilla
spekerök
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.