Använd röjsåg i gräset med synlig choke och fråga om underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på röjsågens chokereglering och motorhuv, med synligt slitage och finger som pekar.
Skapa konto
Hej!

Vår röjsåg startar inte. Och jag insåg att jag är pinsamt okunnig om den, och undrar om ni vill hjälpa mig med att dels förklara hur man använde choken (för visst är det choken, på bilden), och om ni vill tipsa om det kan va så att man behöver rengöra tändstiften på denna maskin som inte körts på ett år eller så?

alla tips emottages tacksamt!

vad använder du för bensin?

nimhed nimhed skrev:
[länk]
tack, det ska jag testa!

skoge skoge skrev:
vad använder du för bensin?
oljeblandad, 2% tror jag det står på dunken

A
N Nilzie skrev:
[bild] [bild] Hej!

Vår röjsåg startar inte. Och jag insåg att jag är pinsamt okunnig om den, och undrar om ni vill hjälpa mig med att dels förklara hur man använde choken (för visst är det choken, på bilden), och om ni vill tipsa om det kan va så att man behöver rengöra tändstiften på denna maskin som inte körts på ett år eller så?

alla tips emottages tacksamt!
vrid den blå spaken åt höger på bilden.
ryck tills den tänder.
Sedan så för du spaken åt vänster.
rycker igen då har du halvgas på motorn och den bör då även rotera med växeln.. Så ha inget ivägen för redskapet..

lika såg som Hva 240r och 245r,rx.
jonsered gr41,50.. rs44..

• Gilla
Nilzie
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vrid den blå spaken åt höger på bilden.
ryck tills den tänder.
Sedan så för du spaken åt vänster.
rycker igen då har du halvgas på motorn och den bör då även rotera med växeln.. Så ha inget ivägen för redskapet..

lika såg som Hva 240r och 245r,rx.
jonsered gr41,50.. rs44..
tack! Innan jag testar öppnade jag upp den för att rengöra. Ser då att när jag drar spaken till höger så stänger jag helt, och när jag drar den till vänster så öppnar jag. Enligt bilderna här. Stämmer det med vad spaken bör göra - alltså stängd ventil / höger när jag tänder, och öppen / vänster vid gång?

Högerläge

Spak i högerläge på en smutsig maskin som visar stängd ventilposition.
Skapa konto

Vänsterläge

Öppen ventil på en motor med spaken i vänsterläge, synlig smuts och mekaniska detaljer.
Skapa konto

A
N Nilzie skrev:
tack! Innan jag testar öppnade jag upp den för att rengöra. Ser då att när jag drar spaken till höger så stänger jag helt, och när jag drar den till vänster så öppnar jag. Enligt bilderna här. Stämmer det med vad spaken bör göra - alltså stängd ventil / höger när jag tänder, och öppen / vänster vid gång?

Högerläge

[bild]

Vänsterläge

[bild]
stämmer, den ska stänga vid kall motor.
alltså choka..
Och vara öppen vid varm motor. (y)

• Gilla
Nilzie
  • Laddar…
Ok här kommer nästa fråga - vilket är luftintaget? testar nu med startgas men är osäker på vart jag ska spruta in den ;-)

1:
Hand som pekar på potentiellt luftintag på en gul motorsåg, med borrskruvdragare i bakgrunden.
Skapa konto

2:
En motorsåg som pekas på vid det misstänkta luftintaget, bredvid en borr.
Skapa konto

A
N Nilzie skrev:
Ok här kommer nästa fråga - vilket är luftintaget? testar nu med startgas men är osäker på vart jag ska spruta in den ;-)

1:
[bild]

2:
[bild]
på höger sida.
Det runda hålet i förgasaren skall du spraja in... Men använd inte startgas i en 2taktare..du kan få den att skära..
Har du kollat stopp knappen?

• Gilla
Nilzie
  • Laddar…
Maskintok skrev:
på höger sida.
Det runda hålet i förgasaren skall du spraja in... Men använd inte startgas i en 2taktare..du kan få den att skära..
Har du kollat stopp knappen?
haha stoppknappen ja, den tänkte jag inte på. Jag antar att den ska vara tillbakadragen, alltså inte framåt, i pilens riktning? Närbild på en röd stoppknapp på ett verktygs handtag mot bakgrund av gräs.
Skapa konto

A
N Nilzie skrev:
haha stoppknappen ja, den tänkte jag inte på. Jag antar att den ska vara tillbakadragen, alltså inte framåt, i pilens riktning? [bild]
Korrekt (y)många glömmer den;)

Maskintok skrev:
Korrekt (y)många glömmer den;)
tusen tack för all hjälp, återkommer med rapport!

• Gilla
1
  • Laddar…
Alltså tyvärr, den startar ändå inte... Förra sommaren gick den som en klocka. Kan det va så att jag borde kolla tändstift? Putsa upp det lite eller nåt?

A
N Nilzie skrev:
Alltså tyvärr, den startar ändå inte... Förra sommaren gick den som en klocka. Kan det va så att jag borde kolla tändstift? Putsa upp det lite eller nåt?
ur med stiftet..sätt det i tändhatten..
Och ryck i snöret... finns gnista... Så är det bränsle..
saknas den så byt stift...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.