43 772 läst ·
239 svar
44k läst
239 svar
Rör i rör - krav?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Nu är det inte skruvar det handlar om, utan det står tydligt att det gäller VVS-produkter.K karlmb skrev:
För rena VVS-produkter finns inga självklarheter att anta, utan det är tillverkaren som sätter spelreglerna. Träskruv t ex brukar inte följa med och gör det det så brukar även dessa nämnas i anvisningarna.
Produkter som diskuteras: "Träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Huvet på spiken, det är tillverkaren som sätter spelreglerna, inte förståsigpåare som inte tycker de hittat någon anvisning.M Marcussjogren skrev:
För mig är det glasklart nu så tråden kan stängas.
Enklaste är väl att den som inte är intresserad, inte postar?
Själv väntar iag gärna på att någon skulle hitta krav på RiR. Bra att känna till dr olika godkända alternativen, inför framtida projekt.
Nu sitter det inbyggda securex-kopplingar i mina väggar, men det är både trångt och bökigt att dra alla dessa pex-slangar genom huset utan att göra en genomgripande renovering.
Sen så verkar det som att installationen måste utföras av auktoriserad installatör för att vara Säker Vatten, så karlmb är redan rökt.
Själv väntar iag gärna på att någon skulle hitta krav på RiR. Bra att känna till dr olika godkända alternativen, inför framtida projekt.
Nu sitter det inbyggda securex-kopplingar i mina väggar, men det är både trångt och bökigt att dra alla dessa pex-slangar genom huset utan att göra en genomgripande renovering.
Sen så verkar det som att installationen måste utföras av auktoriserad installatör för att vara Säker Vatten, så karlmb är redan rökt.
Nej, det räcker med att det är gjort ”fackmannns mässigt” enligt försäkringsbolagen betyder det att drt ska vara gjort enligt de reglerna. Men det behöver inte vara gjort av någon som är certifierad. Även om branschen nog skulle önska det. Men om man krånglar till reglerna och ändrar dem hela tiden så skrämmer man nog många.
TS, du verkar vara en paragrafryttare av nästan lika hög rang som jag. Jag står helt på din sida.
Men ett råd i all välmening: Den dagen du faktiskt får en vattenskada så kommer försäkringsbolaget ha tolkningsföreträde. Den besiktningsman som kommer döma ut din installation kommer vara en gammal kollega till dysterkvistarna i tråden. Då hjälper det inte att du har rätt. De kan till och med välja att neka dig ersättning även om din lösning är helt orelaterad till skadan.
Så väg risk mot förtjänst här. Även om jag i sak tycker att du har rätt.
Men ett råd i all välmening: Den dagen du faktiskt får en vattenskada så kommer försäkringsbolaget ha tolkningsföreträde. Den besiktningsman som kommer döma ut din installation kommer vara en gammal kollega till dysterkvistarna i tråden. Då hjälper det inte att du har rätt. De kan till och med välja att neka dig ersättning även om din lösning är helt orelaterad till skadan.
Så väg risk mot förtjänst här. Även om jag i sak tycker att du har rätt.
:-D tack, fast paragrafryttarna tycker jag är RIR-gänget..Nyfniken skrev:
TS, du verkar vara en paragrafryttare av nästan lika hög rang som jag. Jag står helt på din sida.
Men ett råd i all välmening: Den dagen du faktiskt får en vattenskada så kommer försäkringsbolaget ha tolkningsföreträde. Den besiktningsman som kommer döma ut din installation kommer vara en gammal kollega till dysterkvistarna i tråden. Då hjälper det inte att du har rätt. De kan till och med välja att neka dig ersättning även om din lösning är helt orelaterad till skadan.
Så väg risk mot förtjänst här. Även om jag i sak tycker att du har rätt.
Jag vet att f-bolaget har tolkningsföreträde (även om jag tror det står i villkoren att "regelbrottet" måste ha relevans till skadan), men å andra sidan släpper de ofta igenom rena fuskjobb gjorda av proffs så jag undrar hur stor skräck man egentligen ska ha. I slutändan gör jag ett jobb så att jag kan sova gott om natten, särskilt om det är i egna huset.
Nja, anser de att det är felbyggt vill de inte ge ersättning för att byggs rätt. Det är mer än en kund som inte fått etsättning för att de byggt enligt en lite äldre standard, trotts att ”felet” inte alls var kopplat till skadeorsaken. Just fuktskador verkar väldigt lurigt.
Jag är oerhört nyfiken, ska du någonstans gå ut mer dom nakna PEX-rören ur väggen och isf hur ska du kunna bocka till dom med tillräckligt liten radie för att få plats i en 4” vägg? Det kanske finns bockfixtur till nakna rör med?K karlmb skrev:
Du får gärna komma med lite exempel på ej relaterade anmärkningar. Isåfall bör iofs alla som bygger något med vatten inblandat gå och gömma sig under en sten i skogen...D Daniel 109 skrev:
Ja, det var det som var mitt ursprungliga problem, hur går man ut ur väggen.F Facket skrev:
Det löses som i alla tider innan RIR blev aktuellt, med rörbockningsstöd i plåt.
De sticker ut lite utanför reglarna men eftersom jag kör 15mm plyfa + 13mm gips så ser man bara en PEX komma rakt ut där väggbrickan ska sitta.
Bästa svaret
Nu blir det här väldigt mycket gammal anekdot från en familj som jag inte har kontakt med längre så jag kan tyvärr inte kolla upp detaljerna.
Familjen i fråga hade en toalett som lätt hakade upp sig om man inte spolade ordentligt. Det var precis vad som hände när de åkte på semeter till Grekland.
Under tiden de var borta fylldes hela det egna avloppet varvid det började rinna vatten ur toaletten och ut på golvet.
FB nekade ersättning för att duschblandaren inte var installerad korrekt. Om jag kommer ihåg rätt så var det tätskiktet anslutning till blandaren. Det hela slutade med att man stämde FB och fick rätt.
Familjen i fråga hade en toalett som lätt hakade upp sig om man inte spolade ordentligt. Det var precis vad som hände när de åkte på semeter till Grekland.
Under tiden de var borta fylldes hela det egna avloppet varvid det började rinna vatten ur toaletten och ut på golvet.
FB nekade ersättning för att duschblandaren inte var installerad korrekt. Om jag kommer ihåg rätt så var det tätskiktet anslutning till blandaren. Det hela slutade med att man stämde FB och fick rätt.