10 294 läst ·
14 svar
10k läst
14 svar
Röjsågsfrågor
Jag brukar köra av den "vilda" delen av vår tomt 1-2 gånger per år med trimmer. Det funkar hyfsat, men ibland när jag väntar för länge så orkar den inte riktigt med där det växer som mest. Dessutom så kommer det en hel del rotskott från gamla aspar (själva stubbarna verkar ha ruttnat för länge sedan så det är ingen ide att försöka förgifta dom) som den inte rår på.
Nu har vi fått en bättre begagnad Husqvarna röjsåg som kapar rotskotten som ingenting fast den tar inte gräset. Finns det någon typ av klinga som fungerar bra till både gräs och klenare sly? Det finns ju gräsklingor och slyklingor har jag sett, men jag vet inte riktigt vilken typ av växtlighet dom passar till.
Är det någon standard på klingor? (Modellnamnet på röjsågen är svårt att tyda.) I annat fall, räcker det att mäta inner + ytterdiameter på den enda klingan jag har?
Jag läste lite gamla inlägg här på forumet om vikten av att fila klingorna ofta. Kruxet är att jag inte har en aning om hur man gör. Kan man läsa sig till det någonstans eller krävs det lite mera praktisk undervisning av någon som kan sina saker?
Nu har vi fått en bättre begagnad Husqvarna röjsåg som kapar rotskotten som ingenting fast den tar inte gräset. Finns det någon typ av klinga som fungerar bra till både gräs och klenare sly? Det finns ju gräsklingor och slyklingor har jag sett, men jag vet inte riktigt vilken typ av växtlighet dom passar till.
Är det någon standard på klingor? (Modellnamnet på röjsågen är svårt att tyda.) I annat fall, räcker det att mäta inner + ytterdiameter på den enda klingan jag har?
Jag läste lite gamla inlägg här på forumet om vikten av att fila klingorna ofta. Kruxet är att jag inte har en aning om hur man gör. Kan man läsa sig till det någonstans eller krävs det lite mera praktisk undervisning av någon som kan sina saker?
Treuddsklinga duger antagligen till det mesta men kanske kan långa sega grässtrån sno sig runt huvudet (har ingen erfarenhet av det. Själv har jag en så kallad gräsklinga med fyra uddar, eftersom den enligt säljaren skulle minska risken för kast om man kör in i en rot eller dylikt. Nackdelen är att den inte tar särskilt mycket åt gången.
Jag tar alltid med en gammal klinga till affären och visar upp, oavsett verktygstyp. Det är enklast så.
Fila klingan ofta är viktigt om man har en sågtandad klinga och då ska du även ha en filmall. På paketet står hur man gör. Treudd och gräsklinga hyfsar man till med vinkelslipen när den ser hemsk ut. Kolla ofta att det inte finns sprickor i klingan och tänk på säkerhetsavståndet till andra människor när du kör!
Jag tar alltid med en gammal klinga till affären och visar upp, oavsett verktygstyp. Det är enklast så.
Fila klingan ofta är viktigt om man har en sågtandad klinga och då ska du även ha en filmall. På paketet står hur man gör. Treudd och gräsklinga hyfsar man till med vinkelslipen när den ser hemsk ut. Kolla ofta att det inte finns sprickor i klingan och tänk på säkerhetsavståndet till andra människor när du kör!
Där har du den klingan i mitten som föregånde menar, funkar inte så bra på färskt å klent gräs men går kanon till grövre ogräs å mindre sly.
http://www.husqvarna.com/se/forest/...ories/trimmerhuvuden-och-klingor/grasklingor/
Sen har du ett annat alternativ men är betydligt dyrare..
Funkar till allt..
http://närlant.se/?page=produktdetaljer&pid=307
/Martin
http://www.husqvarna.com/se/forest/...ories/trimmerhuvuden-och-klingor/grasklingor/
Sen har du ett annat alternativ men är betydligt dyrare..
Funkar till allt..
http://närlant.se/?page=produktdetaljer&pid=307
/Martin
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Jag köpte fil + mall och testade på den gamla sågklingan och det verkade ju hyfsat enkelt.
Dessvärre blev det ingen treuddsklinga. Det är ju tydligen större diameter på dom (255) och det går inte ihop med skyddet. (Jag vet inte om det går att byta skyddet, men den kommer inte att användas så ofta att det är motiverat att lägga ner några större pengar på den.)
Dessvärre blev det ingen treuddsklinga. Det är ju tydligen större diameter på dom (255) och det går inte ihop med skyddet. (Jag vet inte om det går att byta skyddet, men den kommer inte att användas så ofta att det är motiverat att lägga ner några större pengar på den.)
Sågklingan är gjord för att såga i ved. Om du tycker att den funkar till gräs också så kan du köra med den men jag tror att det kommer innebära att klingan slöas väldigt fort och avverkningsgraden är låg. Det är inte osannolikt att du till slut är beredd att betala för ett extra skydd - sådana finns.
Den förstärkta trimmerlinan som någon nämnde funkar bra så länge slyet inte är förvedat.
Den förstärkta trimmerlinan som någon nämnde funkar bra så länge slyet inte är förvedat.
Är verkligen ingen röjexpert men jag lånade svärfars röjsåg för att röja längs dikeskantenrna av vår väg idag och det gick galant med den förstärkta trimmerlinan. Sly på 1-2cm försvann utan att slita allt för hårt på linan.
Nej det har jag inga planer på, den är usel på gräs. När jag röjer bort ett aspsnår med den så tar den rotskotten utan problem, men gräset därimellan är i princip oskadat (ser ut som man sparkat lite på det bara).Smissarve skrev:
Den där förstärkta trimmerlinan som flera nämner, har den något särskilt namn/fabrikat? Om den klarar rotskott på någon cm så räcker den till för mina behov.
Nylium tycker jag fungerar bra. Speciellt sedan jag tog bort den fjolliga "skyddskåpan" nere vid trimmerhuvudet, för nu kan jag köra med ~20 cm trådar...
http://www.prodana.se/upload/turftools_katalog_lowres.pdf
sidan 13
Sidan 12 har en annan intressant variant som jag inte testat: Flexiblade
http://www.prodana.se/upload/turftools_katalog_lowres.pdf
sidan 13
Sidan 12 har en annan intressant variant som jag inte testat: Flexiblade
Redigerat:
Flexiblade funkar fint på precis den här röjningen. Det har även kommit en efterfökjare som heter Techniblade, men den grövre varianten av den kräver en hel del av röjsågen. Fungerar kanonbra under elstängsel och liknande.
http://www.oregonchain.eu/en/innovation/techni-blade.html?id=185
Tillverkas av Oregon och marknadsförs i Sverige av Svenska Blount och finns i de flesta fackhandelsbutiker för skog & trädgård. Det är även Oregon som gör Nylium-linan.
Husqvarna har köpt in Flexiblade-konceptet men kallar det F55, http://www.husqvarna.com/se/landown...trimmerhuvuden-och-klingor/trimmerhuvud-f-55/
Skillnaden blir att på en ny maskin gäller garantin då HVA tar ansvar för hela produktkedjan, sätter man Oregons trimmerhuvud på en ny röjsåg kan inte HVA garantera någonting längre.
Att ta bort plastskyddet är inte rekommenderat, och har man inget ska man sätta dit ett. Som privatperson gör man ju lite som man vill med säkerhetsutrustningen, men det finns ju en anledning till att den sitter där.
http://www.oregonchain.eu/en/innovation/techni-blade.html?id=185
Tillverkas av Oregon och marknadsförs i Sverige av Svenska Blount och finns i de flesta fackhandelsbutiker för skog & trädgård. Det är även Oregon som gör Nylium-linan.
Husqvarna har köpt in Flexiblade-konceptet men kallar det F55, http://www.husqvarna.com/se/landown...trimmerhuvuden-och-klingor/trimmerhuvud-f-55/
Skillnaden blir att på en ny maskin gäller garantin då HVA tar ansvar för hela produktkedjan, sätter man Oregons trimmerhuvud på en ny röjsåg kan inte HVA garantera någonting längre.
Att ta bort plastskyddet är inte rekommenderat, och har man inget ska man sätta dit ett. Som privatperson gör man ju lite som man vill med säkerhetsutrustningen, men det finns ju en anledning till att den sitter där.
Jo. Men min ~20 år gamla Husqvarna 132 LD med helmanuellt tvåtrådars trimmerhuvud går som bäst med fullgas och 18-20 cm utstick av 3-mm-nyliumen. När jag kör har jag sågbyxor, grova stövlar och Husqvarnas kombinerade hörselkåpor och skyddsvisir.Nonkan skrev:
Linan i broschyren ser förresten "produktutvecklad" ut, jämfört med min. Iofs har jag gnagt på samma nyliumrulle sedan -99.
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Jag kör själv nästan uteslutande med klinga, bara om jag vet att det är mycket gräs och lite finare röjning mer i närheten av trädgården eller runt staket etc tar jag fram tråden. Nu röjer jag mest väldigt vildvuxet gräs/ogräs/sly i och runt hagar.
Tycket det går utmärkt att köra gräs med klingan, men det är efter ganska många års övning och användande. Tjejen och flera andra som kört röjsågen får nästan alltid problem med gräs och klingan. Nu vill jag inte säga att jag är nån sorts expert på att köra röjsåg, men jag har nog kört upp iaf 25-30 dunkar om året de senaste åren (Aspen's 5L).
Ett par tips från min sida iaf, vad jag kommit fram till under timmarna med selen. Lite uppenbart kanske men jag har sett flera som svingar röjsågen på "fel" sätt och precis som Bigfoot beskriver mest lämnar efter sig gräs som ser lite tillruffsat ut.
Kör du gräs måste det träffa klingan mellan kl 9 och 12, full gas och nära marken. Mellan kl 9-12 innebär att du alltså bara attackerar gräset när du svänger röjaren från höger till vänster. Har man lite blandat högt sly+lågt gräs kan det funka bra att i rörelsen från vänster till höger höja klingan lite samt vinkla klingan en del (jag lutar klingan åt vänster) och "sprätta" bort lite av det högsta samt eventuellt nedfallet gräs/sly som klumpat ihop sig. Speciellt om man kör riktigt högt gräs, kan det krävas lite snits för att att inte få allt gräs att vika ner sig i en klump över röjarhuvudet med massor av gräs som lindar in sig i huvudet med eventuellt stop och rensning som resultat.
Har man väl fått in snitsen ordentligt (tycker jag mig ha iaf, *klappar sig på axeln*) så funkar t.o.m det tunna fina gräset med en riktigt slö klinga (min är nog mer U än V formad till eggen) men det går givetvis mycket lättare med en vass, men då måste man få tummarna ur och slipa den också
Tycket det går utmärkt att köra gräs med klingan, men det är efter ganska många års övning och användande. Tjejen och flera andra som kört röjsågen får nästan alltid problem med gräs och klingan. Nu vill jag inte säga att jag är nån sorts expert på att köra röjsåg, men jag har nog kört upp iaf 25-30 dunkar om året de senaste åren (Aspen's 5L).
Ett par tips från min sida iaf, vad jag kommit fram till under timmarna med selen. Lite uppenbart kanske men jag har sett flera som svingar röjsågen på "fel" sätt och precis som Bigfoot beskriver mest lämnar efter sig gräs som ser lite tillruffsat ut.
Kör du gräs måste det träffa klingan mellan kl 9 och 12, full gas och nära marken. Mellan kl 9-12 innebär att du alltså bara attackerar gräset när du svänger röjaren från höger till vänster. Har man lite blandat högt sly+lågt gräs kan det funka bra att i rörelsen från vänster till höger höja klingan lite samt vinkla klingan en del (jag lutar klingan åt vänster) och "sprätta" bort lite av det högsta samt eventuellt nedfallet gräs/sly som klumpat ihop sig. Speciellt om man kör riktigt högt gräs, kan det krävas lite snits för att att inte få allt gräs att vika ner sig i en klump över röjarhuvudet med massor av gräs som lindar in sig i huvudet med eventuellt stop och rensning som resultat.
Har man väl fått in snitsen ordentligt (tycker jag mig ha iaf, *klappar sig på axeln*) så funkar t.o.m det tunna fina gräset med en riktigt slö klinga (min är nog mer U än V formad till eggen) men det går givetvis mycket lättare med en vass, men då måste man få tummarna ur och slipa den också
Redigerat:
Väldigt bra tips faktiskt. Den körtekniken gäller ju även vid trimmning med trimmertråd. Det är väldigt många som klagar på trimmerhuvuden och tycker det är ett värdelöst verktyg, men oftast är det körtekniken som är fel om tråden går av hela tiden, speciellt när tråden går av längst inne vid genomföringen på trimmerhuvudet.mrVoodoo skrev:Kör du gräs måste det träffa klingan mellan kl 9 och 12, full gas och nära marken. Mellan kl 9-12 innebär att du alltså bara attackerar gräset när du svänger röjaren från höger till vänster. Har man lite blandat högt sly+lågt gräs kan det funka bra att i rörelsen från vänster till höger höja klingan lite samt vinkla klingan en del (jag lutar klingan åt vänster) och "sprätta" bort lite av det högsta samt eventuellt nedfallet gräs/sly som klumpat ihop sig. Speciellt om man kör riktigt högt gräs, kan det krävas lite snits för att att inte få allt gräs att vika ner sig i en klump över röjarhuvudet med massor av gräs som lindar in sig i huvudet med eventuellt stop och rensning som resultat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden