Hej. Total nybörjare på hus, men vill röra mig från BRF till äganderätt. Jag kan tänka mig vissa ombyggnationer men inte en totalrenovering. Undviker helst källare, letar enplan eller tvåplan om planlösningen är bra. Huset nedan är ett exempel bland flera, inget vi nödvändigtvis budar på, men jag stöter på samma återkommande tankar/frågor, därför jag skulle uppskatta era goda råd. Jag vill förstå potential och begränsningar. Ingen besiktning finns från säljaren, jag besiktigar själv oavsett.

Utgångsläge: direktverkande el plus en luft/luft-värmepump. Grund är platta på mark, men det framgår inte om plattan är isolerad. Där har jag fastnat, för en oisolerad platta går ju inte att åtgärda utan att gå in i golvet. Jag skulle nästan föredra krypgrund framför oisolerad platta, eftersom en krypgrund går att inspektera och åtgärda. Säg gärna till om jag tänker fel.

Säljarens driftkostnader senaste året:

El 8 000 kr, uppvärmning 24 262 kr, renhållning 5 259 kr, samfällighet 21 350 kr. Totalt 58 871 kr. Elförbrukning 15 800 kWh/år, fem personer i hushållet. Samfälligheten består av vatten och avlopp cirka 50 procent, internet 30 procent, vägskötsel 20 procent. Fastighetsavgift 10 074 kr tillkommer, plus hemförsäkring 7 200 kr. Med allt inräknat landar det på cirka 76 000 kr per år, alltså runt 6 350 kr i månaden före ränta och amortering.

Tre saker i den datan som jag tycker ser skumma ut, säg gärna om jag övertolkar:

1. 15 800 kWh totalt för fem personer med direktverkande el är lågt. Jämförbara hus ligger ofta på 20 000 till 25 000 kWh. Huset har skorsten av plåt, så min gissning är att det eldas ved som inte syns i elsiffran. Eller så gör luft/luft-pumpen mer än jag tror.

2. Fördelningen el mot uppvärmning implicerar bara cirka 3 900 kWh hushållsel, vilket känns för lågt för fem personer. Ser ut som en uppskattad uppdelning snarare än uppmätt.

3. Samfällighetsavgiften är den näst största posten, och 30 procent internet blir drygt 500 kr i månaden. Jag tänker be om stadgar, årsredovisning och underhållsplan för att se om det ligger vägarbeten eller VA-projekt runt hörnet.

Frågor:

1. Bergvärme, går det att räkna hem här? eller hur optimerar man eventuellt befintlig uppvärmning?

2. Ytjordvärme som billigare alternativ, hur stor fri tomtyta krävs egentligen? Jag misstänker att tomten är för liten men vet inte var gränsen går.

3. Om bergvärme inte lönar sig, vad ger mest per krona i stället? Tilläggsisolering av vind, tätning, fönster, ytterligare en luft/luft?

4. Hur avgör jag om plattan är isolerad? Byggår, ritningar, kalla golv längs ytterväggarna, något annat?

5. Glasparti mot innergården. Vill öppna upp väggen mot trädgården för ett stort parti med skjutdörr. Om jag har förstått reglerna så är det bygglovsbefriat om det är mot baksidan av huset och inte påverkar bärande konstruktion? Se bifogad skärmdump med en mkt enkel skiss 😜

6. Garaget verkar ombyggt och har platt tak. Jag ser det som en risk vintertid med snölast och smältvatten. Går det att bygga på ett tak med lutning, och är det vettigt? Vad kollar man på gällande befintlig bärning, anslutning mot husets fasad och eventuell fuktskada under nuvarande tak? Skärmdump med markering bifogad

7. Tak i övrigt: betongpannor idag, går det att byta till plåt och bär takstolarna det?

8. Fasad: stående träpanel, är det fritt att måla om i annan kulör när det blir dags eller kan sånt här regleras i tex samfälligheten?

9. innertaket har ngn slags hiskelig platta på markplan. Är det meckigt att bygga om till gipstak?

Tacksam för all input, även “titta hellre på något annat”.

• IMG_3791.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3790.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.