Såg en Youtubefilm om golvläggning där de rådde tittaren att använda 8 mm rörelsemån runt om. I en tråd här på Byggahus läste jag 6-8 mm. Måtten verkar delvis vara satta enligt principen mesta möjliga som fortfarande kan döljas med golvlist. Sett i procent av hela golvets bredd är det förstås inte så mycket, och jag kan tänka mig att det är bra på flytande golv, där golvet bildar en stor skiva som i princip ligger löst på underlaget.
Jag ska lägga ett spontgolv och tänkte skruva i reglarna (skulle förresten ni välja spik eller skruv?). Om det skulle röra sig så mycket som 8 mm skulle det ju bryta loss eller skjuva av skruvarna så vad krävs i verkligheten av rörelsemån kring ett skruvat golv? Golvet är ett vindsgolv i en ovärmd byggnad.
När rörelsemån krävs borde den väl egentligen göras olika beroende på hur fiberriktningen ligger i förhållande till väggarna, träet rör sig ju inte alls lika mycket i längdriktningen som i radiell och tangentiell riktning. Särskilt i de senare fallen borde man ju behöva ta hänsyn till golvets bredd.
I mitt fall kommer ändträet ligga mot ytterväggarna (längd 7,2 m). Golvet ligger något högre än omgivande vindsgolv så på bredden är det enda som egentligen kan ta emot är några väggstolpar vid ändarna. Bredden på denna ledd är omkring 2x3,3 m (två separata bjälklag på samma höjd som delar bärlina i mitten, just nu jobbar jag med det ena bjälklaget medan det andra är ett framtida projekt). Golvlister hade jag tänkt hoppa över om inte spalter kräver det.
Någon som har några erfarenheter eller genomtänkta synpunkter på hur man bör göra i detta fall?