Jag upplever exakt samma sak med min nya FS131, som jag provkörde lite igår. Funkar bra med tråden och även utan verktyg monterat, men vibrerar rejält med (den helt nya) slyklingan som kom med maskinen. Lägger jag klingans uddar på en köksvåg, visar vågen att en av de tre uddarna är två gram tyngre.

MultiMan MultiMan skrev:
är det en som är avsedd för att kunna ta en sådan klinga och av rätt modell
Jag tolkar det ändå som att klingan följde med sågen, varvid dåligt montage känns som det mest sannolika:
T The_Nyll skrev:
satte på tre udds klinga som följde med

Jag kan fixa bilder och modell efter jobbet.

Jo, klinga följde med röjsågen när köpte den.

Ja som bilden fast var igen brickan under klingan. Bara en bricka och den sitter väl efter klingan? Uppe på?

Strip Strip skrev:
Jag upplever exakt samma sak med min nya FS131, som jag provkörde lite igår. Funkar bra med tråden och även utan verktyg monterat, men vibrerar rejält med (den helt nya) slyklingan som kom med maskinen. Lägger jag klingans uddar på en köksvåg, visar vågen att en av de tre uddarna är två gram tyngre.
Inget att bry sig om, en lätt stentouch så fixas det. Slippar mina treudd med vinkelslip/lamellskiva och väger aldrig.
Den lilla Stihlsågen är väl 15 år och går 20-40 timmar/år mestadels med treudd och inga problem.

MultiMan
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tolkar det ändå som att klingan följde med sågen, varvid dåligt montage känns som det mest sannolika:
När jag köpte såg så gav mig handlaren tillbehör från en annan maskin som inte passade eftersom han lovat en viss konfiguration men inte hade grejer hemma. 1mm fel i passning, men det räckte. Så allt kan hända.

T The_Nyll skrev:
Jag kan fixa bilder och modell efter jobbet.

Jo, klinga följde med röjsågen när köpte den.

Ja som bilden fast var igen brickan under klingan. Bara en bricka och den sitter väl efter klingan? Uppe på?
Det måste finnas en styrning för klingan men sitter på locket om jag minns rätt och det finns uttag i trimmerrullen för den så den tas aldrig bort.

A AndersS skrev:
Det måste finnas en styrning för klingan men sitter på locket om jag minns rätt och det finns uttag i trimmerrullen för den så den tas aldrig bort.
Locket är nr 8 på bilden? Det har jag inte rört om det är det som redan satt där när tog bort tråden/trimmer huvudet.

Menas med Pilar på bilden?

Med pilarna menas nog att brickan ska vara lika stor som hålet på klingan.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Så är det(y)(y)

Så lite bilder. Och stod modell fs 240 c.
Jag monterad om den och tror jag att jag nu bara kände vibratorer från motorn men ska testa lite mer sen Hörselskydd och FS 240 C röjsågsdelar på ett bord, inklusive vibrerande kabel och plastförpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trimmerhuvud och delar på en STIHL FS 240 C inklusive knivblad och monteringskomponenter.
Skapa konto
En roterande trimmerhuvud med en skruv i förgrunden och en delvis synlig trimmer med gräsrester i bakgrunden, på ett arbetsbord.
Skapa konto
Del av röjsågsklinga med en monterad mutter, placerad inomhus med arbetsmaterial i bakgrunden.
Skapa konto
Hand håller en del av maskin nära kamera, med oöppnad förpackning och manual i bakgrunden.
Skapa konto

Sen denna del, när används den?:
Orange skyddslock för STIHL FS 240 C i plastförpackning med instruktionsmanual och penna på ett bord.
Skapa konto

• Närbild på en nyligen monterad grästrimmerkniv med fyra blad inne i ett verkstadsutrymme, med en tom läskburk och verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
ullberg
På denna bild tycker jag det ser ut som att du inte riktigt fick till centreringen när du monterade första gången, dvs ringen från "koppen" är inte centrerad på axeln
T The_Nyll skrev:
[bild]
Det intressanta är hur det ser ut under brickan på bilden ovan, det är flänsen på bilden nedan som centrerar klingan på axeln.
T The_Nyll skrev:
[bild]
så viktigt att man ser till att klingan verkligen lägger sig rätt innan nästa bricka sätts på (och ligger kvar tills du fått tryck på det hela)

Såg också märkte, Så jag fick troligen inte klinga rätt första gången och man ska bara känna vibratorer från motorn annars är nåt galet.

ullberg ullberg skrev:
På denna bild tycker jag det ser ut som att du inte riktigt fick till centreringen när du monterade första gången, dvs ringen från "koppen" är inte centrerad på axeln

Det intressanta är hur det ser ut under brickan på bilden ovan, det är flänsen på bilden nedan som centrerar klingan på axeln.
Menar du där ? under?

så viktigt att man ser till att klingan verkligen lägger sig rätt innan nästa bricka sätts på (och ligger kvar tills du fått tryck på det hela)

Om du inte fick klingan centrerad så förstår jag dina funderingar. Den vibrerar inte utan hela sågen vobblar och man stänger av den jä.. snabbt. Men man gör inte om det misstaget igen.

A AndersS skrev:
Om du inte fick klingan centrerad så förstår jag dina funderingar. Den vibrerar inte utan hela sågen vobblar och man stänger av den jä.. snabbt. Men man gör inte om det misstaget igen.
Får hoppas inget tog skada under den test tiden, såg inga fel iaf och verkar funka nu.
Jodu. det kändes helt fel då iaf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.