20 322 läst ·
45 svar
20k läst
45 svar
Rökskadat hus pga brand i närheten - försäkring?
Redan morgon efter branden kom en representant från bolaget med kontanter till kläder och mat.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/yvxmBg/fick-dromhus-efter-katastrofbranden
Ett exempel.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/yvxmBg/fick-dromhus-efter-katastrofbranden
Ett exempel.
Elektroniktokig
· Norrbotten
· 28 inlägg
Försäkringsbolagen har i regel ett journummer med någon som har jour och är tillgänglig.Skumpe skrev:
Mitt hus brann ner för några år sedan, och det var aldrig problem med att få hjälp, bara ta in på hotell och fakturera försäkringsbolaget, dom gjorde en expressutbetalning så familjen kunde köpa kläder och nödvändiga saker.
Fick ett nummer jag kunde ringa när som helst.
Sedan var det dock upp till oss att hitta något boende, försäkringsbolaget hade lite kontakter som vi kollade med, men upplevde aldrig att det var något problem med att få hjälp, dom ställde upp med psykologer ifall vi ville prata med någon om händelsen.
Jag är mycket nöjd med hur det hanterades, dock var det ju åldersavdrag etc som sved lite, och saker med bara ett sentimentalt värde som förstördes som inte går att ersätta.
Ok man kan säga att jag inte har samma erfarenhet av försäkringsbolags hjälpsamhet men har heller aldrig fått huset nerbrunnet. Kul att du hade så bra försäkringsbolag! Du får gärna berätta mer detaljer typ hur du tog dig till hotellet, om du bor i liten eller stor stad, hur du fick pengar till mat och kläder etc.paltskallen skrev:
Försäkringsbolagen har i regel ett journummer med någon som har jour och är tillgänglig.
Mitt hus brann ner för några år sedan, och det var aldrig problem med att få hjälp, bara ta in på hotell och fakturera försäkringsbolaget, dom gjorde en expressutbetalning så familjen kunde köpa kläder och nödvändiga saker.
Fick ett nummer jag kunde ringa när som helst.
Sedan var det dock upp till oss att hitta något boende, försäkringsbolaget hade lite kontakter som vi kollade med, men upplevde aldrig att det var något problem med att få hjälp, dom ställde upp med psykologer ifall vi ville prata med någon om händelsen.
Jag är mycket nöjd med hur det hanterades, dock var det ju åldersavdrag etc som sved lite, och saker med bara ett sentimentalt värde som förstördes som inte går att ersätta.
Det är ju i princip bara om huset brinner ner som man behöver den typen av akut hjälp.
Men visst kan de vara mer hjälpsamma i bland. Jag blev påkörd på väg till jobbet. Bilen gick inte att köra vidare. Jag fick informationen att de hjälpte till att fortsätta resan till arbetet på billigast möjliga sätt. Att komma hem brydde de sig inte om. Dagen därpå informerade de att jag kunde ta ut en hyrbil. Tills bilen var lagad eller upp tilltvå veckorom den inte gick att laga. Jag var lite putt på att de inte kunde säga det direkt.
Tyvärr fick bilen till skrot, men jag fick en ersättning för den som var helt okej.
Men visst kan de vara mer hjälpsamma i bland. Jag blev påkörd på väg till jobbet. Bilen gick inte att köra vidare. Jag fick informationen att de hjälpte till att fortsätta resan till arbetet på billigast möjliga sätt. Att komma hem brydde de sig inte om. Dagen därpå informerade de att jag kunde ta ut en hyrbil. Tills bilen var lagad eller upp tilltvå veckorom den inte gick att laga. Jag var lite putt på att de inte kunde säga det direkt.
Tyvärr fick bilen till skrot, men jag fick en ersättning för den som var helt okej.
Var brand I hyreshus för några år sen i samhället jag bor. Såg polis, socialtjänst och brandmän. Ingen IF eller Trygg-Hansa. När jag själv velat ha hjälp tycker jag de varit kinkiga. Därav min ursprungliga inställning. Kul att höra att det kan vara annorlunda.D Daniel 109 skrev:Det är ju i princip bara om huset brinner ner som man behöver den typen av akut hjälp.
Elektroniktokig
· Norrbotten
· 28 inlägg
Hade trygg Hansa som försäkringsbolag, norra Sverige.Skumpe skrev:
Ok man kan säga att jag inte har samma erfarenhet av försäkringsbolags hjälpsamhet men har heller aldrig fått huset nerbrunnet. Kul att du hade så bra försäkringsbolag! Du får gärna berätta mer detaljer typ hur du tog dig till hotellet, om du bor i liten eller stor stad, hur du fick pengar till mat och kläder etc.
Det hände på eftermiddagen, jag var på jobbet så hade kläder på mig och bil, så efter kontakt med Fb (sen kväll) så åkte vi till ett hotell.
Det tog en dag eller två så hade vi pengar på kontot 50 eller 75k så vi kunde köpa kläder Och andra nödvändigheter.
mat tog jag kvitton på och skickade till fb och fick ersättning veckovis.
Nu hade jag en buffert på kontot så jag kände aldrig någon stress att ligga ute med lite pengar, men jag behövde inte ligga ute med några större summor, hotellet fakturerade fb direkt och en liten klumpsumma för kläder kom typ efter en dag eller två.
men överlag var nog detta det värsta jag varit med om, inte ha någonstans att fara hem till, samt alla minnen och hur mycket sämre det hade kunnat gå, ingen skadades förutom ena sonen som fick i sig lite rök.
Men hade det hänt nattetid vill jag inte ens tänka på hur illa det hade kunnat gå när alla var hemma och låg och sov.
Sjukt! Du hade tur och var inte hemma, hade bil och en del pengar. Ändå mkt bättre omhändertagande än jag räknat med! Kul! Men hur hade det gått om det var mitt i natten och du hade inget? Polisen hade kanske skjutsar dit till en kompis eller nått. Trygg-Hansa hade inte gjort det iaf. Tyckte det var lite väl mycket lovsång för försäkringsbolagen i tråden.paltskallen skrev:
Hade trygg Hansa som försäkringsbolag, norra Sverige.
Det hände på eftermiddagen, jag var på jobbet så hade kläder på mig och bil, så efter kontakt med Fb (sen kväll) så åkte vi till ett hotell.
Det tog en dag eller två så hade vi pengar på kontot 50 eller 75k så vi kunde köpa kläder Och andra nödvändigheter.
mat tog jag kvitton på och skickade till fb och fick ersättning veckovis.
Nu hade jag en buffert på kontot så jag kände aldrig någon stress att ligga ute med lite pengar, men jag behövde inte ligga ute med några större summor, hotellet fakturerade fb direkt och en liten klumpsumma för kläder kom typ efter en dag eller två.
men överlag var nog detta det värsta jag varit med om, inte ha någonstans att fara hem till, samt alla minnen och hur mycket sämre det hade kunnat gå, ingen skadades förutom ena sonen som fick i sig lite rök.
Men hade det hänt nattetid vill jag inte ens tänka på hur illa det hade kunnat gå när alla var hemma och låg och sov.
Taxi, skälig och nödvändig utgift.Skumpe skrev:
Sjukt! Du hade tur och var inte hemma, hade bil och en del pengar. Ändå mkt bättre omhändertagande än jag räknat med! Kul! Men hur hade det gått om det var mitt i natten och du hade inget? Polisen hade kanske skjutsar dit till en kompis eller nått. Trygg-Hansa hade inte gjort det iaf. Tyckte det var lite väl mycket lovsång för försäkringsbolagen i tråden.
Elektroniktokig
· Norrbotten
· 28 inlägg
Har man inga pengar alls kan jag tänka mig att det kan bli lite besvärligare så kan inte svara på hur fb hade löst det, men jag inbillar mig att det hade gått att fakturera taxin till fb.Skumpe skrev:
Sjukt! Du hade tur och var inte hemma, hade bil och en del pengar. Ändå mkt bättre omhändertagande än jag räknat med! Kul! Men hur hade det gått om det var mitt i natten och du hade inget? Polisen hade kanske skjutsar dit till en kompis eller nått. Trygg-Hansa hade inte gjort det iaf. Tyckte det var lite väl mycket lovsång för försäkringsbolagen i tråden.
sedan ska jag säga att ovanstående inlägg endast gällde hur husets fb hanterade branden, och eftersom jag hade en annan bil, skoter och en båt som fick skador av branden så fick jag slåss väldigt mycket med deras bolag också, som är alla olika, så det blev en massa självrisker samt krav på kvitton och fotobevis (som alla brunnit upp). En stor förlust där då ex bilen som inte var helförsäkrad och blev skadad inte ersattes alls
Jag beklagar att detta har, men man får försöka se det positiva i det hela att ingen har skadats i branden.
Försäkringsbolaget ersätter inte för kläder, hygienprodukter, mediciner mm. enbart mat och evakueringsboende dvs merkostnader. Den summan de kanske betalar ut nu i början som "krispengar" kommer att dras av från din totala ersättning från försäkringsbolaget.
Vad det gäller mat så är det en schablon man utgår ifrån och denna är inte särskilt hög utan räkna med att du får hjälp med ca 50% av dina matkostnader. Man får ingen ersättning alls för matkostnader om evakueringsboendet har kökvrå/kök. Förvänta dig inte att försäkringsbolaget bara betalar ut ersättning utan det kan ta flera månader att få ersättning för merkostnader och många månader att få ersättning för lösöre.
Frågan är hur rökskadat hemmet är och har de planer på att påbörja saneringent? Ju längre tid det går desto svårare blir det att få bort rökdoften.
(Jag kan tillägga att ovanstående kommer från egen erfaranhet - 8 månader senare och vi har fortfarande ärenden hos försäkringsbolaget gällande ersättning mm.)
Försäkringsbolaget ersätter inte för kläder, hygienprodukter, mediciner mm. enbart mat och evakueringsboende dvs merkostnader. Den summan de kanske betalar ut nu i början som "krispengar" kommer att dras av från din totala ersättning från försäkringsbolaget.
Vad det gäller mat så är det en schablon man utgår ifrån och denna är inte särskilt hög utan räkna med att du får hjälp med ca 50% av dina matkostnader. Man får ingen ersättning alls för matkostnader om evakueringsboendet har kökvrå/kök. Förvänta dig inte att försäkringsbolaget bara betalar ut ersättning utan det kan ta flera månader att få ersättning för merkostnader och många månader att få ersättning för lösöre.
Frågan är hur rökskadat hemmet är och har de planer på att påbörja saneringent? Ju längre tid det går desto svårare blir det att få bort rökdoften.
(Jag kan tillägga att ovanstående kommer från egen erfaranhet - 8 månader senare och vi har fortfarande ärenden hos försäkringsbolaget gällande ersättning mm.)
Redigerat:
Jag har fått de akuta stormskadorna lagade (efter 8 mån) och nu fortfarande mer än ett år senare (sen 2/1-19) väntar jag på kontantregleringen... Alla utlägg fick jag ersättning för inom en månad från att jag skickade in kvitton så där gick det fort.R Kristy skrev:
Deras standard är att det tar 2-3 mån minst innan de svarar och det gör de inte förrän man har mailat ett antal gånger, ringt handläggare och två chefer uppåt i ledet ca 10-15 gånger var och tillslut tröttnar och skäller ut en telefonist eller klagar på Facebook. Då plötsligt kan de svara. Så jag antar att mina senaste upptäcka skador tar ca 2 mån till innan jag ens får svar på...
Och de hade mage att försöka övertala mig att stanna kvar hos dem när försäkringsperioden löpte ut!
Sen vad man får ersättning för skiljer sig mycket från ett bolag till ett annat. Vad trafikförsäkringen för fordon ska täcka finns det krav på så det skiljer sig inte mellan bolagen. Men när det gäller villahemsförsäkringar så finns det inget bestämt vad de ska täcka så där gäller det att verkligen kolla villkoren ordentligt innan man tecknar en försäkring.
Såja nu känner jag igen mig. Vi har nog samma försäkringsbolag.H hjulia skrev:Jag har fått de akuta stormskadorna lagade (efter 8 mån) och nu fortfarande mer än ett år senare (sen 2/1-19) väntar jag på kontantregleringen... Alla utlägg fick jag ersättning för inom en månad från att jag skickade in kvitton så där gick det fort.
Deras standard är att det tar 2-3 mån minst innan de svarar och det gör de inte förrän man har mailat ett antal gånger, ringt handläggare och två chefer uppåt i ledet ca 10-15 gånger var och tillslut tröttnar och skäller ut en telefonist eller klagar på Facebook. Då plötsligt kan de svara. Så jag antar att mina senaste upptäcka skador tar ca 2 mån till innan jag ens får svar på...
Och de hade mage att försöka övertala mig att stanna kvar hos dem när försäkringsperioden löpte ut!
Sen vad man får ersättning för skiljer sig mycket från ett bolag till ett annat. Vad trafikförsäkringen för fordon ska täcka finns det krav på så det skiljer sig inte mellan bolagen. Men när det gäller villahemsförsäkringar så finns det inget bestämt vad de ska täcka så där gäller det att verkligen kolla villkoren ordentligt innan man tecknar en försäkring.
Kan hända. Grannen har samma bolag med precis samma tillägg på villahemsförsäkringen som jag har och han drabbades också av stormen med ett träd över huset. Men för honom gick det riktigt snabbt att få allt fixat.Skumpe skrev:
Godkänd offert från takfirman/snickare
Jag: 3-3,5 månad
Grannen: 1-2 veckor
Utlägg ersatta efter inskickade kvitton
Jag: 1-2 veckor
Grannen: 2-3 dagar
Åtgärdade skador
Jag: provisorisk lagning av taket och resten kontantersättning
Grannen: samtliga skador
Tid till åtgärd
Jag: 8 mån efter massor med tjat
Grannen: 3 mån då han ville vänta till våren, annars 1 mån
Tid till ärendets avslut
Jag: väntar fortfarande efter drygt ett år
Grannen: 3-4 mån
Tid tills skadan anmäldes
Jag: direkt på natten
Grannen: på morgonen efter
Handläggare
Jag: tre olika personer på ett år, först två konsulter och nu en direktanställd
Grannen: en och samma person, direktanställd
Så det verkar vara väldigt stor skillnad i skadehantering inom samma bolag och kontor...