Min rörmokare talar sig varm för ett system med rör i rör, plast, istället för traditionella synliga metalldito med kopplingar och gängtejp. Tanken är att vattnet förs ut via en rörfördelningscentral i vägen i rummet för tryckkärl och beredare vidare i bjälklaget till varje kran i huset via plastslangar inuti andra slangar. Tryggt, modernt och säkert, säger rörisen.

Är det någon som har erfarenhet av dessa system ? ??? :)

Inte mer erfarenhet än att vi har sådana i vårat hus och de flesta av grannarna (alla utom en) kör med samma system.

Jag har god erfarenhet av dessa system. Mycket smidigt att installera, säkert och hyfsat lätt att byta innerröret ifall olycka är framme.

DSC01659.jpg

Här kommer KV/VV-matningen upp i 32mm PEX till fördelaren ochsedan vidare upp till ytterligare en fördelare på övervåningen. 15mm PEX till förbrukarna. Den svarta slangen är avloppet för ev. läckage. Ett innerör som läcker trycker alltså upp vattnet i skåpet och rinner sedan ut i det svarta avloppet (ner i torpargrunden i mitt fall) I botten av skåpet sitter två elektroder som larmar om vatten skulle läcka. Wirsbo tillverkar systemet

Hej

Verkar vara jättesmidigt.
Behövs det några specialverktyg??

Fortsätter lite på tråden.

Det finns ett liknande system för radiatorrör.

Någon som har erfarenhet av dessa??

Said

En annan fråga:

Hur kopplar man om man har 32 mm standard vattenrör för kallvatten in i huset?

Går man till en annan fördelare först då? Som i sin tur kopplar på vatten till värmepump el dyl för varmvattenproduktion?

Det finns ett liknande system för radiatorrör.

Någon som har erfarenhet av dessa??

Said
Lyfter tråden. Är själv inne på att använda ovanstående till några nya radiatorer.

Bergling skrev:
En annan fråga:

Hur kopplar man om man har 32 mm standard vattenrör för kallvatten in i huset?

Går man till en annan fördelare först då? Som i sin tur kopplar på vatten till värmepump el dyl för varmvattenproduktion?
Det blir nog enklast med kopparrör, T-kopplingar och lämpligt antal ventiler.

Om man vill göra själv? Tången som expanderar rören kostar ju en förmögenhet, närmare 3000:- alltså inget för "gör det självare". Har lagt hela grunden med RiR och står nu inför problemet med expandertång. Ingen vill låna ut en sådan! Någon som har en ide?
Att byta till koppar typ "Vatätt" blir dyrt. Så det man "vann på Gungerna förlorar man på Karusellen"
Står villrådig just nu!
/S

Stol skrev:
Om man vill göra själv? Tången som expanderar rören kostar ju en förmögenhet, närmare 3000:- alltså inget för "gör det självare". Har lagt hela grunden med RiR och står nu inför problemet med expandertång. Ingen vill låna ut en sådan! Någon som har en ide?
Att byta till koppar typ "Vatätt" blir dyrt. Så det man "vann på Gungerna förlorar man på Karusellen"
Står villrådig just nu!
/S
Wirsbos RiR har ju inget med QuickandEasy att göra. Köp dina klämkopplingar på Sigro så blir du inte helt ruinerad.

Jag vill också minnas att det finns en vvsbutik i Segeltorp södra Stockholm (dom har en hemsida jag inte hittar) som hyrde ut (och jag pratar inte om guldgrävarlasse på comfortbutiken i huddinge).

Stol skrev:
Står villrådig just nu!
/S
Använd FPL-PX kompressionskopplingar från Wirsbo, så fungerar din vanliga skiftnyckel utmärkt. Samma priser som Vatette-kopplingar.
Konstigt att ingen har upplyst dig om detta. Quick-n-Easy har inget med det här att göra.

Rör i rör systemen är i grunden en mycket bra tanke. Både systemen och materialet är av god kvalite men vvs installatörena har mycket begränsad kunskap så det gör för mycket fel. Det är vanligare med vattenläkage i rör i rör system än vad det är med kopparör och klämkoppling. JM bygg har på grund av detta slutat använda rör i rör så min rekomendation är att försäkra sig om att installatörena värkligen kan systemet och har genomgått en utbildning i hur man skall montera systemen om man väljer rör irör.

msmn skrev:
Rör i rör systemen är i grunden en mycket bra tanke. Både systemen och materialet är av god kvalite men vvs installatörena har mycket begränsad kunskap så det gör för mycket fel. Det är vanligare med vattenläkage i rör i rör system än vad det är med kopparör och klämkoppling. JM bygg har på grund av detta slutat använda rör i rör så min rekomendation är att försäkra sig om att installatörena värkligen kan systemet och har genomgått en utbildning i hur man skall montera systemen om man väljer rör irör.
En effekt av att branschen är konservativ och inte tar till sig bra nyheter i tid. Det samma visa med presskopplingar.

Du borde kanske skriva att läckage är vanligare i kopplingarna i rör-i-rör-system pga av att fel kopplingar används

Helt klart är att brancen är konservativ och helt korekt är att det är i koplingarna som läckan sker men det är fortfarande läckage. Men kan man få en rörkille som har dokumenterad kunskap om rör i rör och installationen blir korekt utförd så är det ett suveränt system.

Är inte RiR förbjudet på massa platser i världen? (T.ex. Danmark?)

Fäller tydligen ut kemikalier dom rackarns Pex-rören!

Att förbudet inte finns i Sverige innebär inte att det är säkert för hälsan. (Kom ihåg TRI, hormoslyr m.m. som förbjöds sent i Sverige)

Blir inte förvånad om det blir ett nytt "Radon-larm" kring RiR inom snar framtid!

Hur nyttigt är koppar? Det enda material som borde få vara tillåtet i såfall måste ju vara glas eller syrafast rostfritt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.