Byggahus.se
Kalibreringen kanske gjorde nytta?
 
Jag har haft min 330x i ett par veckor, och jag tycker maskinen är väldigt bra. Jag har dock märkt att den inte alltid går igång enligt timer schemat. Jag har inte vädertimer aktiverad.
I morse hade den inte startat vid nio trots att den skulle ut vid åtta.
Mjukvaran är inte den helt senaste. Tror den har 3 som slutsiffra. Maskinen är tillverkad tidigt 2016.

Finns det någon mer som märkt detta?
 
D
erik832995 skrev:
Kom nyss hem , skulle åtgjärda ; kallar hem den med parkknappen , den kommer smygande nån meter ifrån guiden ! ?? Körde sen enligt de anvisningar jag fått av er experter , test UT , test IN och allt fungerar ! Undrar bara om den lärde sig själv under veckan ?
Det beror på att du antagligen har korridorbredden inställd så den får gå så långt ifrån. Detta för att förhindra att det blir spår i gräsmattan längs guiden.
 
Nu har jag äntligen lyckats ladda upp en film som visar när den är på väg ut från laddstationen. Det är stor skillnad hur den beter sig. Man skulle önska att den betedde sig lika in som ut.

(Möjligen att den kunde va lite lugnare i rörelserna när den rätar upp sig på vägen ut om man fick önska fritt till eventuella Husqvarnaprogrammerare som läser detta :) )
[video=vimeo;183095312]https://vimeo.com/183095312[/video]
[video=vimeo;179631037]https://vimeo.com/179631037[/video]
 
Gustav E skrev:
Nu har jag äntligen lyckats ladda upp en film som visar när den är på väg ut från laddstationen. Det är stor skillnad hur den beter sig. Man skulle önska att den betedde sig lika in som ut.

(Möjligen att den kunde va lite lugnare i rörelserna när den rätar upp sig på vägen ut om man fick önska fritt till eventuella Husqvarnaprogrammerare som läser detta :) )
[video=vimeo;183095312]https://vimeo.com/183095312[/video]
[video=vimeo;179631037]https://vimeo.com/179631037[/video]
Jag tycker inte det ser ut som om den använder guiden när den ska in för exakt sådär beter sig min när den klipper i passagen.

Gjorde det ingen skillnad att slå av signalerna från stationen?
 
Redigerat:
Ja precis så ser det ut när den kommit in i passagen av en slump under klippning, bara att nu har den klippmotorn avstängd.

Ja jag ställde laddstationen på Låg tidigare efter ditt tips. Det borde vara den enda skillnaden som utrustningen gör beroende på in och ut? Så det är väldigt märkligt att den beter sig olika.

Skulle det va att jag har 22 istället för 30 cm mellan guide- och begränsningskablarna i passagen borde den få problem på vägen ut också tycker man.

Signalerna kan väl inte gå åt olika håll i guidekabeln? Tänkte att det är ju kortare väg till passagen direkt ut i guiden från laddstationen än genom delen av begränsningskabeln fram till där guiden är påkopplad + guiden tillbaka.
 
Ser ju att den har ju även problem efter passagen så passagen i sig är knappast problemet.
Har du provat att kalibrera om guidekabeln?
 
Passagen går ca 1 m ut på vänstra gräsmattan från plattorna eftersom det är en rabatt där som eventuellt ska tas i bruk igen.

Sedan problem började har jag gjort Ny slingsignal eller vad det heter en gång. Att låta klipparen testköra guiden från ändan och in till laddstationen gjordes bara vid installationen. Ska prova göra om både de momenten idag :)
 
Blir eventuellt lite ändringar på installationen till helgen , bla. flytt av laddstation . Har ingen kabel kvar , alla 400 m har gått åt .Är de på jula/clas/biltema lika bra eller är det hq som gäller ?
 
erik832995 skrev:
Blir eventuellt lite ändringar på installationen till helgen , bla. flytt av laddstation . Har ingen kabel kvar , alla 400 m har gått åt .Är de på jula/clas/biltema lika bra eller är det hq som gäller ?
Jag saknar erfarenhet men Harald Blåtumme skrev nedan kloka ord i en annan tråd. Så länge kabeln är avsedd för robotgräsklippare så är det nog lugnt även om du köper den på jula etc.

Harald Blåtumme skrev:
Fördelen med den kabel som saluförs för ändamålet robotklippare är att den har förtennade ledare och har en mantel som inte påverkas av UV-ljus eller fukt. Kör man tex med vanlig FK så finns en risk för att kabeln ärgar sönder i skarvar osv efter ett tag => onödiga bekymmer med att söka avbrott, lappa & laga.

Utan tvekan skulle jag ta merkostnaden för riktig avgränsningstråd. Meningen med robot är ju att det ska sköta sig självt och det förutsätter en omsorgsfull och genomtänkt installation ned på detaljnivå som materialval, skarvkonstruktion.
 
Redigerat:
Skall installera min 330X nu i helgen men blir fundersam över en sak: på ett ställe så saknas naturlig gräns ut mot grusvägen som går förbi huset. Med andra ord skulle klipparen kunna rymma och köra ut på vägen om den av någon anledning skulle missa begränsningskabeln.

Bör jag sätta dit ett fysiskt hinder, t.ex en bräda eller nåt annat?
 
mhacker skrev:
Skall installera min 330X nu i helgen men blir fundersam över en sak: på ett ställe så saknas naturlig gräns ut mot grusvägen som går förbi huset. Med andra ord skulle klipparen kunna rymma och köra ut på vägen om den av någon anledning skulle missa begränsningskabeln.

Bör jag sätta dit ett fysiskt hinder, t.ex en bräda eller nåt annat?
Nej, anser jag.
Har flera ställen där det inte finns några fysiska hinder och hittills har klipparen aldrig rymt. :)
 
D
Inte för gräsklipparens skull.

Däremot kanske de som färdas på gången skulle behöva veta var gränsen går så ingen vinglar till och kör på klipparen...


mhacker skrev:
Skall installera min 330X nu i helgen men blir fundersam över en sak: på ett ställe så saknas naturlig gräns ut mot grusvägen som går förbi huset. Med andra ord skulle klipparen kunna rymma och köra ut på vägen om den av någon anledning skulle missa begränsningskabeln.

Bör jag sätta dit ett fysiskt hinder, t.ex en bräda eller nåt annat?
 
Om gräsklipparen skulle hamna utanför slingan av någon anledning stannar den omedelbart. Likadant om slingan går sönder eller om det blir strömavbrott.
 
mhacker skrev:
Skall installera min 330X nu i helgen men blir fundersam över en sak: på ett ställe så saknas naturlig gräns ut mot grusvägen som går förbi huset. Med andra ord skulle klipparen kunna rymma och köra ut på vägen om den av någon anledning skulle missa begränsningskabeln.

Bör jag sätta dit ett fysiskt hinder, t.ex en bräda eller nåt annat?
Nej, den rymmer inte, förutsatt att installationen är rätt utförd. Själv har jag 40 m gräsmatta mot en väg och den har hittills på 4 år inte hamnat utanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.