Har en äldre installation med svart röd grå kabel. Ett dubbeluttag har slutat funka, sugen på att byta det. (Jag har pulat en del, med en elektrikers övervakande).
Kabel till uttaget verkar död. Jag undrar dock!
Flera gånger har jag hört att äldre installationer funkar, så länge man ej rör dem.
”Rör inget så blir det bra”. Jag gissar att det beror på att kablarna kan va ”torkade”, åtgångna av ålder. Då blir jag mindre sugen på att fippla i kopplingsdosan. Vad är er erfarenhet? Vill inte sabba matningen och arbeta mig bakåt hela vägen till proppskåpet
skillnad om installationen var ett par år gammal och inte 50. Vad tror ni, ska jag vänta tills allt byts ut istället? (Vet inte när det blir, några år framåt kanske). Bifogar bild.
Kabel till uttaget verkar död. Jag undrar dock!
Flera gånger har jag hört att äldre installationer funkar, så länge man ej rör dem.
”Rör inget så blir det bra”. Jag gissar att det beror på att kablarna kan va ”torkade”, åtgångna av ålder. Då blir jag mindre sugen på att fippla i kopplingsdosan. Vad är er erfarenhet? Vill inte sabba matningen och arbeta mig bakåt hela vägen till proppskåpet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kulon är helt OK, dosornas plintar är väl lite "sådär" men dom fungerar nästan alltid helt OK DOCK kan dom emellanåt vara lite glappa i skruvplinten och ska man dra åt dom måste det ske med lite "känsla" för det är inte allt för svårt att dra lite för hårt och sabba hela plinten.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 037 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 037 inlägg
Den där typen av kabel blir inte automatiskt dålig av ålder. Det gäller äldre kablar med isolering av tyg, papper etc, som slutade användas någonstans i början av 50-talet. Idag kan alltså en kabel (eller lös FK) vara nästan 70 år gammal och ändå helt ok.
Tackar för svaren! Då smackar jag dit en 1,5EKRK. Sista frågan. Räcker det med att dra ur aktuell propp eller äre stänga av via huvudströmbrytaren som gäller vid såna här jobb? Har fått det sistnämnda som tips men känns onödigt och förstår inte riktigt risken.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 037 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 037 inlägg
Bättre att skruva ur huvudsäkringarna än att använda huvudbrytaren om det är en brytare lite till åren eftersom det händer att det blir glapp i brytaren med senare varmgång som följd, eller i värsta fall att brytaren inte bryter som den ska.
Redigering: Och helst ska alla förbrukare slås av först så att man slipper få "svetsloppor" i säkringshållarna (att det blixtrar till när man skruvar ur och i).
Redigering: Och helst ska alla förbrukare slås av först så att man slipper få "svetsloppor" i säkringshållarna (att det blixtrar till när man skruvar ur och i).
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ventilation vägg, gammalt hål utan rör
Ventilation -
Renovering 25 år gammalt badrum med rör i rör
Badrum -
Gammal cirkulationsfläkt startar ej. Konding?
Ventilation -
Laga gammal takränna för vintern. Är det vanligt med "fejkstuprör"?
Tak & Vind -
Hej! Hur ser ett väldigt gammalt T-rör ut i ett ventilationssystem?
Studenter