Lindab har ett system som heter Transfer, gjort för spåntransport, det är falsade rör som sätts ihop ände mot ände med ett spännband.
Dem har även klassiska spirorör, som kallas Safe. Jag kommer att dra 125 mm rör, min tanke är att använda spiro, då jag misstänker att dessa är billigare, sen blir det 30° avstick från Transfer serien, och ev försöka skarva på spiro rör från avsticken eller använda en adapter mellan systemen.
Båda systemen har böjar med 1,5 ggr diametern, det kommer att blir några 90° längs vägen.
Dock så står det att man inte ska dra i skruvar i spåntransportsystem för att låsa skarvarna. Är detta ett bekymmer att dra fast 4 13 mm skruvar i varje skarv?
Någon som vet skillnaderna i pris mellan systemen?
I övrigt några nackdelar med min idé, rensluckor t.ex? Systemet blir 6-7 m långt plus lite slangbitar.
Det kan hända att min spånsug inte är stark nog med sina 1 hk, men då får vi uppgradera, vill dock inte att rörsystemet ska vara flaskhalsen.
Dem har även klassiska spirorör, som kallas Safe. Jag kommer att dra 125 mm rör, min tanke är att använda spiro, då jag misstänker att dessa är billigare, sen blir det 30° avstick från Transfer serien, och ev försöka skarva på spiro rör från avsticken eller använda en adapter mellan systemen.
Båda systemen har böjar med 1,5 ggr diametern, det kommer att blir några 90° längs vägen.
Dock så står det att man inte ska dra i skruvar i spåntransportsystem för att låsa skarvarna. Är detta ett bekymmer att dra fast 4 13 mm skruvar i varje skarv?
Någon som vet skillnaderna i pris mellan systemen?
I övrigt några nackdelar med min idé, rensluckor t.ex? Systemet blir 6-7 m långt plus lite slangbitar.
Det kan hända att min spånsug inte är stark nog med sina 1 hk, men då får vi uppgradera, vill dock inte att rörsystemet ska vara flaskhalsen.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Det är bättre att popnita än att skruva räcker med två st per skarv eller tre st om det är en kritisk skarv. Rören skall i alla fall sättas fast i tak eller vägg. Du har helt rätt 1 hk är alldeles för liten för det där rör systemet.
Pär
Pär
Spiro duger gott, det är främst portar och slang men även böjar och T-stycken som ställer till det med minskade flöden och ev. stopp.
Popnita är melodin, det behöver bara sitta ihop knapphändigt eftersom skarvarna har "inbyggda" tätningar (nitarna borras enkelt ur om man måste bygga om)
Min personliga åsikt: Lägg ej pengarna på Transfer, köp en 3-fas spånsug med min 3000 m3/ h istället. Verktygsboden har en för 4700 kr
Popnita är melodin, det behöver bara sitta ihop knapphändigt eftersom skarvarna har "inbyggda" tätningar (nitarna borras enkelt ur om man måste bygga om)
Min personliga åsikt: Lägg ej pengarna på Transfer, köp en 3-fas spånsug med min 3000 m3/ h istället. Verktygsboden har en för 4700 kr
Redigerat:
@Masses, ja det finns adaptrar till transfer så att du får antingen muff eller fläns som passar rakt på safesystemets spirorör/böjar.
Har du några priser på artiklar, skall åka in med en förfrågan så fort jag kommer ifrån under dagtid.
Transfer har ju ett 30° påstick som jag kommer använda mig av, jag har en del spirorör liggandes därför tänkte jag använda dem så långt det går.
En sak som jag inte blir klar över är motoreffekt kontra luftmängd, borde inte impellerstorlek och varvtal vara det enda av värde. Tilläggas bör att jag kommer använda mig av ett "Thien Cyclone Separator Lid", synkront varvtal på både 1-fas och 3- fas är väl 2850 rpm om jag minns min ellära rätt.

Har du några priser på artiklar, skall åka in med en förfrågan så fort jag kommer ifrån under dagtid.
Transfer har ju ett 30° påstick som jag kommer använda mig av, jag har en del spirorör liggandes därför tänkte jag använda dem så långt det går.
En sak som jag inte blir klar över är motoreffekt kontra luftmängd, borde inte impellerstorlek och varvtal vara det enda av värde. Tilläggas bör att jag kommer använda mig av ett "Thien Cyclone Separator Lid", synkront varvtal på både 1-fas och 3- fas är väl 2850 rpm om jag minns min ellära rätt.

Redigerat:
Men det är väl ingen större vinst med att köpa safe system och blanda med transfer. Man vill inte ha en kant i spånets färdriktning som det blir med safe rör vid varje böj tänker på gummi packningen. Och skall man då börja köpa skarvmuff/fläns till varje böj börjar det säkerligen bli dyrt och framför allt sämre än att använda bara transfer. Flera skarvar som kan läcka luft alla böjar är för snäva mycket större motstånd i safe än transfer osv.
Mvh Pär H
Mvh Pär H
Både safe och transfer har böjar med 1,5 ggr diametern som största böjradie, det som skiljer i stort är att transer har byxrör och 30° påstick mot safes 90° påstick.
Visst blir det kanter, vilket strömningsmotstånd det blir har jag inte hittat något om. Jag ska begära in lite priser innan jag bestämmer mig, är det 20-30% dyrare med transfer blir det det hela vägen.
Visst blir det kanter, vilket strömningsmotstånd det blir har jag inte hittat något om. Jag ska begära in lite priser innan jag bestämmer mig, är det 20-30% dyrare med transfer blir det det hela vägen.
RealElwood skrev:
Jodå, det blir 2850 rpm och visst avgör storleken på impellern (fläkten) till viss del. Hög kapacitet = stor effekt på motorn. I min 3000 m3/ h sug sitter en 2,2 kW motor, dvs stor fläkt kräver stor motor. Men, man behöver inte prata så mycket effekt om man bara ska försörja en maskin åt gången och portarna är täta hos de övriga (vilket jag aldrig upplevt).
Detta är en hel vetenskap och jag kan bara det mest basala :|
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det som verkligen är dyrt med transfer rör är just förgreningarna kostar skjortan ca 600kr st. Och i mitt fall så behövde jag 15 st och det vart dyrare än hela mitt nuvarande system som är en hemlig kombination mellan safe system och avloppsrör utan massor av invändiga kanter.
Pär
Pär
Det låter ju helt klart lite dyrt, jag mailade in en förfrågan idag. Får se vad det blir, skulle få svar nästa vecka.
Vilka dimensioner är det på ditt hemliga system?
Vilka dimensioner är det på ditt hemliga system?
Om man skall vara riktigt noga så är synkront varvtal 3000 rpm vid 50 Hz för en tvåpolig motor. En asynkronmotor körs ju aldrig på synkront varvtal. Det är ingen vits eftersom den då inte ger något vridmoment, och därmed inte fungerar som motor. Däremot brukar de ge märkeffekten vid ca 2850 rpm. Det varierar lite för olika motorer.
Jag som är en aning galen konstruerade en egen spånsug där grundkriteriet var att den måste fungera även till vanlig dammsugning såväl som till mindre snickerimaskiner. Löste deta genom att öka fläktens varval till 5400 rpm med en kilremstransmission och en fläktdiameter på 380 mm. Motoreffekten är 3kW och kapaciteten är 800m2 / timme med ett undertryck på ca 14kPa. Det hela funkar väldigt bra till både dammsugning och mer luftkrävande maskiner i min verkstad.