17 634 läst ·
54 svar
18k läst
54 svar
Röja snö med varmvatten
Därtill tillkommer uppvärmningen av marken. Den är nog inte obetydlig vid -5 heller. För att vattnet inte ska frysa på vägen ner. Dessutom avkylningen i luften.norrbottenstorpet skrev:Sannolikt ja på båda frågorna.
Det går ju att göra en förenklad energibalans för att inse att det går ganska många duschar på att smälta snö med varmvatten.
Låt oss uppskatta lite, säg 200 m2 uppfart, 5 cm snö => 10m3 snö
10m3 fluffig snö väger ca 1 ton.
Låt oss säga att snön är -5 grader. Alltså ska den värmas 5 grader och därtill kommer ett smältvärme om 334 kJ/kg. Spec. värmekapacitet snö ca 2 kJ/kgK
Energibehov = 1000 kg x 334 + 2 x 1000 kg x 5 = 344 MJ
344 MJ motsvarar 1645 kg 50 tradigt vatten (344/4,181x50)
Brasklapp, lite sent för snabb hjärngympa. Hoppas jag höll reda på tiopotenserna.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Korrekt, i praktiken finns det en massa randfenomen som är långt ifrån försumbara. Det är ju inget adiabatiskt system.Alltså kommer det i praktiken krävas ännu mycket mer varmvatten. Jag vidhåller alltså att det sannolikt inte är någon jättebra idé, i alla fall inte i stor skala.Micke_xyz skrev:
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Jag håller med om att det inte är någon bra idé att smälta is med varmvatten.
För att få en uppfattning om hur mycket energi det går åt att smälta is. Ifall jag har räknat rätt så går det åt lika mycket energi smälta en kilo nollgradig is till vatten, som det går åt att värma upp en liter vatten till kokpunkten (höja temperaturen med 80 grader).
För att få en uppfattning om hur mycket energi det går åt att smälta is. Ifall jag har räknat rätt så går det åt lika mycket energi smälta en kilo nollgradig is till vatten, som det går åt att värma upp en liter vatten till kokpunkten (höja temperaturen med 80 grader).
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tror grejen är att varmvattnet måste vara under högt tryck.
Provade med en hink med 40-45c vatten.
Snön där man häller försvinner direkt ( som väntat ) och rinner sedan under snön ( underminerar dock och får bort snön som annars hade lämnats som rester mot berget vid traditionell skrapning ).
Provade med blomspruta, vilket fick snön att krympa ihop litet men för liten effekt / volym.
Hade varit kul och testa med varmvattenhögtryckstvätt
Provade med en hink med 40-45c vatten.
Snön där man häller försvinner direkt ( som väntat ) och rinner sedan under snön ( underminerar dock och får bort snön som annars hade lämnats som rester mot berget vid traditionell skrapning ).
Provade med blomspruta, vilket fick snön att krympa ihop litet men för liten effekt / volym.
Hade varit kul och testa med varmvattenhögtryckstvätt
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Jag tycker att dina idéer snarare verkar vara bästa sättet att få till en perfekt isbana istället för bästa sättet att få bort snön. 

Jag sitter och funderar på hur man spolar banorna som man har när man tävlar i bob och rodel. Det måste väl vara att man sprider ut en jämt lager med vatten eller kanske någon slags vattendimma som sen får frysa till is.
Men om du sprider ut vatten över hela backen så att det blir ett jämt lager is över vägen och sen sandar eller saltar i hjulspåren, det kanske skulle vara något. Visserligen så kommer du inte kunna ta dig upp för backen om det kommer lite snö på sanden, men den nackdelen får man väl ta.
Jag tror inte att en hetvattentvätt är särskilt effektiv mot isen, för en vanlig högtryckstvätt är i alla fall inte det enligt min erfarenhet. Fördelen är att vattenstrålen knuffar bort isbitarna men du måste först värma upp isen med vattnet tills den släpper från underlaget.
Jag sitter och funderar på hur man spolar banorna som man har när man tävlar i bob och rodel. Det måste väl vara att man sprider ut en jämt lager med vatten eller kanske någon slags vattendimma som sen får frysa till is.
Men om du sprider ut vatten över hela backen så att det blir ett jämt lager is över vägen och sen sandar eller saltar i hjulspåren, det kanske skulle vara något. Visserligen så kommer du inte kunna ta dig upp för backen om det kommer lite snö på sanden, men den nackdelen får man väl ta.
Jag tror inte att en hetvattentvätt är särskilt effektiv mot isen, för en vanlig högtryckstvätt är i alla fall inte det enligt min erfarenhet. Fördelen är att vattenstrålen knuffar bort isbitarna men du måste först värma upp isen med vattnet tills den släpper från underlaget.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
U.S. Army Corps of Engineers använde faktiskt eldkastare för att få bort stora snömängder vid presidentinstallationen av John F Kennedy. :wow:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flamethrower#Other_uses
http://en.wikipedia.org/wiki/Flamethrower#Other_uses
Det beror på
När vädret ligger kring 0:an så är det konstant problem vintertid
Är det 5 minus och torrt så är det inga bekymmer.
Våren brukar vara värst när det snabbt slår om, töar och fryser.
Hittar man en bra lösning kan jag ju sälja traktorn
När vädret ligger kring 0:an så är det konstant problem vintertid
Är det 5 minus och torrt så är det inga bekymmer.
Våren brukar vara värst när det snabbt slår om, töar och fryser.
Hittar man en bra lösning kan jag ju sälja traktorn
Hur ser vägkroppens lutning ut? En väg ska ju luta utåt mot sidorna, så att regn- och smältvatten rinner bort från vägen och ner i diket.
Annars har ju Thule snökedjor som man lägger på på några minuter.
Annars har ju Thule snökedjor som man lägger på på några minuter.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg