Byggahus.se

Säker vattteninstallation med 2rörs system till radiator?

1. A
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Min rörläggare menar att det är svårt att följa standard för säker vatteninstallation. Håller på med övervåningen i vårt hus som värms med jordvärmepump och golvvärme i största delen av nedervåningen. Alla golven är nu öppna och han tycker att jag skal lägga 2-rörs installation med T-koppling i golvet för att komma upp med två rör till elementet (värme och retur). Det bryter ju mot standard som säger att inga kopplingar skal ligga dolt.

Hur gör man för att få 2-rörssystem till radiator med dolda rör? Han menar att det blir så fult att komma upp med 4 rör genom golvet, som blir 30mm trägolv. Är det här man då använder en Purmo Quattro koppling ?
    Det är snack om totalt 8 element i 3 slingor. Om man skal dra 2 slangar till varje element från kopplingsskåpet blir det ganska tjockt där.
    LK rör med presskoppling och T var det han tänkte använda och menade att det inte läcker. Men det blir jo jobbigt om det faktiskt gör det, och jag tänker att dessa standarder finns pga nånting.
    Om det blir några problem om 10 år, säger man då till försäkringsbolaget att firmansom gjort jobbet innehar säker vatten certifiering och att jag antar att det är byggt enligt standard ?

Några synpunkter på saken ?

2. mattias1jonsson
    Allvetare · Nivå 7
    Det är okej att ha dolda skarvar på värmesystemet men inte på tappvattensystemet.

3. A
    Medlem Nivå 2
    Ahaa, ok.
    Antar att det är tillåtet för att det är en begränsad mängd, slutet vatten i värmekretsen.
    Men ett sånt läckage blir ju säkert väldigt litet, med lite smådroppande om det inte är helt tätt. Övertid kan det ju bli mycket fukt ändå i mellanbjälklaget som blir svårt att lokalisera om man märker att man måste fylla på systemet då och då...

4. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Har du möjlighet att montera tex ett fördelarskåp i anslutning till golvbrunn (för skvallerröret) så är det ju alltid att föredra. Trots att man "får ha" skarv på värme!

5. A
    Medlem Nivå 2
    Fördelarskåpet är inte så långt bort. Men det blir mycket slang som skal läggas i mellanbjälklaget , genom bärande stockar så det var nog det i kombination med att det blir trångt i skåpet som gjorde att förslaget blev som det blev. Dvs T koppling under golvet.

6. T
    Medlem Nivå 1
    Tänk på att radiatorsystem i vanlig villa ligger på ett maxtryck på 1,5bar och tappvattnet upp till 10bar normalt kanske 5bar .

• Laddar…
  7. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 8
    Antar att golvet inte längre är öppet, men en lösning man kan göra i det där fallet är ju att sätta en liten minimal inspektionslucka (tänk eldoslock) under skarven.
    Visst, du lär få öppna upp taket om det någon gång i framtiden skulle behöva åtgärdas, men det går ju lätt att inspektera och även att lägga ett vattenlarm om man vill.

8. A
    Medlem Nivå 2
    Tack för bra input. Golvet är ännu inte på plats så skal fundera lite pp vad som är vettigast. Tack för bra synpunkter alla.

• Laddar…