Hur har ni som har två eller flera gräsytor som är avskilda från varandra löst det på bra sätt? Med avskilda menar jag inte en anlagd stengång som en robot kan köra över, utan helt enkelt när man har olika ytor där en robot omöjligt kan ta sig mellan.

Jag står i startgroparna att införskaffa min första robotgräsklippare men har några funderingar.
Jag har två ytor, den ena på strax under 100kvm och den andra på ca 130kvm, så inte mer än 250kvm totalt om man höftar lite.
Det handlar om fram och baksida av huset, men roboten kommer inte kunna ta sig. Att bära över den mellan fram och baksida nån gång i veckan kan jag leva med(om jag inte köper två robotar så klart).
Jag hade gärna kunnat ha en laddstation i varje zon och på så sätt slipppa att den kör tills batteriet dör i den zon som saknar laddstation. Har läst någonstans att Worx har funktion för detta med att kunna koppla maskinen till flera laddstationer i olika zoner.
Är det någon som känner till detta eller använder sin robot på liknande sätt? Eller finns det andra smarta lösningar jag inte har tänkt på? Vilka andra märken har stöd för flera laddstationer?

Kan knappast vara ensam om att ha dessa förutsättningar tänker jag..

Mvh,
Fredrik

Tycker jag inte riktigt ser den stora vinsten med att ha två laddstationer. Du kommer ju inte från att kånka klipparen manuellt mellan de två ytorna.

Vanligtvis har man laddstationen på den största klippytan, sedan görs en biyta (begränsningskabeln kopplad till laddstationen) på den mindre, och dit får klipparen manuellt bäras, till och från.

Husqvarna/Gardena har en säkerhetsfunktion som gör att klipparen knyts mot laddaren, vilket gör att den måste ställas i laddaren och en menyfunktion aktiveras varje gång den ska jobba mot en ny laddstation.
Vet ej hur andra tillverkar har löst detta.

Köp två LIDL-klippare (eller liknande klippare), en för vardera ytan. Ett par av syrrans grannar som bor i parhus har två delade klippare, en för framsidan,men för baksidan. Syrran löste det istället genom att ta bort gräsmattan på framsidan helt. De asfalterade en del och byggde trall på resten. Mina föräldrar som bor i radhus har gjort ungefär samma sak, de byggde trall på en del på framsidan och stensätter den andra delen (de hade från början tre separata gräsmattor).

E etompau skrev:
Tycker jag inte riktigt ser den stora vinsten med att ha två laddstationer. Du kommer ju inte från att kånka klipparen manuellt mellan de två ytorna.

Vanligtvis har man laddstationen på den största klippytan, sedan görs en biyta (begränsningskabeln kopplad till laddstationen) på den mindre, och dit får klipparen manuellt bäras, till och från.

Husqvarna/Gardena har en säkerhetsfunktion som gör att klipparen knyts mot laddaren, vilket gör att den måste ställas i laddaren och en menyfunktion aktiveras varje gång den ska jobba mot en ny laddstation.
Vet ej hur andra tillverkar har löst detta.
Tack för input!

Att jag får konka roboten mellan mina två zoner har jag redan ställt in mig på, så som min tomt ser ut går det inte att komma ifrån. Anser ändå att det tar inte många minuter att göra det ett par gånger i veckan.
Vinsten med två laddstationer, så som jag inbillar mig, är att då kan då kan roboten jobba på i respektive yta i ett par dagar eller mer om så krävs(om man är bortrest eller liknande). Ifall man istället väljer att göra en biyta där begränsningskabeln är ansluten till laddstationen i "huvudzonen" kommer maskinen att få köra på i biytan till batteriet tar slut och den stannar.

Har också läst om att Gardena har någon lösning för detta. Sedan jag publicerade mitt inlägg har jag sett att Bosch Indego S+ också har en liknande lösning, men att man även kan välja att koppla den till två olika laddstationer på separata ytor också.

Får se vad jag landar i, är trots att allt ett lyxproblem, den mindre ytan går att klippa vidare med min vanliga gräsklippare så klart..

pacman42 pacman42 skrev:
Köp två LIDL-klippare (eller liknande klippare), en för vardera ytan. Ett par av syrrans grannar som bor i parhus har två delade klippare, en för framsidan,men för baksidan. Syrran löste det istället genom att ta bort gräsmattan på framsidan helt. De asfalterade en del och byggde trall på resten. Mina föräldrar som bor i radhus har gjort ungefär samma sak, de byggde trall på en del på framsidan och stensätter den andra delen (de hade från början tre separata gräsmattor).
Helt klart ett alternativ med två robotar! Då blir ju budgeten en faktor, hade helst haft appstyrning och där försvinner oftast de billigaste modellerna. Men så klart man kan snegla på begagnatmarknaden också.

För min del hade jag gärna kunnat ta bort gräsytan på framsidan som är den lite mindre av mina två, men tror inte frugan skulle godkänna det😄 Har redan byggt runt 100kvm trall på baksidan så en större trall på framsidan också känns inte prioriterat. Men ett bra förslag ändå, kanske får bygga ut uppfarten istället och nalla lite av gräsytan då.

App-styrning behöver du definitivt inte.

pacman42 pacman42 skrev:
App-styrning behöver du definitivt inte.
Nej så är det säkert. Det är något jag har fått för mig att det är trevligt att ha, men har det inte som ett krav egentligen

O Ostmark skrev:
Nej så är det säkert. Det är något jag har fått för mig att det är trevligt att ha, men har det inte som ett krav egentligen
Jag har byggt in styrning i min klippare (som inte hade det, det fanns dock ett serie-interface) så jag har tillgång till app-styrning, men det enda jag använder det till är att övervaka hur klippningen går, dvs hur slöa knivarna är och om det finns några problem som jag borde göras medveten om mm mm. Men det har inte med app-styrning att göra. Den enda styrning jag gör är att jag lagt in en automatisk återställning av "klippare lyft" för att det händer lite för ofta när den krockar med ej min gäststuga och annat som jag inte orkat ringa in med begränsningen, då återställer den automatiskt felet efter 60 sekunder (jag har en stor och oerhört komplex gräsmatta).

Jag skickar också ett larm till telefonen när klipparen fastnat, men då jag inte har någon GPS i den så måste jag ändå gå ut och leta efter den. Nu planerar jag att dela upp gräsmattan i två halvor och kunna styra vilken halva som klipparen får vara på, samt att jag då kan få separat guide för de två halvorna.

Men styrningen och övervakningen är verkligen inte nödvändig. Appen jag har till tvättmaskinen tillför ingenting heller egentligen (förutom att jag via den får många fler tvättprogram iofs, men en app till roboten ger inte fler klipprogram), man hör ju när tvättmaskinen slutar att köra centrifugeringen...

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har byggt in styrning i min klippare (som inte hade det, det fanns dock ett serie-interface) så jag har tillgång till app-styrning, men det enda jag använder det till är att övervaka hur klippningen går, dvs hur slöa knivarna är och om det finns några problem som jag borde göras medveten om mm mm. Men det har inte med app-styrning att göra. Den enda styrning jag gör är att jag lagt in en automatisk återställning av "klippare lyft" för att det händer lite för ofta när den krockar med ej min gäststuga och annat som jag inte orkat ringa in med begränsningen, då återställer den automatiskt felet efter 60 sekunder (jag har en stor och oerhört komplex gräsmatta).

Jag skickar också ett larm till telefonen när klipparen fastnat, men då jag inte har någon GPS i den så måste jag ändå gå ut och leta efter den. Nu planerar jag att dela upp gräsmattan i två halvor och kunna styra vilken halva som klipparen får vara på, samt att jag då kan få separat guide för de två halvorna.

Men styrningen och övervakningen är verkligen inte nödvändig. Appen jag har till tvättmaskinen tillför ingenting heller egentligen (förutom att jag via den får många fler tvättprogram iofs, men en app till roboten ger inte fler klipprogram), man hör ju när tvättmaskinen slutar att köra centrifugeringen...
Jag förstår! Det jag tänker mig att jag får ut av en app är att smidigt kunna ändra scheman, och kanske framförallt när jag behöver frångå ett redan programmerat schema. Har småbarn så det kommer säkert hända ganska ofta det kommer springas runt och lekas på gräsmattan då roboten är schemalagt att gå. Klart att dom flesta robotar har säkerhetsfunktioner som räcker till gott och väl men vill ändå kunna avbryta en klippning. Utöver det vill jag gärna kunna se och övervaka diverse funktioner och felkoder i en app. Inga jätteavancerade grejer jag är ute efter alltså, utan ser bara allt som går att styra och övervaka med en app som en fördel då det (oftast) underlättar.

Går så klart att göra allt detta manuellt också men anser att en app skulle underlätta. Har som sagt inte bestämt mig för något och är öppen för en robot som inte är uppkopplad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.