Hej,
Tänkte höra om det finns någon med erfarenhet och kloka ideer om VVS-installation. All VVS installeras i princip på den innervägg i toalett/dusch som bilden nedan försöker illustrera (hoppas den går att tyda). Varmvattenberedaren sitter till vänster i angränsande tvättstuga. Inkommande PEM genom golvet under handfatet. Nu till mina funderingar:
- Jag vill dra 15mm kromade vattenrör genom väggen in till VVB strax under tak i duschen för att undvika exponera väggenomföringen för duschvattnet.
- Jag vill, mest av estetiska skäl och utrymmesskäl dra 15mm rören från tak, genom duschblandaren, ner till golvet och gå igenom duschväggslisten strax ovan golvet, för att på andra sidan duschväggen ansluta till inkommande PEM och leda vatten till handfat, toalett och under handfatet genom väggen till köket som ligger vägg i vägg med toaletten.
Jag fastnar då på följande problem som behöver lösas:
1. Placeringen av kall- resp varmvattenrören.som jag förstått behöver anslutas till blandarna med varmt till vänster och kallt till höger. Horisontellt eftersträvar man väl att ha varma röret över det kalla (mindre kondens?). Inkommande PEM verkar enklast att ansluta i det lägre röret. Eller finns det blandare där man kan välja var kallt respektive varmt vatten ansluts?
2. Finns den typ av duschblandare som jag skissat på här för synliga rör 40cc OCH genomströmmande vatten för att få fram vatten till handfat, toa och kök genom duschblandaren. Var inne på att det vore optimalt om duschblandaren korskopplade det genomströmmande vattnet? Men det är nog mest mina fria fantasier som kommer till tals här. Hur som helst så kommer vattenflödet genom duschblandaren i min skiss att skicka det kalla vattnet genom blandaren underifrån och det varma vattnet ovanifrån. Finns det en blandare som fixar det?
Någon som sitter inne med svar och lösningar på mina funderingar? Tack på förhand //Leif
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder