Byggahus.se
Ingen aning. Risken är att om dom kommer för nära varandra så släcks signalen ut och roboten tappar signalen.
Rekommenderar att följa manualen, avsteg från den, blir då lite av en experimentverkstad. Har du tid och intresse så testa dig fram.
 
K
Står inget sådant i min manual till Gardena Sileno, enbart att guideslingan får inte vara närmare begränsningslingan är 30cm, men inget om hur nära guideslingan får vara sig själv. Men rent spontant så känns minst en meter som ett minimum när det gäller guide mot guide. Den sicksackar ju en del över guiden när den åker ut eller tillbaka för att undvika spår. Så är det för nära så kommer den att åka över "fel" guide och ta rundan på nytt. Går i menyn att ställa in hur mycket den skall sicksacka, går att ställa så den åker enbart rakt över guiden och då kan de vara enl mig på 1 meters avstånd. Men då kommer du att får spårbildning.
 
K
Såg filmen, är det inte bara att ställa in i menyn på klipparen att den enbart skall gå rakt över guideslingan?
 
Det funkar ibland. Men igår och många gånger förra säsongen lämnar den guideslingan efter att ha följt den i högst 1 meter. Sen åker den runt slumpvis igen tills den hittar guideslingan igen. Då stannar den, vrider upp sig så den står rakt och snyggt i rätt riktning över guideslingan precis som den ska göra. Men sen när den ska börja åka in mot laddstationen följer den som sagt bara guidslingan högst 1 meter. Men lärde mig förra säsongen att om man ställer korridorbredd guide på mer än 0 så lämnar den inte slingan på det viset. Men då kan den bete sig som på filmen istället.

Med större korridorbredd kan den ha problem att komma in i passagen också. Igår kom den in på andra försöket. Förra säsongen såg jag den prova 5 gånger ibland sen fick jag ställa korridorbredd 0 (och då lämnade den som tur var inte guideslingan) för att den skulle hitta in i passagen.

Väldigt märkligt att den inte ska kunna bete sig lika på ut- och invägen till slingan. Har aldrig varit problem på utvägen.
 
Jag har samma problem med 2 ytor med trall och sten mellan dem och funderar på samma lösning som du där klipparen får gå över trallen. Hur ser trallen ut när klipparen har gått över den några veckor? Blir det mycket gröna spår?
 
K
Boda4 skrev:
Jag har samma problem med 2 ytor med trall och sten mellan dem och funderar på samma lösning som du där klipparen får gå över trallen. Hur ser trallen ut när klipparen har gått över den några veckor? Blir det mycket gröna spår?
Om frågan var till mig, så ber jag att får återkomma. Min gräsmatta har inte kommit igång ännu. Så om 2-3 veckor kan jag ge ett svar. Men tror inte det är något problem.
 
Jag har kört med min HQ 315 i några månader på två gräsmattor med en smal passage mellan. Det är inga problem att få den att följa guiden fram och tillbaks, även med ganska smal passage. Min är c:a fem meter lång och jag har 40 cm mellan begränsningstrådarna. Problemet jag ser är när den kommer ut i passagen när den håller på och klipper, då kan den hålla på ganska länge innan de kommer ur passagen (jag har kamerövervakat den och som längst höll den på i 20 minuter). Men det går att lösa :) läs min tråd om "Smal passage"
 
Gardena Sileno 100Li inköpt idag! Till helgen börjar installationen och tankeverksamheten har satt igång. Har ändrat mig om laddstationens placering. Den hamnar längst bort och får följa guidekabeln till 2 av 3 ytor. Ska bygga ramper upp över altanen. Hur breda behöver de vara för att inte roboten ska "ramla ner"? Den ena kommer att vara öppen på båda sidorna och den andra ska gå vid sidan av en staketstolpe. Nivåskillnaden på rampen är så låg (12-15 cm) så jag skulle kunna förlägga begränsningskablarna i marken eller på gaveln om jag vill.
 
Intressant med Smalpassage-tråden. För mig är tyvärr lösningen med kretskort osv överkurs.
 
Det är inga kretskort, jag har köpt Timers och relä med skruvkopplingar, så allt är ihopkopplat med kablar i en låda jag köpt på ClasOlsson.
/Per
 
Ok, men jag förstår inte riktigt ändå. Har du nån bild på din lösning? Jag får nog prova mig fram lite först och se vad som behöver göras.
 
Installerad!
Nu ska den testköras och programmeras.
Någon som vet hur den fungerar med minnet? Man kan ställa in upp till tre olika ytor där man procentuellt fördelar klipptiden. (antalet meter den följer guidekabeln)
Min fråga är om den kommer ihåg vilken yta den klippt de senaste gångerna eller slumpas det procentuellt varje gång den ger sig ut?
Om det slumpas var gång finns en risk att den inte kommer ut till varje yta om den endast lämnar laddstationen 6-7 ggr vid varje klippdag.
 
Exakt hur det fungerar vet nog bara de som har gjort programvaran.
Utgår från att den räknar antalet starter den gör på de olika startpunkterna och fördelare starterna efter dina procentinställningar. Så tycker jag det ser ut på vår R70Li.
Utgångsvinkeln vid klippstart slumpas fram.
 
Vad jag kan se slumpas det. Jag har två ytor med 50/50 fördelning, och den går inte varannan till den ena och varannan till den andra. Utan jag har flera gånger sett att den tar samma två gånger i rad. Men jag har inte kollat en längre tid för att se om den verkligen gör 50/50.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.