Håller på och förbereder duschrum för golvgjutning och tänker lägga ner extra rör för två radiatorer till två rum (källare utan fönster), men är osäker på hur jag bör dra dom. Övriga huset ska få 2-rörssystem. Duschrummet ligger vägg i vägg med blivande pannrummet.Oranga rektanglar är radiatorerna.

Behöver jag bry mig, eller kan jag lika gärna dra två rör till båda, då avståndet är så kort ändå? Vill inte hålla på med massa t-rör och meck om jag kan undvika, då jag har fullt upp sy ihop gjutning och alla delar till duschrummet.

Vad är det enkla svaret till en oinsatt :)?

Handritad skiss över en källarplanlösning med markerade platser för radiatorer och VP (värmepump).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pushar denna igen, då jag tror jag kan ha vart otydlig:

Behöver jag koppla dom två radiatorerna (orange) i ritningen nedan i en seriekopplad krets (2-rörssystem, dold förläggning) eller kan jag koppla dom dirket mot fördelaren? Antar jag får en extra koppling i fördelaren enbart?

(Vi ska gjuta igen golvet i duschrummet, men vill inte gärna dra in vår rörfirma för denna detalj i nuläget utan låta detta tas senare).

Handritad skiss av badrumsplan med två markerade radiatorer och en fördelare för värmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I ett 2-rörssystem sitter ju radiatorerna parallellt över framledning och retur. Ev stamledning ut i huset är ju bara en förlängning av dina centralt placerade fördelningsrör.

Om du drar två separata rör till varje radiator och sedan kopplar dessa parallellt mot en fördelare på central plats blir således bara en fråga om hur mycket rör du vill köpa och lägga i bjälklaget.

Det man möjligen ska reflektera över är vilka möjligheter man har att justera flödet i dina olika radiatorslingor. Vattnet kommer ju i huvudsak gå där det möter minst motstånd och har du en annan radiatorkrets med längre stamledningar och fler radiatorer kan man tänka sig att denna slinga får lägre flöde om du gör som du tänkt - detta borde dock kunna hanteras med någon typ av flödesreglering av dessa slingor med endast en radiator - dvs detta kan du fixa senare.

Så ser jag på saken, andra som kan detta bättre kan säkert fylla på mer info.

Tack för input Mattias. Bra inse nu, det du säger om flödena.

Tror jag förstod att jag ovkså skulle kunna dra till em sk quattro-fördelare påmförsta radiatorn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.